Webshop kopen of verkopen?

WebshopOvername0218

E-commerce is een nog relatief jonge branche, maar wordt langzaam maar zeker steeds volwassener. Een van de ontwikkelingen die daarbij hoort, is dat men bedrijven/webshops gaat overnemen of verkopen. Een ontwikkeling die volgens Sander Scholten van WebshopOvername de laatste jaren serieuze vormen begint aan te nemen. Het e-commerce overnameplatform brengt kopers en verkopers van webshops op een professionele manier samen. Sander vertelt over de do’s and dont’s en geeft tips om de waarde van je webshop te verhogen.

In het nieuwe landschap van e-commerce bedrijfsovernames heeft WebshopOvername volgens Sander een unieke positie verworven. “In het verleden waren partijen die een webshop wilden kopen of verkopen aangewezen op een forum – veelal niet anoniem en zonder begeleiding – of op partijen die zich voornamelijk focussen op overnames van grote(re) MKB bedrijven. In dat laatste geval gaat de teller vaak lopen vanaf 10-15.000 euro aan bemiddelingskosten. Hierdoor vielen veel webshops tussen wal en schip: ze draaien jaarlijks een mooi volume en zijn dus interessante overnamekandidaten. Er is dan ook behoefte aan overnamebegeleiding, waarmee de fora afvallen. Maar een duur bemiddelingstraject kan meestal niet uit. Omdat wij een aantal diensten hebben gedigitaliseerd kunnen we die begeleiding tegen een (veel) lager tarief aanbieden.”

Grootste misvatting
Hoe wordt de waarde van een webshop bepaald? Sander legt uit: “We merken dat er veel vragen zijn over de waardebepaling. Er bestaat ook veel onzekerheid over. Op ons platform is het in principe aan de verkopende partij om een waarde aan de te verkopen webshop te hangen. Wij doen vervolgens wel een reality check. Op het moment de verkoper een vraagprijs hanteert waar wij niet achter staan, zullen we de webwinkel niet toevoegen aan ons platform. De grootste misvatting is namelijk dat veel verkopers geen kostenpost opnemen voor het eigen salaris. Stel, een website draait 270.000 euro aan omzet en er blijft 40.000 euro over. Dat noemen ze dan winst. Je zal echter ook een post moeten opnemen voor het salaris. Als je 40 uur per week bezig bent met die shop a 20 euro per uur, is de winst dus nihil. Dat wil niet zeggen dat de onderneming niet interessant is, je kunt er immers een prima boterham aan verdienen, maar het is wel een discussie waar wij vaak tegenaan lopen. Het geeft de webshop een hele andere waardering. Voor webshops die draaien op CCV Shop en Lightspeed hebben we een handige app die live bijhoudt wat de waarde is van de shop. Ook geeft de app gerichte tips om de waarde te verhogen.”

Geheimhoudingsverklaring
WebshopOvername werkt op basis van het ‘No Cure, No Pay’ principe. Sander: “Op moment dat een webshop via ons platform succesvol wordt verkocht, rekenen we 1% van de transactiewaarde. Dat zijn hele andere bedragen dan bijvoorbeeld in Amerika worden betaald voor bemiddeling met percentages van wel 15%. Iedere verkopende partij bieden we twee opties aan; of hij doet (bijna) alles zelf of hij wil actief ondersteund worden. In het eerste geval wordt de webshop geanonimiseerd te koop aangeboden op ons e-commerce overnameplatform. Wij zorgen er dan voor dat potentiele kopers met de verkopende partij in contact komen, vanzelfsprekend na het tekenen van de geheimhoudingsverklaring. De tweede optie is interessant voor de wat grotere webshops met meer volume. We gaan dan feitelijk op vergelijkbare manier te werk als een makelaar, beginnen met een face-to-face gesprek, stellen een verkoopmemorandum op en werken gezamenlijk naar een deal toe. Uiteraard worden ook deze shops geanonimiseerd te koop aangeboden op ons e-commerce overnameplatform. We benaderen in beide gevallen actief de kopers in onze bestanden door ze op basis van het profiel te matchen aan een bepaalde shop.”

TelSell
Het verschil met een klassieke overname-adviseur is volgens Sander dat het team van WebsopOvername gespecialiseerd is in e-commerce. “Wij hebben een achtergrond in e-commerce en zelf jarenlang webshops gerund. We weten dus exact wat er speelt in de wereld van e-commerce en combineren dat bovendien met onze ervaring op het gebied van overnames.” Vorig jaar heeft WebshopOvername nog een grote klapper gemaakt met de verkoop van TelSell Homeshopping, de Nederlandse pionier op het terrein van thuiswinkelen. “Wij hebben de volledige bemiddeling verzorgd en een koper gevonden in Oostenrijk. Normaal gesproken blijven dergelijke overnames anoniem, maar in dit geval hebben we de optie tot overname in nauw overleg met de klant publiek bekend gemaakt. Het is opgepikt door bijna alle nationale media, wat ons argument dat Tel Sell over ontzettend veel mediawaarde beschikt goed onderstreepte.”

Behalve de TelSell’s van deze wereld, liggen er volgens Sander nog vele andere mooie kansen op de loer. “Op ons e-commerce overnameplatform wordt een aantal zeer interessante webshops te koop aangeboden.” Sander ziet volop potentieel voor gespecialiseerd shops die zich richten op een bepaalde niche. “Zij hebben vaak een streepje voor op de rest van de markt en dat uit zich ook in de waarde en de volumes die ze draaien.” Interesse in het kopen van een webshop of heb je zelf een goed lopende webshop waar je vanaf wil? Neem vrijblijvend contact op met WebshopOvername.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*