Risicobeheer is de sleutel tot cross-border groeien

Het uitbreiden van je e-commerce activiteiten naar andere Europese markten brengt uitdagingen met zich mee. Met name de cross-border betaalrisico’s kunnen een echte uitdaging zijn. Card-not-present (CNP)-fraude en charge-backs gaan bijvoorbeeld hand in hand met online zakendoen, fraudeurs profiteren van de onzichtbaarheid van online transacties om hun criminele activiteiten uit te voeren. Dat doen ze met behulp van geavanceerde technieken om zo de beveiliging  van bedrijven te omzeilen. Een gesprek met Miriam Zriniova, risico en fraude consultant bij Ingenico ePayments over lokale risicolandschappen in Europa.

Het frauderisico kan variëren van de ene Europese markt tot de andere, bijvoorbeeld door de lokale betaalvoorkeuren die in elk gebied gelden. Afhankelijk van de favoriete betaalmethodes in een bepaald land, nemen retailers, de payment schemes en consumenten verschillende risico’s, van fraude en chargebacks  tot faillissement. Sommige betaalmethoden bieden garanties aan iedereen in het betaalproces, andere niet.

Bedrijven moeten er dus voor zorgen dat ze het risicoprofiel van betaalmethoden die lokaal gebruikt worden begrijpen, voor ze deze Europese markten betreden. Voor kleinere retailers die de omvang of middelen niet hebben om zich aan dit niveau van marktspecialisatie te wijden, kan het moeilijk zijn om hier grip op te krijgen, maar het is cruciaal om het cross-border betaalrisico effectief te beheren.

Dus, wat moeten ondernemers precies weten over het lokale risicolandschap in Europa? Hier zijn een aantal belangrijke aandachtspunten waar ze rekening mee moeten houden:

• Creditcard betalingen

De creditcard is koning in een groot aantal EU-markten. Het is de meest populaire betaalmethode in de UK, waar het in  63% van e-commercetransacties wordt gebruik, en in Frankrijk, waar het in 85% van online aankopen wordt gebruikt. Het is ook een voorkeursmethode voor online betalen in België, Italië en Spanje.

Helaas is de creditcard ook de voorkeursmethode voor CNP-fraude en ‘vriendelijke’ fraude. Het is van vitaal belang dat bedrijven maatregelen treffen om charge-backs efficiënt te beheren en te verwerken. Zo kunnen mogelijk frauduleuze aankopen geïdentificeerd worden voordat ze plaatsvinden. Kleinere marges voor kleine bedrijven betekenen dat ze minder goed in staat zijn om de verliezen van dit soort fraude op te vangen.

De Strong Customer Authentication (SCA) verplichtingen die met PSD2 zijn ingevoerd, betekenen – dat online creditcard transacties waarbij de uitgever of acquirer zich in de EER bevindt, onderworpen zijn aan 2-factor authenticatie. 3D Secure versie 2 is het belangrijkste mechanisme waarmee SCA-vereisten worden geïmplementeerd, maar bedrijven moeten zich ervan bewust zijn dat de aanpak kan verschillen tussen EU en niet-EU-landen.

Als een Europese consument bijvoorbeeld een aankoop doet bij een retailer die samenwerkt met een niet-EU-acquirer, die SCA-maatregelen niet ondersteunt, dan kan de kaartuitgevende instelling geen SCA-maatregelen implementeren. In dat geval moet de uitgevende instantie beslissen om de betaling te blokkeren of om de aansprakelijkheid te aanvaarden als de betaling ongeautoriseerd blijkt. Hoewel retailers hier geen invloed op hebben, is het wel de moeite waard om na te gaan of een groot aantal cross-border transacties afkomstig zijn uit gebieden waar deze situatie zich kan voordoen.

• SEPA Direct Debit 

SEPA (Single Euro Payments Area) Direct Debit, of incasso’s, zijn niet enorm populair in de e-commerce, maar zijn nog steeds goed voor 3% van online transacties in België en 6% in Nederland.

Het is belangrijk om te weten dat incasso’s dezelfde voordelen en risico’s met zich meebrengen als creditcard betalingen, met name als het gaat om chargebacks. Bedrijven moeten ervoor zorgen dat hun chargeback processen zijn ingesteld om ook geschillen voor deze methode te omvatten.

• Bankoverschrijvingen

De populariteit van real-time bankoverschrijvingen – of gegarandeerde open factuuroplossingen – groeit in markten in heel Europa. Ze vertegenwoordigen 10% van de online aankopen in België, Italië en Duitsland en 5% in de UK.

Overboekingen zijn duidelijk niet zo populair als creditcard betalingen, maar ze bieden een belangrijk voordeel voor de retailers die ze accepteren – ze vormen geen risico voor chargebacks, omdat de betaling door de consument via zijn bankrekening moet worden geïnitieerd.

• Achteraf betalen 

Dit is de populairste e-commerce betaalmethode voor consumenten in Duitsland, goed voor 29% van de aankopen. Het wordt ook in 5% van de digitale transacties in Nederland gebruikt.

Veel consumenten geven de voorkeur aan deze methode, omdat ze hiermee ‘eerst kopen, later betalen’, volledig of in termijnen, en ‘uitproberen voordat ze kopen’. Dit model geeft echter risico’s voor retailers, met name kleinere bedrijven, omdat er geen garantie is op betaling voor ze hun product naar de consument sturen.

Als bedrijven deze methode willen aanbieden, moeten ze maatregelen treffen om ervoor te zorgen dat ze niet zelf voor de kosten opdraaien als hun goederen tijdens het transport kwijtraken.

De juiste support

Om door de complexe wereld van betalen te navigeren, is de juiste ondersteuning cruciaal. Dit geldt met name voor MKB-bedrijven die geen tijd of middelen hebben om hun cross-border betaalrisico’s te beheren. Gelukkig zijn er uitgebreide full-service pakketten beschikbaar om retailers te helpen het risico te beheren voor al hun gewenste betaalmethoden – en advies te geven over welke methoden het beste werken voor elke markt.

Ingenico maakt het leven van retailers een stuk eenvoudiger door één enkele oplossing voor alle behoeften te bieden, met één contactpersoon om je te helpen je bedrijf te laten groeien. Met een dergelijk systeem kunnen bedrijven makkelijk en kosteneffectief meerdere betaalmethoden accepteren. Er is maar één contract, het vermindert de administratiekosten, garandeert een snelle uitbetaling om de inkomstenstroom te verbeteren, en genereert één rapportage om eenvoudig te integreren in de boekhouding. Dit alles maakt het voor MKB’ers eenvoudiger en goedkoper om betalingen te verwerken.

De oplossingen van Ingenico bieden dé veertien essentiële betaalmethoden die op de Europese markten worden gebruikt. Hierdoor kunnen retailers de lokale voorkeursbetaalmethoden aanbieden, terwijl ze worden ondersteund in het beheren van risico’s en aansprakelijkheden, ongeacht de gebruikte methode.

Door zo’n relatie aan te gaan met een payment provider, is het voor bedrijven zeker dat zij op de support en hulp kunnen rekenen die zij nodig hebben om cross-border te groeien. Zo kunnen ze markten in heel Europa benaderen, terwijl ze weten dat ze beschermd zijn tegen de risico’s die dat met zich meebrengt.

Om meer te leren over cross-border groeien kun je hier ons ebook ‘Groei internationaal, Cross-Border online Payments in Europa’ downloaden.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*