De kracht van Direct Mail

NicOud0218

Direct mail oftewel geadresseerde brievenbuspost is weer helemaal hot en happening. Steeds meer (online) bedrijven weten de weg naar de brievenbus weer te vinden. Direct mail heeft namelijk een veel hogere attentiewaarde dan een e-mail die meestal direct in de digitale prullenbak verdwijnt. Nick Alvares en Paul den Blanken, beide Key Accountmanager bij Nic.Oud, vertellen over de meerwaarde en gepersonaliseerde mogelijkheden van een direct mail, die flink aan populariteit zal winnen als gevolg van de GDPR / AVG.

Hoge respons
Een direct mail is op vele vlakken een interessant middel om een bedrijf, dienst of product extra in de picture te zetten. Nick geeft een voorbeeld: “Een van de grootste voormalige postorderbedrijven van ons land verstuurde jaren geleden tientallen miljoenen direct mailings per jaar. Jaren geleden werd de focus verlegd van offline naar online, en niet geheel zonder succes zo blijkt inmiddels. Bij die overschakeling werd gelijk de direct mail afdeling ontmanteld. Want, zo was destijds het devies, alles moet online gebeuren. Ook de communicatie met de klant. Die visie is intussen gewijzigd. Sinds een jaar of drie wordt weer fors geïnvesteerd in gepersonaliseerde direct mail. De inzet van de combinatie, gepersonaliseerde email en offline direct mail versterkt de boodschap en zorgt voor meer respons. In sommige gevallen zelfs zes tot zeven keer hoger.” Een direct mail kan volgens Nick ook zeker interessant zijn voor bedrijven die werken op basis van abonnementsformules, zoals Bloomon en HelloFresh. “Bestaande klanten die hun abonnement even op pauze hebben gezet, kun je met een direct mail mogelijk weer reactiveren.”

Direct mail in de brievenbus
Volgens Paul heeft een direct mail een veel hogere attentiewaarde en bewaarfunctie dan een e-mail. “Een direct mail pak je op van de deurmat, blijft langer liggen op de keukentafel en wordt vaak ook door het hele huishouden bekeken. Het toevoegen van een kortingskaart of kortingspasje voegt extra waarde toe. Het reclamebereik is hoger dan je met alleen e-mail kunt bereiken. Ook de piek in respons is meer verspreid dan bij een e-mail. Zo kregen we laatst nog een reactie van een klant dat een kortingskaart elf maanden (!) na het uitsturen nog was gebruikt. De kracht van direct mail wordt over het algemeen nog onderschat door online spelers. Ook bestaat het beeld dat het heel kostbaar is. Dat is met de nieuwste technieken absoluut niet meer het geval. Een kwalitatief hoogwaardige én gepersonaliseerde direct mail is tegenwoordig zeer betaalbaar.” Nick vult aan: “Een groot voordeel, zeker met het oog op de GDPR / AVG, is dat voor een direct mail geen opt-in nodig is. Dit geldt zeker voor geadresseerde post zonder de naam, dus aan de bewoners van. De brievenbus staat open, terwijl de consument zijn inbox wel kan afsluiten.”

Direct mail speelt in op de beleving
Wat heb je nodig om een direct mail te kunnen versturen? “Eigenlijk alleen de NAW-gegevens,” zegt Nick. “Hoe meer data, hoe beter natuurlijk om de direct mail meer te kunnen personaliseren. De vormgeving, het aanbod en de frequentie zijn daarbij ook bepalend voor het effect van de direct mail.” Paul geeft enkele tips over de opmaak en het versturen van een direct mail. “De beste dagen om een direct mail te versturen, zijn de dinsdag en zaterdag. Ook is het goed om rekening te houden met het kijkgedrag en de belevingswereld van de doelgroep. Grote foto’s vallen meer op dan kleine beelden, net zoals warme kleuren meer emotie oproepen dan koude kleuren. Foto’s met kinderen worden eerder opgemerkt dan foto’s met volwassenen.”

Paul tot besluit: “Wij herkennen de uitdagingen van e-tailers die willen beginnen met direct mail. Wat houd je tegen? Maak gebruik van onze kennis en kunde, we hebben inmiddels vele e- en retailers geholpen om hun zichtbaarheid te vergroten met direct mail. Wil je beginnen met direct mail en heb je advies nodig? We denken graag met je mee om de maximale respons uit je actie te halen.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*