Ontzorg de verkoper, maar ook de koper!

Kedin0418

Consumenten krijgen steeds meer invloed op de manier waarop online winkels worden ingericht. ‘User experience’ wordt steeds belangrijker om je als webwinkel te blijven onderscheiden. Dit geldt zeker ook voor het afrekenproces. Iedere betaalmethode zal gaan streven naar een zo eenvoudig mogelijk proces, waarbij een voorwaarde is dat de consument zo min mogelijk stappen moet nemen. Ook vindt er binnen een aantal branches een verandering plaats, waarbij de consument bereid blijkt te zijn om te betalen voor het gebruik van een artikel of dienst, in plaats van het te bezitten. Een gesprek hierover met Business Unit Director van Kedin, Michel Westerduin.

Kedin ontwikkelt oplossingen voor de consument op dit gebied, maar ook aan de bedrijvenkant wordt meegedacht. “Als een consument gaat betalen voor gebruik in plaats van bezit, kan dat een slimme oplossing zijn. Voor het bedrijf dat het product levert, komt alleen een andere uitdaging om de hoek kijken,” aldus Michel. “Als bedrijf moet je de inkoop van het product namelijk wel in één keer afrekenen. Hierdoor ontstaat een financieringsbehoefte. Op dit vlak kunnen wij voor ondernemers ook weer oplossingsgericht meedenken.”

Zekerheid en flexibiliteit
Uiteindelijk heeft een webwinkel maar behoefte aan één ding als het gaat om afrekenen van producten, meent Michel. “En dat is dat de eigenaar zeker wil zijn van zijn geld. Aan de andere kant wil de consument betalen op een manier en op een tijdstip dat het hem of haar uitkomt. Ook op dit vlak zijn wij met allerlei innovatieve oplossingen bezig. Daarbij heeft de consument steeds meer behoefte aan het spreiden van zijn noodzakelijke uitgaven als gevolg van het flexibeler inkomen. De consument kan aan de voorkant nog altijd zijn uitgaven doen, maar heeft vervolgens aan de achterkant alle mogelijkheden om te bekijken hoe hij gaat betalen. Zo kan de consument voor een gespreide betaling kiezen, zijn betaling uitstellen, werken met een automatisch incasso of zelfs betalen met spaarpunten, om maar eens enkele voorbeelden te noemen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de consument een account heeft aangemaakt bij Kedin, waarbij de consument vanzelfsprekend op alle fronten is gecheckt, vergelijkbaar aan een check die bij een creditcardbetaling wordt uitgevoerd. Zo kunnen we beoordelen of we het risico al dan niet nemen.”

Flexibel en ontzorgen
Zoals eerder aangegeven zal het betalen voor gebruik van een product of dienst steeds meer ingeburgerd raken, verwacht Michel. “Uiteindelijk is deze vorm van gebruik alleen geschikt voor producten waarbij de zogenaamde servicecomponent deel uitmaakt van het contract. Denk bijvoorbeeld aan een wasmachine, een elektrische fiets of verwarmingsketel. Het idee dat je jezelf geen zorgen hoeft te maken of het apparaat kapot gaat of onderhoud nodig heeft, geeft de consument een gevoel van comfort.”

Bovendien streven we ook op het gebied van dit product naar een flexibele oplossing voor de consument, vervolgt Michel. “Zo gaan we bijvoorbeeld niet met langetermijncontracten werken. Als iemand na een aantal maanden van zijn contract af wil, moet dat zonder veel problemen kunnen. Wij kunnen het product namelijk weer innemen, na laten kijken en weer aan iemand anders beschikbaar stellen.”

Deze vorm van betalen voor gebruik zal volgens Michel vanwege een economische verandering, waarbij verduurzaming een steeds grotere rol gaat spelen, meer en meer worden toegepast.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*