Niet alleen cash verdwijnt, maar ook het betalen zelf

Nee: natuurlijk wordt niet alles gratis. Dat zou te mooi zijn. Maar als er één opvallende tendens is in de wereld van het elektronisch betalen, dan is het wel dat de handeling van het betalen op zich steeds minder ingrijpend wordt. Online Retailer legde haar oor te luister bij CCV, expert in betalen en bekend van CCV Shop, de handige webshop.

Maar wat betekent dat voor jouw webshop? Een gesprek met Bas Vaanholt, Strategic Propositionmanager PSP & Omnichannel bij CCV.

“Betalen is door de eeuwen heen voortdurend geëvolueerd. Zo is de ruilhandel ook vervangen door gestandaardiseerd geld. Of meer recent door ingrijpende structuren zoals de eurozone, die ervoor zorgen dat miljoenen mensen comfortabel met dezelfde munt kunnen betalen. Ook het elektronisch betalen evolueert zeer snel, maar het gaat op een hoger niveau steeds dezelfde richting uit: we zorgen ervoor dat we ‘gedoe’ voor de consument en de retailer wegnemen. Dat kan vaak met eenvoudige en slimme ingrepen. Een klein voorbeeld? Denk aan contactloze betalingen zonder pincode. We beperken de handelingen van de consument – kaart niet meer in de betaalautomaat stoppen, geen pincode meer moeten geven – om alles vlotter te laten gaan.

Hetzelfde doen we met de webshops: denk aan tokenisatie. Als de consument op een veilige manier zijn betaalgegevens bij de PSP – payment service provider – kan achterlaten, kunnen retailers daarmee aan de slag. Zo kan je terugkerende klanten belonen met een vereenvoudigd betaalproces. CCV gaat daarin nog een stap verder en koppelt tokenisatie aan de fysieke locatie van de consument. Je kan bijvoorbeeld online een parkeerplaats boeken en vervolgens de parkeergarage in- en uitrijden zonder te moeten wachten bij de betaalautomaat. Dat gebeurt namelijk volledig geautomatiseerd.”

Dus, na cash, verdwijnt nu ook de betaling zelf?

“Ja en nee. Consumenten moeten natuurlijk nog steeds betalen, maar de fysieke betaalhandeling wordt steeds minder zichtbaar. We schrappen net dat deel van de aankoop dat mensen het minst fijn en het meest gedoe vinden. De portemonnee tevoorschijn halen en betalen. Of online: kaart zoeken en cijfers overtypen. Nog eens een code van een bevestigings-sms’je kopiëren… Dit zijn allemaal zaken waardoor klanten vroegtijdig afhaken. Zo verlies je als retailer omzet én mis je als klant de aankoop die je wil.”

Maar dat heeft toch serieuze gevolgen? Gaan consumenten dan niet sneller geld uitgeven zonder daarbij na te denken?

“Het spreekt natuurlijk voor zich dat klanten altijd de prijs van een bepaald product of een bepaalde dienst moeten accepteren. Weet ook dat je door de grotere digitalisering ook constant zicht hebt op je financiën. Denk aan je bankapp. Consumenten hebben die altijd op zak en kunnen dus real-time een inschatting maken of ze budget beschikbaar hebben voor een bepaalde aankoop. Digitalisering maakt budgettering dus eenvoudiger én zorgt er tegelijkertijd voor dat vervelende processen zoals betalen makkelijker worden.”

Hoe vertaalt dit zich dan in wat jullie doen?

“De kern van wat CCV doet, is de retailer ontzorgen. Onze taak is ervoor zorgen dat de retailer kan doen waar hij goed in is: kwalitatieve producten en diensten aan de man brengen. In het geval van e-commerce: net zoals we het voor de consument eenvoudig maken om te betalen, maken we het voor de retailer eenvoudig om een webshop op te zetten. Ook hij wil geen gedoe. Juist daarom ontwikkelden we CCV Shop, waarmee iedereen snel aan de slag kan en producten en diensten online kan aanbieden. We weten echter dat veel retailers zich graag extra laten ondersteunen in het uitbouwen van hun webshop. Daarom bieden we ook gepersonaliseerde ondersteuning aan. We denken samen met hem of haar na over strategie, lay-out, beveiliging, marketing… noem maar op. We stellen daarvoor ook een grote groep experts ter beschikking.” 

Expert in betalen

CCV is expert in betalen voor zowel fysieke winkels als online betalen. “We helpen onze klanten in het adviseren van de juiste betaaloplossingen voor vandaag en de dag van morgen, de toekomst. Onze klanten zien CCV dan ook meer en meer als partner voor hun betaaloplossing en niet meer alleen als leverancier. Doordat we een breed scala aan klanten faciliteren van MKB tot multinationals kunnen we altijd een passende oplossing bieden. Online doen we dat bijvoorbeeld door op verschillende manieren te integreren: voor het MKB volledig geïntegreerd binnen onze innoverende CCV Shop oplossing (saas platform), voor de bekende open source platformen bieden we plug-ins en voor onze grote klanten bieden we een maatwerkintegratie middels de API, waarbij een volledige oplossing op maat ontwikkeld kan worden naar wens van de klant. Door de verschillende manieren van integreren, zijn we flexibel om onze klanten altijd de juiste oplossing aan te bieden met ieder zijn eigen voordelen. We willen op deze manier onze klanten ontzorgen, waardoor zij zich kunnen focussen op hun core business.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*