Eén keer een eerste indruk maken

Pixelz

Een eerste indruk maken, dat kun je maar één keer. Goede productfoto’s in een webshop maken het verschil. De manier waarop producten worden gepresenteerd, wordt dan ook steeds belangrijker. Maar, hoe maak je nu die eerste indruk? Marinus van den Elshout van kennispartner Pixelz geeft tekst en uitleg.

Bij de grotere e-commerce partijen zie je dat de focus meer gaat naar beeld, je filtert op producteigenschappen en ziet dan vooral veel en steeds grotere afbeeldingen, met een minimale hoeveelheid tekst. Overige technische eigenschappen zijn nog wel aanwezig maar worden pas na doorklikken getoond, en lang niet zo prominent als aanvullende afbeeldingen. Ook binnen Google constateren we een verschuiving naar beeld. Voorheen was er alleen maar tekst te zien in zoekmachineresultaten. Nu staan er foto’s tussen de reguliere resultaten en zoek je apart binnen afbeeldingen en video’s. Een logisch gevolg, want de mens is nu eenmaal visueel ingesteld; 90% van ons brein kan alleen maar visuele input verwerken.

Meerdere productfoto’s
Statistieken onderschrijven dat het tonen van meerdere foto’s per product omzet verhogend werkt. Zorg daarbij voor een perfecte hoofdafbeelding. Dat is immers de foto die bezoekers zien binnen een product-overzichtspagina; die moet perfect zijn. Als bezoekers eenmaal op de productpagina zijn, toon dan relevante visuele content zodat ze zo makkelijk mogelijk kunnen scannen. Producten groter weergeven en hogere kwaliteit beeldmateriaal tonen, werkt eveneens conversie verhogend. Je laat een potentiele klant beter zien wat hij kan verwachten en dat schept vertrouwen. Belangrijk vervolg is dat je daarna visueel aanstuurt op conversie, met andere woorden, ‘hoe bestel ik’.

Unieke content
Stel, je verkoopt een sportschoen van een bekend merk. Er zijn natuurlijk meerdere partijen die een vergelijkbare of misschien wel dezelfde schoen aanbieden. Hoe zorg je ervoor dat ‘jouw schoen’ er uitspringt? Sowieso is het goed om unieke content op je website te hebben en regelmatig nieuwe content toe te voegen. Google’s spiders komen vaker langs om je site te indexeren naarmate je meer en vaker content toevoegt. Zorg dat je het merk en type schoen en eventuele andere belangrijke informatie in de bestandsnaam verwerkt. Wanneer iemand die termen intikt bij Google, maak je kans om binnen Google images naar boven te komen. Het heeft weinig effect om dat te doen met aangeleverde foto’s die iedereen al gebruikt.

Wanneer je zelf voor unieke content-productfoto’s zorgt, kun je er ook voor zorgen dat alle producten consistent weergegeven worden. Je toont bijvoorbeeld als eerste foto altijd de rechter schoen, met de neus naar rechts, en recht vanaf de zijkant. Gevolgd door x-tal extra foto’s. Alle foto’s van schoenen van merk A, B en C kan je dan op dezelfde manier tonen. Dit brengt rust op je website, dat navigeert fijn voor de consument en ook dat wekt vertrouwen. Als je foto’s van verschillende leveranciers door elkaar gebruikt in verschillende standen en aanzichten, toont dat erg rommelig.

Richtlijnen
Binnen een gemiddelde webshop, zijn productfoto’s 70% van de visuals. Dan kan je maar beter zorgen dat die er goed uitzien. Een goede productfoto is scherp, laat het product goed zien en geeft de juiste kleuren weer. De focus moet op het product liggen. Idealiter heeft een productfoto een neutrale achtergrond. Een witte achtergrond is min of meer de standaard. Binnen eBay, Amazon en Google Shopping is dit zelfs een vereiste. Door elke achtergrond spierwit te maken, breng je meer uniformiteit aan in je foto’s. En doordat de achtergrond geen informatie meer bevat, worden bestanden ook aanzienlijk kleiner en laden sneller. Als e-commerce professional moet je voor jezelf ook strakke richtlijnen bepalen voor de productfoto’s op jouw webshop en dat consequent doorvoeren. De beste tip is om vooraf kennis te nemen van de verschillende richtlijnen van meerdere marktplaatsen. Bekijk waar je (op termijn) je producten wilt gaan verkopen anders dan in je eigen webshop, en zorg ervoor dat je productfoto’s van begin af aan, aan deze richtlijnen voldoen. Als je dan wilt gaan verkopen via een extra kanaal, dan is je beeldmateriaal er in ieder geval helemaal klaar voor. In de regel kun je uitgaan van minimaal 1001 tot maximaal 3000 pixels, een kleine witmarge rondom van 5%, een witte achtergrond en geen extra grafische elementen toevoegen zoals logo’s of watermerken.

Zelf een poging wagen
Fotografie uitbesteden aan een fotograaf, gespecialiseerd in productfotografie, geeft altijd een beter resultaat dan wanneer je dat als amateur zelf doet. Desalniettemin kan je prima zelf een poging wagen. Fotograferen is niet meer de kunst die het vroeger was. Met een beetje digitale camera kan je met ‘automatische instellingen’ prima foto’s maken. Het belangrijkste om op te letten als je zelf gaat fotograferen, is wat voor licht je gebruikt. 
Licht is dus van groot belang. Wat met name belangrijk is, is dat je je camera laat weten wat voor licht je gebruikt. Als je in JPG fotografeert, kan je camera ook onder minder ideale omstandigheden een hoop redden. De hoeveelheid licht is een tweede belangrijk aspect. Vaak gebruiken amateurfotografen te weinig licht, waardoor een product te donker wordt, niet duidelijk is wat de kleur is en je minder details kunt zien. Door te weinig licht te gebruiken, neemt ook de kans op wazige en korrelige foto’s toe, iets wat je natuurlijk niet moet willen. Op de blog van Pixelz staan tutorials over hoe je het maximale haalt uit je camera en hoe je producten optimaal uitlicht. Het nabewerken van een productfoto is essentieel voor een optimaal eindresultaat, maar kan een tijdrovende Photoshop klus zijn. Hier kan Pixelz je mee helpen, voor 1,25 euro per foto wordt de achtergrond uit elke foto verwijderd, alle foto’s worden beeldvullend gemaakt, consistent uitgelijnd en binnen 24 uur opgeleverd.

Productfoto’s zullen altijd blijven, het is de meest efficiënte manier om via welk platform dan ook een goede en snelle eerste indruk te geven van een product. Het zien van een foto duurt een fractie van een seconde, daarin beslist een bezoeker al of hij het interessant vindt of niet. Een productoverzicht pagina van vijftig foto’s die scant hij in anderhalve seconde, die snelheid bereik je nooit met vijftig video’s. Marinus gelooft wel in de kracht van video, maar vooral in de combinatie met foto’s. Als je basisfotografie in orde is, is vrijwel elke vorm van extra beeldmateriaal goed. Een sfeerfoto van het product, een productvideo van het product in gebruik, of een ‘unboxing video’ waarin besproken wordt wat je allemaal krijgt als je een bestelling plaatst. Als fotograaf zijnde, ben ik nog altijd geen fan van 360 graden animaties, je hebt weinig controle over de belichting. En wat kan je nou in een 360 graden film laten zien wat je niet kan laten zien met een aantal high res productfoto’s? Wil je meer dynamische content, ga dan voor video want daar kan je ook nog geluid aan toevoegen.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*