E-commerce heeft de afgelopen maanden maximaal geprofiteerd van de beperkingen in het fysieke retaillandschap als gevolg van de maatregelen rondom corona. Het aantal online transacties schoot omhoog en is nog altijd onverminderd hoog. Dat kunnen de experts uit de betaalwereld aan onze digital meeting ‘Payment’ unaniem bevestigen. Samen met hen bespreken we de laatste trends in de betaalwereld. Ook verschaffen ze duidelijkheid in de actuele wet- en regelgeving, die nog niet consequent wordt nageleefd met mogelijk verstrekkende gevolgen. De Nederlandsche Bank staat op scherp, zo laten de experts doorschemeren.
Wat zijn de meest gebruikte betaalmethoden in het retaillandschap?
iDEAL, klinkt het unaniem. Voor webshops is iDEAL een geschenk uit de hemel, de adoptie is enorm groot. Het zijn namelijk gevalideerde betalingen en het is bovendien ook nog eens spotgoedkoop. Vanuit consumentenperspectief daarentegen zetten de experts hun vraagtekens. Als er iets mis gaat of de webwinkel komt zijn afspraken niet na – zeker in coronatijden niet ondenkbaar – dan heb je als consument weinig garanties. Sterker nog, je hebt geen enkel recht en bent je geld kwijt. Dit in tegenstelling tot betalingen via creditcard of achteraf betaalmethoden.
In Nederland is iDEAL dus heel erg dominant, niet in de laatste plaats doordat het ondersteund wordt door alle Nederlandse banken. Maar in het buitenland kom je niet ver met iDEAL. En ook daar komt toch een behoorlijke groei vandaan online. In die zin hebben creditcards, Paypal en achteraf betaalmethoden meer bestaansrecht. Paypal wordt vaak gezien als een duur betaalmiddel, maar heeft zo’n trouwe schare als gebruikers dat het zelfs als een marketingkanaal kan fungeren, waarmee je nieuwe kopers aantrekt. Een effect dat je met iDEAL niet zal bereiken.
De dominante positie van iDEAL heeft wel een positief effect op de bestrijding van misbruik en fake webshops. Bijna alle fake webshops die uit de lucht worden gehaald – en dat zijn er nogal wat – maken geen gebruik van iDEAL. Ze adverteren er misschien wel mee, maar je kunt er niet mee betalen. Overigens is de populariteit van een betaalmethode volgens de experts ook sterk afhankelijk van het gebruiksgemak. Ieder consument heeft wel een bankapp op zijn mobiel geïnstalleerd. Dat maakt het betalen met iDEAL een stuk eenvoudiger dan bijvoorbeeld met een credit card, afgezien van Apple Pay of Samsung Pay.
Welke groei kunnen we nog verwachten van mobiel betalen?
Steeds meer webshops zijn ‘mobile enabled’. Het is een vereiste anno 2020. Het werd in de vorige alinea al even aangehaald, de betaalervaring op mobiel is natuurlijk super smooth, en bijna onzichtbaar. Alles is volledig geïntegreerd. Mobiel betalen met een vingerafdruk of gezichtsherkenning is ook veiliger dan met een code. Zeker bij in-app betalingen, zoals Über, biedt mobiel de beste ervaring ooit. Het is volgens de experts aan de webshops, maar ook de fysieke winkels, om de betaling zo onzichtbaar mogelijk te maken voor de consument.
In hoeverre is die Über experience al realiteit in retail? Nauwelijks. Maar die usecase en vooral de customer journey is volgens de experts ook niet vergelijkbaar aan die van retail. Voor e-commerce is het belangrijk zo min mogelijk frictie en drempels in te bouwen. Op voorhand inloggen is een conversiekiller. Er zijn al PSP’s die hierop voorsorteren en het mogelijk maken om de meest gebruikte betaalmethoden op te slaan, zonder dat je als consument een account hoeft aan te maken. Een positieve ontwikkeling.
In feite is iedereen gebaat bij een centrale autoriteit die zowel de payments als de identificatie kan ondersteunen. De meest logische kandidaat is volgens de experts een partij zoals iDIN. In Denemarken en Zweden zijn ze daar al best ver mee en is die koppeling tussen e-ID en de betaalmethode al gemaakt. Probleem is wel dat het om een nationale oplossing gaat. Als niet-Deen kun je er geen gebruik van maken. In Nederland kiezen we voor een meer marktgerichte benadering met e-ID. Het is geen standaard die heel breed gedragen wordt.
