Crossborder homedelivery via postale netwerken

asendia0616

Webshops maken nog te weinig gebruik van postale netwerken voor het versturen van hun pakjes, vindt Ellen Kop van Asendia Benelux. Meer dan ooit heeft Asendia de focus liggen op e-commerce en internationale B2C-leveringen. “We gaan e-tailers motiveren meer gebruik te maken van deze netwerken, ook voor internationale verzendingen.” Recent heeft Asendia een belang genomen in Eshopworld, een partij die zich specialiseert in het verbeteren van de customer journey tijdens het online shoppen.

Met de ervaring en de expertise van moedermaatschappijen La Poste en Swiss Post beschikt Asendia over een internationaal bereik en lokale kennis voor het versturen van e-commerce pakjes via postale netwerken. “We zijn verenigd in het IPC e-commerce Interconnect Programma, een samenwerkingsverband tussen postale organisaties met als doel het versturen van pakjes via postale kanalen te verbeteren,” zegt Ellen. “De komende jaren zal een verdere optimalisatieslag worden gemaakt als het gaat om het verzenden van pakjes en de bijbehorende tracking gegevens. Want zowel binnen als buiten Europa gaan postale netwerken een steeds belangrijker rol innemen in de distributie van pakjes tot 2 kilogram.”

Formaat brievenbus verschilt
Asendia biedt inmiddels een volledige waaier aan diensten waarmee een pakje internationaal verzonden kan worden. Niet alles past natuurlijk in een brievenbus. Het formaat van de brievenbus verschilt echter per land. “Dankzij de profilering van onze moedermaatschappijen hebben we zeer interessante, lokale oplossingen voor Frankrijk en Zwitserland. “In Frankrijk kunnen we gebruik maken van Colissimo, een product van ons moederbedrijf La Poste. Pakjes tot een gewicht van 30 kilogram kunnen namelijk in dit postale kanaal volledig traceerbaar worden verstuurd. Ruim 75% van de Fransen beschikt namelijk over een genormaliseerde brievenbus, waar eenvoudig een paar laarzen in past. Het laat ons toe om vrij grote pakjes direct in de brievenbus af te leveren, ook als de consument niet thuis is.”

Ook voor het versturen van pakjes naar Zwitserland heeft Asendia via Swiss Post de geijkte kanalen. “Voor Zwitserland maken we gebruik van een vergelijkbaar product als Colissimo en regelt Asendia de douaneformaliteiten voor de webshop,” zegt Ellen. “Invoerrechten en BTW verleggen wij naar de Nederlandse webshop, zodat ze in één keer betalen voor een geconsolideerde zending. Belangrijker nog is dat de ontvanger, in dit geval de Zwitserse consument, het pakje krijgt overhandigd zonder bij levering van het pakje alsnog extra kosten te moeten betalen. De klant heeft het gevoel dat hij echt van een Zwitsers bedrijf koopt. Een duidelijke meerwaarde in de beleving van de Nederlandse shopper.”

Tracking
Het versturen van pakjes via postale netwerken kan ook gecombineerd worden met een track- and trace optie. Ellen: “Onze waaier aan diensten varieert van geen tracking met normale post, onze Standard Goods, tot volledig traceerbare pakjes. Belangrijke argumenten om al dan niet voor tracking te kiezen, zijn onder meer de waarde van het product, de leveringssnelheid, de afmeting en het gewicht van het pakje. Een goedkoop hoesje voor een smartphone wil je misschien niet fully tracked versturen, maar voor producten met een hogere waarde is dat wel wenselijk,” geeft Ellen als voorbeeld. “Indien een pakje in de brievenbus past, raden wij de webshop aan dit zonder handtekening voor ontvangst te sturen; hun klant hoeft er dan niet voor thuis te blijven en dit verhoogt de klanttevredenheid.”

Asendia is binnen de e-commerce sector sterk aan het focussen op toegevoegde waarde, getuige onder meer de verschillende trackingopties. “We zoeken daarin ook bewust samenwerking met bestaande partijen,” verklaart Ellen. “Zo hebben we in 2013 een belang genomen in Eshopworld, een partij die webshops ondersteunt met verkopen buiten de Europese Unie. Met het platform geeft Eshopworld een webshop de lokale look and feel en verhoogt daarmee de klanttevredenheid. Zo kunnen de lokale wensen en eisen worden geadopteerd, zoals de lokaal gebruikelijke betaalmethoden. Denk aan iDEAL voor Nederland, Bancontact voor België, maar ook de lokale methoden voor Rusland en Brazilië om maar eens wat voorbeelden te geven. Dat alles is geheel in lijn met Asendia’s ‘Think global, act local’. Een win-winsituatie die onze slogan ‘the World is your Address’ extra kracht bijzet.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*