Eén centrale bron voor statische of koude productinformatie

Veel bedrijven werken nog met Excel of met extra velden in het ERP-systeem om meer uitgebreide productinformatie te kunnen tonen op hun online verkoopkanalen. Dit is volgens Arjan Herskamp van Calago geen toekomstbestendige oplossing en maakt het bovendien onnodig complex met kans op fouten. Hij pleit voor één centrale bron waar je al je statische en/of koude productinformatie in kwijt kunt. Hiermee belooft Calago bedrijven een levenslang PIM-succes.

“Wij zijn een bedrijf dat klanten helpt met het organiseren van optimale productinformatie via een PIM-systeem”, begint Herskamp. “Dat doen we al meer dan twintig jaar.” PIM-systemen bestaan volgens Herskamp al sinds de jaren negentig. “In de beginjaren bestond het onder de noemer catalogussoftware. Sinds de toepassingen rond de eeuwwisseling is het veel breder geworden, en is het PIM gaan heten. Een PIM staat voor één centrale bron voor statische en koude productinformatie. Dit is de productinformatie die niet (vaak) wijzigt, zoals de omschrijvingen, productkenmerken of afbeeldingen, in tegenstelling tot warme/dynamische productinformatie, zoals prijzen, voorraden, levertijden, kortingen. In een PIM is dus ruimte voor uitgebreide productomschrijvingen en kenmerken, al dan niet in verschillende talen, afbeeldingen, video’s, relaties tussen producten voor cross- en upselling, en veel meer.”

Levenslang PIM-succes

Calago werkt al vele jaren succesvol samen met een tweetal PIM-leveranciers: Akeneo en Syndigo. “Het zijn beide marktleiders in hun segment en zeer gebruiksvriendelijke applicaties. Afhankelijk van de processen bij de klant selecteren we het meest geschikte systeem. Wij helpen onze klanten niet alleen met het implementeren van de software, maar ook met het structureren en organiseren van de processen zodat alles soepel verloopt”, benadrukt Herskamp. “Het doel van het PIM-systeem is uiteindelijk om alle aangesloten kanalen van aansprekende en actuele productinformatie te voorzien, zodanig dat potentiële kopers tot aanschaf overgaan. En dat vraagt om continue aandacht. Want ook de wereld van PIM-systemen is continu in ontwikkeling waarbij regelmatig nieuwe features worden gelanceerd om dingen sneller en makkelijker te maken. Continu verbeteren is de kern van een levenslang PIM-succes.”

PIM2

Met meer dan 20 jaar ervaring in PIM-systemen is Calago door de wol geverfd. “We hebben bewust een expertise gekozen; PIM  is het enige wat we doen”, verzekert Herskamp. “Steeds meer agencies kloppen bij ons aan. Als expert en ‘trusted partner’ nemen wij voor hun de PIM-integratie voor rekening. We hanteren overigens een geheel eigen implementatiemethodiek: PIM2. Daarbij starten we met een fase 0 voorbereiding, bekijken de bestaande situatie en bespreken de ambities in processen, mensen, informatie en technologie. Vervolgens bepalen we de architectuur om het PIM-systeem op een juiste manier te positioneren in het IT-landschap, brengen de risico’s in kaart, maken een inschatting van de tijdsinvestering en de kosten. Dat alles vatten we samen in een Solution Design Document: het fundament voor de uiteindelijke implementatie.” 

Product experience management

Reken volgens Herskamp op een gemiddelde doorlooptijd van zes maanden voor de implementatie van een PIM-systeem. “Onze methodiek voorziet bovendien in support en continue verbetering. Op het moment dat de oplossing draait, blijven we in contact en helpen we de klant doorgroeien op het vlak van productinformatiemanagement. Een belangrijke ontwikkeling daarin is ‘product experience management’. Oftewel; hoe beïnvloed je de beleving van de klant? Dit kan door bijvoorbeeld r andere teksten, specifieke afbeeldingen, wel of geen accessoires te linken, enz. Het wordt steeds meer gemeten en de resultaten kunnen teruggevoerd worden naar het PIM-systeem voor een verdere optimalisatie van de productinformatie. Het resulteert in meer commercieel succes.”

De markt wordt steeds dynamischer en complexer, en het tekort aan mensen neemt alleen maar toe. “Automatiseren is het antwoord”, vindt Herskamp. “We horen van onze klanten terug dat een PIM-systeem, en dus goede productinformatie over alle kanalen, leidt tot substantieel meer omzet van 5 tot soms wel 15%. Een PIM-systeem maakt het ook veel makkelijker om internationaal te groeien. Zo leveren we dus een wezenlijke bijdrage aan het succes van onze klanten.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*