Column Mark Teurlings: Emota

MarkTeurlings

In een persbericht is de uitbreiding van het bestuur van Emota aangekondigd. Als Stichting Webshop Keurmerk waren wij al enige maanden lid van Emota maar nu zal ik zelf ook deel uitmaken van het bestuur van Emota. Op die manier kunnen we met Webshop Keurmerk nog beter meepraten met de Europese politici over de Europese regelgeving en kunnen we opkomen voor consumenten maar zeker ook voor de bij ons aangesloten webwinkels. Emota is immers de overkoepelende organisatie die alle brancheorganisaties van belangrijkste keurmerken en Kamers van Koophandel vertegenwoordigt. In sommige landen is er geen keurmerk of neemt deze geen deel aan Emota, maar treedt de Kamer van Koophandel als vertegenwoordiger op. Er wordt met de leden in Brussel gesproken over belangrijke onderwerpen op het gebied van e-commerce die impact hebben op de online verkoop. Het doel dat wij hierbij ook voor ogen hebben is het wegnemen van belemmeringen voor en het faciliteren van grensoverschrijdende verkoop.

Vorige week hebben wij samen met de overige bestuursleden vergaderd en hierbij zijn een aantal onderwerpen besproken. Een belangrijk onderwerp was het fenomeen ’Geo-blocking’. Steeds vaker wordt audiovisuele content afgeschermd voor gebruikers in andere landen. Er zijn mogelijkheden besproken om de belemmeringen die samenhangen met Geo-blocking op te heffen en Europese webshops te laten profiteren van een Europese online markt zonder grenzen. Een ander belangrijk punt, wat samenhangt met een Europese markt zonder grenzen, is het beheren en behandelen van grensoverschrijdende klachten. De EU heeft een online dispute resolution (ODR) platform ingericht om het voor de consument mogelijk te maken via dit platform zijn klacht in te dienen en te vragen om bemiddeling. Webshops zijn verplicht een vermelding te maken van dit ODR platform op hun webshops. Echter hoeven de webshops die zijn aangesloten bij de Stichting Webshop Keurmerk geen actie te ondernemen, omdat wij de mogelijkheid tot bemiddeling bij klachten reeds in de algemene voorwaarden hebben vermeld. Wij kunnen ook een geschil oplossen van een buitenlandse klant die koopt bij een Nederlandse winkel die is aangesloten bij ons. Tevens kan er wanneer de bemiddeling niet tot het gewenste resultaat leidt, een bindende uitspraak worden gedaan door de Stichting Geschillencommissie, een onafhankelijke commissie waarbij wij zijn aangesloten. Kortom, genoeg boeiende onderwerpen waarover gesproken wordt. Ik zal jullie in de komende edities op de hoogte houden.

Mark Teurlings Voorzitter Stichting Webshop Keurmerk

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*