Online consument kiest vaker voor nieuwe betaalmethoden

Het betaallandschap in Nederland is langzaam aan het veranderen. Van oudsher zijn we gewend aan het betalen met iDEAL online. Dat geeft consumenten een gevoel van zekerheid. Toch is dat gevoel niet altijd terecht, zo heeft corona pijnlijk duidelijk gemaakt. Daarnaast biedt iDEAL weinig flexibiliteit in betalen. Voor webshops is er alles aangelegen om breder in te zetten als het gaat om betaalmethoden. Ken Serdons, Chief Commercial Officer bij Mollie, vertelt over het veranderende betaallandschap en geeft tips om de conversie te verhogen.

Nederlandse webshops zijn internationaal heel sterk. De penetratie van iDEAL in eigen land is heel hoog. “De betaalmethode is echter de laatste jaren weinig geëvolueerd, terwijl de markt wel is veranderd,” zegt Serdons. “Zo winnen bijvoorbeeld achteraf betaalmethoden, zoals Klarna, enorm aan populariteit. Een consument kan dan toch die nét iets te dure schoenen aankopen en deze vervolgens in een latere fase of gespreid betalen. Het stuwt de conversie enorm, zo blijkt uit onze cijfers. We verwachten dan ook dat het landschap meer en meer zal evolueren, ook richting credit cards. Ze bieden immers zekerheid en garantie (lees: chargeback) mocht er onverhoopt iets mislopen.”

Eenvoud en gemak

Als ‘betaalprovider’ beschikt Mollie over een groot aanbod aan betaalmethoden die voor de consument op een uniforme wijze worden gepresenteerd. “We zorgen ervoor dat consumenten op een eenvoudige en veilige manier kunnen betalen voor al hun online aankopen, ongeacht of dat nu via bijvoorbeeld iDEAL, achteraf betalen, credit card, Apple Pay of via Paypal verloopt,” legt Serdons uit. “Daarbij geloven we sterk in het design en gemak in de checkout. Het is heel frustrerend als je als consument bij een webshop of bedrijf in de checkout flow wordt geleid naar een betaalpagina in een andere omgeving. Dat schaadt het vertrouwen. Via Mollie Components wordt de checkout geregeld op de pagina van de webshop zelf, dus volledig in de branding van de shop zelf. Dat komt de conversie ten goede. Uit onze cijfers blijkt namelijk dat Components leidt tot gemiddeld 7% meer verkopen. De consument ervaart meer gemak, veiligheid en vertrouwen.” 

Internationale ambities

E-commerce kent geen grenzen. “Door de juiste betaalmethoden aan te bieden, kun je ook heel eenvoudig internationale klanten aanspreken,” zegt Serdons. “Voor Belgische klanten is Bancontact bijvoorbeeld een must-have, terwijl de Duitse consument de voorkeur heeft voor betalen op rekening, Klarna of Sofort. Via onze oplossingen hebben webshops toegang tot alle (lokale en internationale) betaalmethoden en kunnen ze de checkout optimaliseren op basis van het type klant of het profiel van de klant. Voor een Belgische klant is het bijvoorbeeld interessant om Bancontact bovenaan de keuzelijst te plaatsen. Dat gebeurt allemaal volledig geautomatiseerd.” De logica van Mollie is er overigens op gericht om zoveel mogelijk te automatiseren. “We zetten zeer sterk in op het automatiseren van processen. Dat maakt ook dat we webwinkels en apps heel snel kunnen onboarden. Binnen enkele minuten al kunnen ze gebruik maken van ons brede aanbod aan betaalmethoden.”

Was Mollie in Nederland in het verleden vooral gekend en gefocust op de kleinere webwinkels, vandaag profiteren ook de ‘grote jongens’ van de sterke en stabiele infrastructuur. Mollie maakt jaar na jaar een enorme groei door en heeft een sterke internationale focus. “Onze ambitie is om de meest geliefde PSP van Europa te worden met het beste product en de beste service voor onze klanten, maar ook met de beste condities voor onze werknemers. Ons ethos ‘founders of growth’ zullen we Europabreed uitdragen, waarbij we klanten en werknemers de juiste oplossingen willen bieden om hún groeiambities waar te maken. 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*