Van B2B naar B2C in één beweging

ShopCtrl

Huidige ERP systemen schieten vaak te kort in koppelingen en flexibiliteit. Zeker voor traditionele B2B partijen die graag ook de B2C markt willen aanboren. “Die tendens is namelijk duidelijk zichtbaar,” constateert Hillebrand Ypma van ShopCtrl. “Wij zien dan ook een toenemende vraag naar onze software.” ShopCtrl biedt B2B partijen de mogelijkheid om via de vertrouwde software ook andere markten te gaan bedienen.

We zien tegenwoordig steeds meer B2B partijen die een online verkoopkanaal willen gaan aanboren, zegt Ypma. “Enerzijds uit de overtuiging van een servicekanaal voor hun dealers, maar niet zelden ook om rechtstreeks aan de consument te kunnen gaan verkopen. Maar hoe integreer je die twee kanalen? Het vraagt behoorlijk wat uitdagingen als het gaat om de achterliggende systemen. Bestaande B2B systemen zijn vaak niet toereikend voor het opzetten van een B2C verkoopkanaal. Het is zaak om die systemen met elkaar te combineren om te voorkomen dat het IT landschap onoverzichtelijk raakt.”

Ordermanagement Systeem
ShopCtrl is een Ordermanagement Systeem (OMS) dat het voor B2B partijen mogelijk maakt om een extra B2C verkoopkanaal te starten dat naadloos koppelt aan het bestaande B2B IT landschap. “Voor de B2B partij betekent dat, dat hij de ERP-achtige functionaliteiten die hij gewend is in zijn vertrouwde omgeving kan blijven gebruiken. Data wordt automatisch uitgewisseld tussen beide kanalen. Behalve via een webshop kan de data ook heel eenvoudig aangewend worden om via een marktplaats zoals bol.com of Amazon te gaan verkopen. Ook kan het klantcontact heel eenvoudig via ons platform worden geregeld. Wij vervangen dus niet de bestaande IT infrastructuur maar zijn aanvullend op het B2B IT landschap.” Ook de voorraden zijn volgens Ypma heel eenvoudig te beheren. “Een B2C order wijkt over het algemeen af van een B2B order. Bedrijven kunnen echter via onze software heel eenvoudig uit meerdere voorraden / magazijnen putten voor hun verkopen.”

Bestaande IT landschap
De software van ShopCtrl maakt het dus mogelijk om heel eenvoudig en diep te integreren met het bestaande IT landschap. Ypma: “B2B partijen kunnen alle specifieke B2C functionaliteiten, zoals klantcontact, afspraken ten behoeve van de orders, et cetera, heel eenvoudig uitwisselen met hun bestaande ERP systeem. Dat maakt dat naast het vertrouwde B2B kanaal ook het extra B2C verkoopkanaal inzichtelijk is in het bestaande ERP systeem. Wel zo overzichtelijk.” Ypma geeft nog een aantal andere voordelen van het Ordermanagement Systeem, specifiek van toepassing voor het succesvol ondernemen in de B2C markt. “Het grote voordeel van een OMS is dat het de efficiency verhoogt door het stroomlijnen van de workflows en het verbeteren van de bedrijfsvoering. Dit wordt op enkele belangrijke manieren gerealiseerd. Het zorgt ervoor dat orders tijdig en correct verzonden worden, de voorraad over alle verkoopkanalen wordt nauwkeurig bijgehouden, de backorders worden beheerd, retouren en refunds kunnen vlot worden afgehandeld en het geeft inzicht in alle verzendinformatie van de orders.”

Vertragingen en fouten in een deel van het bedrijfsproces kunnen je reputatie vernietigen. Zeker in B2C. “De druk is hoog om iedere order goed af te handelen. Dit is makkelijk te doen als je bedrijf klein is, maar als je bedrijf groeit zal je merken dat vertrouwen op handmatige processen of technologie, die niet is ontworpen voor ordermanagement, beperkingen heeft die je vermogen om te concurreren, zal belemmeren. Kortom, wil je ook in de B2C wereld succesvol zaken doen, zonder een wirwar aan extra systemen erbij te moeten nemen, voeg dan ShopCtrl toe aan je vertrouwde bestaande IT landschap.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*