Automatiseren in e-commerce. Start vandaag nog!

Groenewout0618

Bedrijven actief in e-commerce of omnichannel retail zijn volgens Dirk Becks, consultant bij Groenewout, gebaat bij een degelijk automatisatieconcept. “Met het oog op de toekomstige ontwikkelingen, zoals een nijpend tekort aan personeel, een e-commerce markt die zich nog altijd ontwikkelt en een steeds hoger verwachtingspatroon van klanten, wordt de rol van automatisering en material handling in de logistiek alleen maar groter.”

Als internationaal opererend logistiek adviesbureau weet Groenewout als geen ander wat er leeft in de huidige retailmarkt die sterk onderhevig is aan e-commerce. “De markt voor online bestedingen is nog altijd groeiende,” weet Becks. “Er zijn veel retailers die de stap naar online momenteel maken of zelfs nog moeten maken naar online. Omni-channel vraagt om een wezenlijk ander logistiek concept dan tot nog toe gebruikelijk voor enkel winkelbevoorrading. Een nieuw concept moet gericht zijn op zowel e-commerce als winkelbevoorrading. Dat vraagt een andere aanpak. Zeker bij e-commerce haal je in feite je klant naar binnen toe tot in je magazijn. In plaats van een saaie bruine doos moet er een doos met strik de deur uit,” zo duidt Becks het verschil.

Meerjarenvisie
Groenewout kan bogen op een jarenlange ervaring in e-commerce. “We begeleiden kleine en grote spelers met de eerste (en vervolg)stappen in e-commerce,” zegt Becks. “Er komt vaak veel meer bij kijken dan ze vooraf hebben durven denken. We ontwikkelen logistieke concepten conform de meerjarenvisie van de klant, afhankelijk van hun ambities . Daarin is  steeds vaker een rol voor automatisering weggelegd, zij het in meer of mindere maten. Een conveyor voor intern transport of een ‘simpele’ wrap around machine voor het verpakken van orders kan al verlichting brengen. De mate van automatisatie is mede afhankelijk van de business case. Dat kan ook betekenen dat we sommige klanten adviseren om voorlopig niet te investeren in automatisering. In die gevallen kunnen we vaak de investeringen uitstellen door eerst de focus te leggen op het beter en efficiënter inrichten van de bestaande processen. Dat kan ook een conclusie zijn,” benadrukt Becks.

Drukte
Niet alleen de uitvoerende bedrijven in de logistiek hebben het druk. Ook veel leveranciers van automatisering en material handling hebben volle order portefeuilles. Dit kan mogelijk impact hebben op de levertijd van een geautomatiseerde oplossing. “Vooruit denken en tijdig starten met automatisering, luidt het devies, als de business case zich daartoe leent. De levertijden van automatiseringsconcepten zijn relatief langer dan voorheen. Dat kan resulteren in extra project doorlooptijd.”

De automatisatieconcepten die Groenewout helpt te implementeren variëren van een enkelvoudige machine, zoals de genoemde wrap around machine, tot volledig geautomatiseerde warehouses gebaseerd op ‘goods to man’ oplossingen, eventueel met pick robots. “Robotisering is absoluut geen verre toekomstmuziek meer, maar vandaag de dag reeds de realiteit. Dat begint met het uitvoeren van simpele repetitieve taken, zoals het plaatsen van producten in een bak, gelijke producten in een doos of het plakken van een label, maar kan veel verder gaan. De techniek gaat razendsnel vooruit;  de algoritmen en het herkenningsspectrum van robots wordt steeds groter en dat maakt de inzet, zeker in de logistiek, uitermate interessant.”

De trend richting automatisatie in e-commerce is ingezet en zal niet meer stoppen, meent Becks. “Het speelt in op het tekort aan personeel, een probleem dat alleen maar groter wordt. Bovendien is de rek in e-commerce er nog lang niet uit. Kortom, bekijk alle mogelijke scenario’s en overweeg tijdig of automatisatie een oplossing is voor de logistieke operatie.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*