MamaLoes: van Magento naar Shopware

Net als zoveel bedrijven worstelde MamaLoes met de keuze voor een nieuw e-commerce platform. De succesvolle webshop in babyspullen draaide tot voor kort nog op Magento 1. Inmiddels heeft Zeo het bedrijf overgezet naar Shopware 6. Een bewuste keuze vanwege de vele ambities van de specialist in babyartikelen. Een gesprek met Chris Jongeling van Zeo over de migratie en de toekomstplannen.

MamaLoes, ontsproten uit het brein van Loes de Volder, is in elf jaar tijd uitgegroeid tot een serieuze speler in babyartikelen. Naast een webshop heeft MamaLoes ook nog eens vijf fysieke vestigingen door het land. “De eerste gesprekken met MamaLoes vonden plaats op het moment dat Shopware 6 nog in de kinderschoenen stond”, begint Jongeling. “Gezien de ambities om in de toekomst mogelijk ook toe te werken naar een eigen marketplace, hebben we er toch voor gekozen om de nieuwe website in Shopware 6 te ontwikkelen. Met name de API-first benadering leent zich daar uitstekend voor. En zo werd MamaLoes de eerste grote Nederlandse e-commercepartij die de stap naar Shopware 6 heeft gewaagd.”

Kennis vergroot

Het is geen gangbare route, kiezen voor een platform dat nog volop in ontwikkeling is. Jongeling spreekt van een gezamenlijk leerproces: “We zijn de uitdaging met MamaLoes aangegaan. Het was echt een samenwerking, geen standaard klant-leveranciersrelatie, met natuurlijk wel druk op tijd en budget. Samen hebben we als team gebouwd aan de meest ideale oplossing. Het mooie aan MamaLoes is dat ze daar echt de ambitie uitgesproken hebben om iets ‘nieuws’ neer te zetten. Veel partijen kijken vooral achterom en kiezen bij een migratietraject voor een vergelijkbare oplossing volgens vertrouwd recept. MamaLoes heeft echt naar de toekomst durven kijken, naar hoe zij zich willen positioneren en doorontwikkelen, in plaats om te kijken naar het verleden.”

Klant centraal

“MamaLoes is eigenzinnig”, resumeert Jongeling, “in de positieve zin van het woord. Ze hebben een rotsvast geloof: nul concessies doen aan klantervaring en beleving. Dat sluit ook goed aan op onze visie: alles wat je doet, moet een beter resultaat opleveren voor de klant van de klant. Daar leent Shopware zich als platform heel goed voor. Het is bovendien een heel toekomstgericht platform. Je kunt er letterlijk alles ‘aanhangen’. Specifiek voor MamaLoes hebben we 52 maatwerkmodules en plug-ins gebouwd. Heel veel essentiële functionaliteiten waren nog niet beschikbaar in Shopware 6. Het platform was eigenlijk nog niet zover om een partij als MamaLoes te sourcen. Omdat MamaLoes absoluut geen concessies wilde doen aan functionaliteit en klantervaring, hebben we veel klantvriendelijke maatwerk plug-ins en modules zelf gebouwd. Daar hebben wij ook veel van geleerd. Het is een hele prettige case om het platform en de vele mogelijkheden ervan eigen te maken.”

Mamaloesbabysjop.nl lijkt aan de buitenkant niet veel veranderd. Maar de mobiele gebruikservaring is wel een wereld van verschil, stelt Jongeling. “Door de API-first benadering houdt MamaLoes alle mogelijkheden open voor de toekomst. Met deze case tonen we bovendien aan dat Magento niet de enige oplossing is voor dit soort complexe vraagstukken. Op de Webwinkel Vakdagen Summer Edition geven we Shopware 6 demo’s en een lezing met MamaLoes, met 10 learnings uit deze case.”

Loes de Volder, die MamaLoes heeft opgezet, over de kansen met het nieuwe platform: “Dit is een belangrijke stap richting een eigen marketplace. Maar dan wel een marketplace waarin de klantbeleving centraal staat en waar onze klanten blij van worden. Marketplaces die alleen voor de laagste prijs gaan, zijn er al genoeg!”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*