Nationale oplossingen voelen als een suboptimale oplossing, klinkt het bij de experts. Met de invoering van de laatste versie van eIDAS, een Europese verordening ‘betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt’, is wel een begin gemaakt met het harmoniseren van e-ID middelen. De Europese Commissie streeft ernaar dat een identificatiemiddel uit een EU lidstaat in de toekomst ook in een andere EU lidstaat geaccepteerd moet worden. Het stimuleert grensoverschrijdend betaalverkeer, precies waar e-commerce behoefte aan heeft.
Zijn wearables het antwoord op de betaalvraag in de toekomst?
Nee, klinkt het resoluut. Het zijn leuke gadgets, maar niet meer dan dat. De smartphone is het toestel dat iedereen altijd bij zich draagt. Het is het communicatie-, bestel- en betaalmiddel van de toekomst. De enige uitzondering is misschien de Apple Watch, maar dat is toch meer een verlengstuk van de smartphone. Wel zien de experts een toekomst of in ieder geval mogelijkheden voor biometrie, bijvoorbeeld betalen door middel van een irisscan.
Internet of Things zou mogelijk wel een boost kunnen geven aan de populariteit van wearables. Stel, je bent aan het stofzuigen en de stofzuigerzak raakt vol. Dan kan automatisch een melding worden gegenereerd op je wearable (smart watch of andere gadgets) voor de aanschaf van nieuwe stofzuigerzakken. Alleen een druk op de ‘koopknop’ volstaat. Toekomstmuziek? Mogelijk. De experts waarschuwen wel voor het veiligheidsaspect. De meeste IoT toestellen in het huishouden voldoen niet aan de eisen om veilig betalingen te faciliteren. Een SSL certificaat op deze apparaten is geen overbodige luxe om te voorkomen dat het verkeer tussen het apparaat en de wearable wordt onderschept.
Kortom, er moet nog heel veel gebeuren voordat je door een stofzuiger of koelkast transacties kunt laten uitvoeren. Anderzijds, zijn er wel voorbeelden van toepassingen die nu al heel goed werken. Denk aan ‘pay per use’ modellen, zoals een koffiemachine die verbonden is met het wifi netwerk. Het aantal kopjes koffie wordt geregistreerd en iedere maand ontvangt de gebruiker netjes een factuur. Zo hoef je geen grote investeringen meer te doen in apparatuur, maar betaal je per gebruik. Die markt is nog volop in ontwikkeling.
Is uitstel van de Strong Customer Authentication (SCA) noodzakelijk gezien de huidige situatie?
In de hele keten moeten partijen samenwerken om de Strong Customer Authentication te kunnen faciliteren. De uitdaging blijft om dat op een zo goed mogelijke manier te doen met zo min mogelijk frictie en zo min mogelijk effect op de conversie. Dat laatste is immers de grootste angst bij veel retailers. De SCA is echter al een hele tijd geleden aangekondigd. Je zou verwachten dat alle banken, PSP’s en retailers er intussen wel klaar voor zijn om de SCA te gaan doorvoeren. Er zijn bovendien voldoende inspanningen geleverd om het effect op mogelijk conversieverlies te minimaliseren. Het uitstellen is vooral een politiek besluit om bedrijven wat meer ademruimte te geven als gevolg van corona.
De experts zijn van mening dat je er alles aan moet doen om fraude uit de wereld te helpen. SCA is daar een middel toe. Er zijn duidelijke data gecommuniceerd over de invoering ervan. Er is al eens uitstel verleend. Behoudens een enkeling is iedereen er nu klaar voor. Nog eens uitstellen tot december is onnodig. De experts maken een treffende vergelijking met de evolutie van de magneetstrip naar de EMV-chip op bankkaarten. Europa was er klaar voor, Amerika nog niet. Gevolg, alle fraude ging naar Amerika. Dat heeft ze ontzettend veel geld gekost. Nadat het werd ingevoerd in Amerika, was de fraude binnen een paar maanden verdwenen. Met andere woorden, we moeten een keer door de zure appel heen bijten. Uitstel van de SCA is heel onverstandig.
Hoe maak je de juiste keuze in een PSP?
PSP’s zijn er in vele soorten en maten. Je leert ze pas echt kennen op het moment dat je ermee gaat werken. En dan blijken er grote verschillen te zijn. Wat zijn de overwegingen om voor een specifieke PSP te kiezen? De eerste vraag die je jezelf moet stellen is, hoeveel complexiteit wil je zelf managen of uitbesteden aan een PSP? Er zijn PSP’s waar je tot in detail bepaalde risk settings kunt aanpassen en PSP’s waar dit niet kan. Daarnaast wordt de klantenservice nogal onderschat. Er zijn grote verschillen in kwaliteit en snelheid.
