Online consumentenbestedingen nemen toe

In totaal hebben Nederlandse consumenten in Q3 2023 € 7,44 miljard online uitgegeven, 4% meer dan in hetzelfde kwartaal in 2022. Deze groei komt vooral door een stijging in online bestedingen aan diensten (+16%), aangejaagd door een groei in pakketreizen (+32%) en losse vliegtickets en accommodaties (+20%). Het totaal aantal online aankopen is 81,7 miljoen (+1%). Van alle consumentenbestedingen wordt 29% online uitgegeven en 11% van alle aankopen wordt online gedaan. Dit blijkt uit de meest recente versie van de Thuiswinkel Markt Monitor.

Waar vorig jaar in Q3 de online bestedingen aan pakketreizen en losse vliegtickets en accommodaties nog vergelijkbaar waren met 2019, het laatste jaar zonder Covid-19, schieten de online bestedingen aan deze categorieën in 2023 omhoog met gemiddeld 24%. Deze stijging is te verklaren door een flinke toename in boekingen in september, vooral last-minutes voor de herfstvakanties.

De online bestedingen aan producten nemen iets af (-2%), terwijl het aantal online bestelde producten stabiel blijft. Het totaal aantal online aankopen is 81,7 miljoen en dit blijft redelijk stabiel ten opzichte van het derde kwartaal in 2022 (+1%). Categorieën waar dit kwartaal minder online aan besteed is, zijn bijvoorbeeld Kleding (-13% t.o.v. 2022), Consumentenelektronica (-5%) en Telecom (-5%). Online bestedingen aan Media & Entertainment stijgen met 13%, met name door de verkoop van games en gaming accessoires.

Online cross-border bestedingen zijn gestegen met 10% ten opzichte van het derde kwartaal van 2022. Dit wordt met name veroorzaakt door de bestedingen aan diensten die stijgen met 17%, wederom door uitgaven aan pakketreizen (+28%) en losse vliegtickets & accommodaties (+19%) in het buitenland. 

DEAL wordt nog steeds veruit het meest gebruikt als betaalmiddel voor het doen van online aankopen, en het aandeel is zelfs gestegen Het aantal online aankopen afgerekend met iDEAL gaat van 69% in Q3 2022 naar 73% in Q3 2023. Deze toename heeft zijn oorsprong in het toenemend aandeel van iDEAL binnen de online bestedingen gedaan met een smartphone.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*