Winkel-app tilt fysieke winkel naar hoger niveau

E-commerce heeft de verwachtingen en de beleving van het ‘winkelen’ naar een hoger niveau gebracht. Op de winkelvloer is ook behoefte aan vernieuwing. Je kunt niet meer een winkel runnen zoals twintig jaar geleden. Aan het woord is Niels van Golden van Colleqtive. Volgens hem is er veel meer behoefte aan dynamische informatie op de winkelvloer, zodat de consument die de moeite neemt om de winkel te bezoeken alle informatie en service wordt geboden. De winkel-app van Colleqtive biedt deze, en andere features om de efficiency en servicegraad in de fysieke winkel te verhogen.

Niels begint met een voorbeeld. “Wie herkent het niet, je loopt een fysieke winkel binnen op zoek naar een bepaald item -een barbecue bijvoorbeeld- vraagt de winkelbediende om wat meer informatie en de prijzen. Achter de rug van die winkelbediende check je natuurlijk wat diezelfde barbecue kost bij bol.com. Ligt deze op hetzelfde niveau of zelfs iets lager, dan bedank je de winkelbediende vriendelijk en bestel je het item online. Welnu, met onze winkel-app heeft de winkelbediende alle relevante info beschikbaar om in te haken op die belangrijke aspecten, inclusief real-time inzicht op de voorraad. Zo kan hij voorstellen om de barbecue vandaag nog of op een ander moment thuis te laten bezorgen, zodat de consument niet hoeft te zeulen met die barbecue. Met onze winkel-app kan dus een verhoogde servicegraad worden geboden op de winkelvloer.”

Veelzijdige app

De winkel-app van Colleqtive is een veelzijdige app. “Afhankelijk van de gekozen modules en de aanwezige backendsystemen bij de retailer brengen we de informatie uit de verschillende backendsystemen bij elkaar in één app, gaande van ERP- en PIM-systeem tot WMS- en kassasysteem,” legt Niels uit. “Alle relevante info uit die systemen wordt zichtbaar gemaakt in één app.” De winkel-app is volgens Niels interessant voor zowel de kleine retailer met één winkel als grote formules met wel 150 filialen in het land. Zo is Big Bazar bijvoorbeeld onlangs voor alle 150 filialen overgestapt op de winkel-app van Colleqtive. Sinds de opening van haar eerste filiaal in Apeldoorn, in 2007, groeit de discounter in rap tempo. Om de processen zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, kijkt de retailer continu naar mogelijke optimalisaties. Big Bazar ging daarom op zoek naar een oplossing om het bestelproces sneller, makkelijker en goedkoper te maken. Bij voorkeur middels een cloud-oplossing.

Tijdwinst

De veelzijdigheid van de winkel-app van Colleqtive bleek voor Big Bazar uitermate geschikt om de processen naar een hoger niveau te tillen. “Dankzij de bestelmodule van onze winkel-app boekt Big Bazar een tijdwinst tot wel 80 procent,” weet Niels. Ook is er meer inzicht in en controle op de voorraden. Met de inventarisatie-module en de module voor goederenontvangst verwacht de discounter in de nabije toekomst nog meer efficiencyslagen te realiseren. “Wij werkten voorheen nog met bestelboeken”, vertelt René Brouwer, filiaalmanager bij Big Bazar in Muiden; één van de vier filialen waar de nieuwe applicatie uitvoerig is getest. “Elke drie weken werden die bestelboeken vanuit het hoofdkantoor opgestuurd. Dat is nu gelukkig verleden tijd. Nu lopen we met de reeds aanwezige scanner langs de schappen, scannen de code van de te bestellen artikelen en geven vervolgens het gewenste aantal in. Aan het einde van de dag worden de scanners uitgelezen. De nieuwe bestelmethode bespaart ons echt een hoop tijd. Waar we voorheen 8 tot 10 uur per week kwijt waren aan bestellen, zijn we nu 2 à 2,5 uur per week bezig.”

Meer controle

Met de winkel-app heeft Big Bazar ook meer controle op het bestelproces. “Nadat de bestellingen zijn gescand en ingelezen, worden ze gecheckt. Bijvoorbeeld op hoge aantallen, of op doublures,” zegt René. “Ook kan de filiaalmanager nu zien of bepaalde artikelen vanuit het hoofdkantoor worden gepusht, of dat reeds eerder geplaatste orders nog onderweg zijn. Dat inzicht ontbrak bij de oude bestelmethode. Doordat we nu meer inzicht hebben, is ook de kwaliteit van ons bestelproces aanzienlijk verbeterd.” Niels vult aan: ‘De informatie is uiteraard niet alleen voor de filiaalmanager direct zichtbaar, maar ook voor regiomanagers of voor ondersteunende functies vanuit de serviceorganisatie. De lijnen zijn vele malen korter, waardoor er veel directer kan worden ingesprongen op veranderende situaties.” Verdere verbeterslagen verwacht Big Bazar te maken met Colleqtive’s module voor de goederenontvangst (en de controle hierop), en met de inventarisatie-module van Colleqtive.

Onze winkel-app draait op bestaande toestellen, maar kan ook op Android- of iOS-toestellen geïnstalleerd worden, zegt Niels. “Het is een kwestie van de app downloaden en verbinding maken met ons systeem. We maken onderscheid in drie verschillende versies basic, advanced en enterprise.” Voor geïnteresseerden is het mogelijk om een gratis proefversie aan te vragen bij Colleqtive.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*