Er wordt door PSP’s heel vaak geconcurreerd op prijs. Daar zit volgens de experts niet de winst. Het gaat om het totaalplaatje. Zodra je problemen ondervindt met de klantenservice bijvoorbeeld, ben je al snel veel meer geld kwijt dan je bespaart met een iets voordeliger iDEAL tarief. Ook een soepele integratie met andere (bijvoorbeeldaccounting) software is belangrijk in de keuze voor een PSP, evenals een lokale aanwezigheid.
De experts zien ook een trend in ‘payment orchestration’ waarbij gebruik wordt gemaakt van meerdere PSP’s voor maximale conversie optimalisatie. Het vraagt wel een bepaalde professionaliteit van de retailer om dit te kunnen faciliteren. Je ziet dat de grote partijen hier vaak op inzetten. Ze hebben dan een eigen intelligentie en ‘routing’ op het platform ingebouwd. Afhankelijk van het type transactie wordt de meest geijkte PSP ingezet om de autorisatie zo hoog mogelijk te kunnen houden. In het verleden gebeurde dit ook omwille van redundantie, maar dat is vandaag de dag niet zo relevant meer.
Het merendeel van de retailers geeft toch de voorkeur om alle geldstromen bij één PSP onder te brengen. Daarbij speelt ook het lokale karakter en de lokale aanwezigheid van een PSP (dus: kennis van de markt) een grote rol. Het is volgens de experts de taak van een PSP om de lokale ondernemers te ondersteunen om samen een vuist te maken tegen de grote reuzen, zoals bijvoorbeeld Amazon.
Wat is het effect van de populariteit van marketplaces op de betaalsector?
Marketplaces zijn een fascinerende ontwikkeling. De volumegroei van een marketplace gaat vele malen sneller dan de groei in e-commerce. Sterker nog, de e- commercesuccessen van de afgelopen tien jaar zijn bijna allemaal marketplaces met Amazon met stip op nummer één. Ook in Nederland duiken er steeds meer (niche) marketplaces op. Het probleem is dat ze veelal niet compliant zijn met de regels van de nieuwe betaalwetgevingPSD2, die sinds september 2019 van kracht is. En dat gaat voor grote problemen zorgen.
PSD2 stelt heel helder dat een marketplace of platform niet in het bezit mag zijn en geen controle mag hebben over de geldstroom, zelfs niet via een stichting derdengelden PSP. Een marketplace die geld ontvangt namens de verkopers zit dus in de geldstroom. PSD2 stelt dat ze ofwel een betaalvergunning moeten aanvragen bij De Nederlandsche Bank ofwel uit de geldstroom moeten stappen en dit uitbesteden aan een gelicenseerde partij, waarvan er slechts een handvol zijn in Europa. Een relatief onbekend fenomeen is bovendien dat een marketplace zich dan volledig insluit bij een PSP. Ook daarvoor bestaan PSP-onafhankelijke oplossingen. De Nederlandsche Bank heeft recent nog een schrijven uitgestuurd dat ze strenger gaan handhaven. Marketplaces moeten dus nu echt in actie komen, anders riskeren ze bestuurlijke boetes.
Sinds corona merken de experts wel een lichte kanteling in de populariteit van marketplaces, zeker ten aanzien van de grote buitenlandse spelers. De Nederlandse consument heeft meer vertrouwen in een lokale webshop dan de gemiddelde Europese consument dat heeft in zijn eigen land. Wij kopen dan ook bij voorkeur lokaal. Dat maakt dat ‘local heroes’ relatief eenvoudig een plekje kunnen veroveren in Nederland.
Lokaal is dus echt ‘hip and happening’, ook af te lezen uit het aantal nieuwe domeinregistraties in Nederland. De toekomst zal uitwijzen in hoeverre dat een blijvertje is. Corona heeft in ieder geval gezorgd voor een enorme toename in het aantal webshops en ook een sterke stijging in het online transactievolume. De consument, maar ook de fysieke retailer is min of meer gedwongen e-commerce te omarmen. Nu ze eenmaal het gemak hebben ervaren, is er geen weg meer terug. Dat neemt overigens niet weg dat er ook forse verliezers zijn. De totale omzet van de BV Nederland is tijdens corona flink gedaald. De consequenties daarvan zullen we ongetwijfeld nog gaan voelen.
Deelnemers:
Michel Westerduin, HarvestInvest
Jeroen Bosch, CreditClick
Ernst van Niekerk, Payaut
Jaap Dijkstra, Billink
Bart Kolman, Alektum Group
Gregory Cronie, 2knowlab
Ken Serdons, Mollie
Michiel Henneke, SIDN
Geef als eerste een reactie