Fulfilment bedrijf met voorspellende gave

2020 gaat de geschiedenisboeken in als een ‘bijzonder’ jaar. En dat is nog een understatement. Samen met Edwin van der Ham, eigenaar van Montapacking Fulfilment – verantwoordelijk voor de logistiek van 1.150 (!) webshops – blikken we terug op 2020 en vertelt hij over de ‘voorspellende gave’ van het bedrijf.

Montapacking werkt voor verschillende webshops waaronder hele grote partijen zoals  Dekbed-Discounter, iBood en Koopjedeal, maar ook voor heel veel kleine webshops met slechts enkele orders per dag. “Momenteel zien we ook heel veel bekende Youtubers die met succes leuke producten aan de man/vrouw brengen, zoals De Bankzitters, die zowel de IT als de logistiek door Montapacking laten regelen,” constateert Edwin van der Ham. Montapacking is decentraal georganiseerd met tien autonome distributiecentra om enerzijds de grootte te hebben om de benodigde schaalvoordelen te halen, maar aan de andere kant per vestiging klein genoeg te blijven om persoonlijke aandacht voor haar klanten en haar medewerkers te hebben.

Sterk door IT gedreven

Montapacking is een sterk door IT gedreven organisatie. “Onze voorspellingssoftware kan iedere dag met hoge nauwkeurigheid voorspellen hoeveel orders onze 1.150 klanten gaan verkopen. Dit is essentieel, want als je vooraf weet hoeveel mensen of robots je nodig hebt, is het eenvoudig om op te schalen.” Van der Ham geeft een praktijkvoorbeeld. “Voor Black Friday was er vooraf door onze voorspellingssoftware een piek voorspeld van 205 procent van het ‘normaal’ aantal orders. Uiteindelijk is dit 211 procent geworden. Opvallend was wel dat Black Friday voor veel webshops al een week eerder begon. Over de hele week zijn er bij onze webshops 1,78 keer zoveel goederen verkocht als in een normale week. In 2019 was Black Friday nog een drukke dag, in 2020 is Black Friday een drukke week geworden. Toen op Black Friday in sommige regio’s de winkels eerder dicht moesten – vanwege te grote drukte – zagen we het gevolg in die regio’s direct terug in de orders die we binnenkregen.”

AI-voorspellingen

Op moment van schrijven zitten we vol in de Kerstpiek. “Het aantal orders lag begin december 183% hoger ten opzichte van een normale week. Een forse toename in vergelijking met voorgaande jaren,” weet Van der Ham. “Wij kunnen inmiddels het aantal pakketten dat besteld gaat worden, dus wat verwerkt moet worden, goed inschatten op basis van AI en de data die we tot onze beschikking hebben. Hierin hebben we afgelopen jaren hele grote stappen vooruit gemaakt. Het inschatten van het volume (in kubieke meters, pallets of postkarren) voor de vervoerders daarentegen is een stuk moeilijker, omdat je dan moet inschatten hoe groot de producten zijn die er besteld gaan worden in de toekomst. Feitelijk moet er dus niet alleen worden voorspeld hoeveel producten er gekocht gaan worden, maar ook specifiek welke producten. Het maakt namelijk nogal wat uit of er 10.000 extra orders met scheermesjes verzonden moeten worden of 10.000 stofzuigers.”

Productdata

Momenteel zijn de AI-voorspellingen nog niet nauwkeurig genoeg om te voorspellen wat er gekocht gaat worden, om hier uiteindelijk de transportplanning op aan te sturen, resumeert Van der Ham. “Voor het inplannen van het aantal vrachtwagens die de pakketjes bij onze distributiecentra moeten komen ophalen, is dus nog een behoorlijk stuk vakmanschap van onze logistieke medewerkers vereist. Al zien we ook een trend dat onze AI-software iedere dag leert en het uiteindelijk een kwestie is van tijd voordat onze AI-software dit kunstje onder de knie gaat krijgen. Conform de AVG-wetgeving kunnen wij overigens niets doen met de consumentendata. Deze data is voor ons als fulfilmentbedrijf ook niet relevant. Als fulfilmentbedrijf willen wij vooral graag weten hoeveel stofzuigers er gekocht gaan worden. Wie deze stofzuigers zullen gaan kopen, is voor ons totaal niet relevant. Wij beperken onze data-analyses dus tot productdata.”  

Per dag verlaten meer dan 100 trailers met pakketjes de distributiecentra van Montapacking. Hiervoor moet intensief worden samengewerkt met de vervoerders, want hoe beter Montapacking in staat is om het volume te voorspellen hoe beter de vervoerders hierop in kunnen spelen. 

Ondanks alle mooie forecastings die we met elkaar maken, gebeurt het nog regelmatig dat wij ’s avonds om 11 uur nog extra trailers bestellen bij de vervoerders die dan een uur later alweer vol bij ons weg moeten rijden, zegt Van der Ham. “De vervoerders hebben afgelopen jaar dan ook echt een topprestatie geleverd. Dit is voor logistieke bedrijven als Montapacking heel belangrijk, want ons werk stopt niet als het pakketje weg is uit onze distributiecentra. Het gaat erom dat de consument zijn of haar pakketje netjes verpakt op de juiste plaats en op de juiste tijd ontvangt. Om dit voor elkaar te krijgen, moeten we kunnen vertrouwen op een keten van bedrijven die heel goed met elkaar samenwerken. De webshop, Montapacking én de vervoerders.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*