Een efficiënt(er) betaalproces

online payment

Op het gebied van online payments zijn veel ontwikkelingen gaande. Volgens Rob de Goeij van de Rabobank zullen die ontwikkelingen bijdragen aan de vereenvoudiging van het betaalproces, zowel online als in de fysieke winkel. “Momenteel stoeien consumenten met een groot aantal verschillende gebruiksnamen en wachtwoorden om betalingen te kunnen verrichten op de verschillende verkooppunten. Dat proces zal en moet in de toekomst efficiënter worden ingericht. De eerste ontwikkelingen hierin zijn al gaande.”

Als Rabobank hebben we e-tailers in het betaalproces vanaf begin af aan willen helpen met de breed geaccepteerde betaalmethode iDEAL, vervolgt De Goeij. “Ook  zien wij dat online betalen mee moet groeien met de wensen van de winkeliers en meer oplossingen moet gaan bieden dan alleen vooruitbetalen, zoals met iDEAL. De ervaringen, die we met iDEAL opdoen, zijn wel een goede basis voor deze doorontwikkeling. Ook als het gaat om mobiel betalen. Als Rabobank hebben wij daarop ingespeeld door mobiel betalen met iDEAL mogelijk te maken zonder dat je de bankpas nodig hebt. We moedigen andere banken graag aan om betalen met iDEAL ook zo makkelijk mogelijk te maken. Overigens is het van belang dat e-tailers zich breder opstellen en ook andere betaalmethoden aanbieden waar de koper om vraagt, methoden waar de bezoeker bekend mee is.”

Online identificatie kan nog beter
Het identificatieproces om online een betaling te kunnen doen, is volgens De Goeij op dit moment nog veel te omslachtig. “Hierin is nog veel winst te behalen, bijvoorbeeld door één gezamenlijk account voor het uitvoeren van betalingen online op verschillende sites. Dat concept zal zonder twijfel door marktpartijen worden opgepakt. De consument is zich echter heel bewust van de beveiligingsparagraaf voor wat betreft het afgegeven van informatie en persoonlijke gegevens. Er is alleen ruimte voor partijen die tegemoetkomen aan die veiligheidsbehoefte.”

PSD2
Om het betalingsverkeer efficiënter te laten verlopen, is het volgens De Goeij van belang dat er duidelijkheid komt in de regelgeving. “Payment Service Directive 2 (PSD2) is nog steeds niet definitief. Een belangrijk thema binnen de geactualiseerde PSD vormt het ontsluiten van rekeninginformatie aan derden. Het is aan de rekeninghouder om verspreiding van de transactiegegevens al dan niet mogelijk te maken. Wij zien het als een interessante ontwikkeling, waarbij uiteraard de privacy en de zorg voor de consument gewaarborgd moet blijven.”

Zorgen
Net als vele partijen, maakt ook de Rabobank zich zorgen om de leegloop van de winkelstraten. De Goeij: “Retailers worstelen met fysieke locaties. Als bank van deze retailers delen wij deze zorgen. Toch zijn er wel degelijk mogelijkheden en zal men nieuwe manieren moeten inzetten om bezoekers te trekken. Wij vragen en helpen onze klanten bij het vormgeven van een omni-channel strategie. Er is daarbij niet één mal die iedere retailer past, het is afhankelijk van de producten en diensten en hoe de klanten van deze retailer zich (gaan) bewegen. Heel veel kopers gedragen zich inmiddels anders dan de retailers gewend zijn. Bezoekers volgen niet meer ‘vanzelf’ door simpelweg alleen de deuren van een winkelpand te openen. Nee, wij stimuleren retailers om zich te verenigen en gezamenlijk initiatieven te ontplooien om de aantrekkingskracht voor bezoekers te vergroten. Zo adviseren we pure players de mogelijkheden van een fysieke aanwezigheid te verkennen en simuleren fysieke spelers om gezamenlijk een online platform op te zetten. Rabobank ondersteunt winkeliers daarin, onder meer door het samenwerking met MyOrder, waarbij bezoekers bijvoorbeeld via de app geïnformeerd kunnen worden wat er te doen is in een bepaald winkelgebied.”

Wij weten dat iDEAL voor consumenten en e-tailers niet de enige betaalmethode is, stelt De Goeij. “Met de Rabo Omnikassa, bieden we een groot aantal Nederlandse en buitenlandse betaaloplossingen, zodanig dat een consument altijd kan betalen met een betaalmethode van zijn voorkeur. We zijn bovendien van mening dat online en offline steeds meer naar elkaar toe groeien, ook als het gaat om betaaloplossingen. Onze recente toevoeging Rabo SmartPin, waarmee ondernemers klanten kunnen laten pinnen met hun smartphone of tablet, volgt die trend en biedt mogelijkheden om bijvoorbeeld Maestro en V PAY betalingen te accepteren. Doel is om e-tailers veel meer grip en controle op de dagomzet te geven, door alle betalingen zowel fysiek als online in één keer uit te keren.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*