Hoe doe je klanten een relevant en persoonlijk aanbod?

Personalisering wordt steeds belangrijker, vooral online. Klanten verwachten een relevante boodschap, die aansluit op hun interesses. Volgens Jeroen Boutkam, Business Consultant bij Focum, is een compleet en betrouwbaar beeld van iedere klant noodzakelijk om nog onderscheidend te zijn. “Alleen met een volledig klantbeeld, kun je je onderscheiden van de concurrentie.”

Wie zijn je klanten?

Bedrijven die een compleet beeld van hun klanten hebben, kunnen gerichter met hen communiceren. Toch blijkt dit lastig. “Wat we nog steeds zien is dat bedrijven met hagel schieten als het op hun marketing aankomt.” stelt Boutkam. “Ze hebben onvoldoende informatie over welke klant ze moeten benaderen en op welke manier.” De vraag om gerichtere communicatie komt ook bij de consument vandaan. Consumenten willen tegenwoordig alleen relevante informatie ontvangen, aanbiedingen die aansluiten op hun interesses.

Voor organisaties is dit een grote uitdaging. Want hoe verzamel je alle informatie die je nodig hebt? Informatie zoals naam en woonplaats, slaan de meeste organisaties tegenwoordig wel op in een database. Maar voor een klantgerichte communicatie heb je meer informatie nodig. Wie zijn je klanten? Waar liggen hun interesses en wat zijn hun wensen?

“Er is zoveel meer informatie beschikbaar.” zegt Boutkam “Denk aan gezinssamenstelling of hoe vaak iemand online shopt. Bedrijven weten dit alleen nog niet voldoende te benutten. Daarmee laten ze kansen liggen om concurrerend te zijn.”

Jan Modaal

Bij Focum kunnen organisaties terecht voor de ontbrekende kenmerken. “Op basis van onze consumentengegevens hebben wij zelfs complete profielen opgesteld van alle huishoudens in Nederland.” vertelt Boutkam “Hiermee krijg je in een oogopslag een volledig beeld van iedere klant.”

De Focum Persona’s bestaan uit acht verschillende profielen die op een variatie aan kenmerken zijn gedifferentieerd. Kenmerken die terugkomen in de Persona’s zijn onder andere: leeftijd, inkomen, grootte en type huishouden, woningwaarde, betaalgedrag en economische activiteit. “Op basis van data-analyses zijn we tot een aantal groepen gekomen die significant van elkaar verschillen op deze kenmerken.” legt Boutkam uit. “Het is dus niet zomaar een inschatting, maar het verschil in gedrag en demografische kenmerken is overtuigend aanwezig tussen de groepen.”.

Bedrijven kunnen de Persona’s van Focum toepassen op hun eigen klanten. Zo krijgen zij een duidelijk beeld van het type klanten in hun bestand. Voorbeelden van Persona’s zijn senioren, arbeiders, welstandigen en ook Jan Modaal. Iedere groep heeft zijn eigen gedrag.

Relevant zijn voor de klant

Met de Persona’s van Focum zijn organisaties in staat het resultaat op hun marketingcampagnes sterk te verbeteren. Dit kan op talloze manieren. Bijvoorbeeld door aanbiedingen af te stemmen op het profiel van een klant,  met respons- en bezoekersanalsyses of doelgroepsegmentatie.

“Organisaties die over onvoldoende informatie beschikken, lopen het risico de verkeerde aanbieding aan de verkeerde klant te doen.” zegt Boutkam “Hoe vaak komt het niet voor dat je aanbiedingen ontvang die niet aansluiten op je interesses? Dan ontvang je als alleenstaande een aanbieding voor een gezinsauto of als twintiger een e-mail over gehoorapparaten”.

Een compleet klantprofiel geeft je als organisatie de mogelijkheid om de juiste aanbieding te koppelen aan de juiste klant. “Content moet dynamisch zijn.” vult Boutkam aan. “Zo kun je je website en bijvoorbeeld ook je nieuwsbrief afstemmen op iedere afzonderlijke klant”.

Een aanbieder van online reizen kan op basis van de Focum Persona’s bijvoorbeeld verschillende nieuwsbrieven inzetten. De welstandigen ontvangen dan een e-mail met scherpe tarieven voor in de schoolvakanties, terwijl de vrijheidsgenieters in hun nieuwsbrief juist lezen dat er ook singlereizen in het assortiment zitten.

“Met een passende aanbieding, maak je jezelf als bedrijf relevant.” zegt Boutkam “Een boodschap die aansluit bij iemands interesses, is een teken van goede service.”

De juiste klant voor jouw aanbod

Organisaties zoeken niet alleen een passende boodschap voor de klant, maar ook een klant die past bij het aanbod. Met de Persona’s weet je welke groepen over- of ondervertegenwoordigd zijn in je klantenbestand. De groepen die zijn oververtegenwoordigd hebben een specifieke interesse in het product. Marketingacties die je op deze consumenten richt, zullen dan ook een hoger rendement opleveren.

Dankzij de Persona’s weet je bovendien waar jouw doelgroep te vinden is. Ben je op zoek naar vrijheidsgenieters, dan plaats je geen advertentie in een tijdschrift voor jonge ouders. Focum kan je hier nog verder mee helpen. “De Focum Persona’s passen wij ook toe bij het maken van selecties op onze marketingbestanden.” zegt Boutkam “Zo filteren we alleen de juiste doelgroep uit het bestand en dit scheelt weer kosten.”.

Kijken naar klantwaarde

Natuurlijk kunnen organisaties zelf ook segmentaties aanbrengen in hun data. Op leeftijd kan dit vrij eenvoudig door scheiding aan te brengen tussen jongeren en ouderen. Het unieke van de Focum Persona’s is echter dat hier veel meer informatie in meegenomen wordt. Niet alleen de levensfase, maar bijvoorbeeld ook het betaalgedrag en de economische activiteit zijn erin verwerkt. Door deze data toe te voegen aan de eigen bestaande data, krijgen organisaties een veel completer beeld van hun klant.

“De kenmerken zijn relevant in hun samenhang met elkaar.” Vult Boutkam aan. “Mensen die altijd keurig hun rekeningen betalen, lijken interessant. Maar als ze niet economisch actief zijn, bieden ze een organisatie een stuk minder waarde.”

Altijd up-to-date blijven

Personalisering van aanbod wordt steeds belangrijker, vooral online. Mensen verwachten op maat gemaakte boodschappen die aansluiten op hun interesses. Bedrijven moeten inspelen op het snelle tempo van onze maatschappij. Wat niet relevant is, wordt binnen een seconde aan de kant geschoven. Focum helpt bedrijven om relevant te zijn en dit in de toekomst ook te blijven. Door je organisatie continu te voorzien van de juiste informatie, blijf je altijd up-to-date.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*