Mooie ontwikkelingen in de betaalmarkt

Als specialist in betalingsverkeer neemt Worldline ook in Nederland  een belangrijke positie in voor onder meer het verwerken van transacties zowel online als offline. Commercieel directeur Hans den Adel, tevens bestuurslid van de Verenigde Betaalinstellingen Nederland (VBIN) en lid van de expertgroep Payments in SmartHome van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow, laat zijn licht schijnen op de ontwikkelingen in de betaalmarkt. 

Mobiel betalen

Als we kijken naar de ontwikkelingen van betalen door de consumenten in Nederland, dan constateert Den Adel een sterke toename van betalen via mobiel. “Enerzijds zien we nu vooral een groei in mobiel betalen door het Apple Pay initiatief, en anderzijds ook een stijging in aankopen via mobiele apps op tablet en smartphone,” zegt hij. “Als in dat laatste geval bijvoorbeeld de creditcard gekoppeld is aan de app, dan wordt het voor gebruikers een kwestie van click-and-pay, een concrete invulling van seamless betalen. Wat we overall verwachten, is dat de reguliere webshop die de consument via de computer bezoekt, steeds minder populair wordt. Dat heeft meerdere oorzaken, waaronder ook de opmars van social commerce en natuurlijk de populariteit van marketplaces. Ook dat zorgt weer voor andere flows in betalen, waarvoor we als Worldline de juiste oplossingen bieden.”

Wet- en regelgeving

De wet- en regelgeving omtrent betalingen heeft de laatste jaren nogal wat opschudding veroorzaakt. Denk aan PSD1, basis voor de SEPA betaalproducten, en nu PSD2. “Wetgeving komt nooit als een verrassing, maar toch zijn er maar weinig partijen voorbereid op PSD2 die op 14 september 2019 van kracht wordt,” stelt Den Adel. “Het kan retailers op verschillende plekken raken, ook in positieve zin. Helaas overheerst de vrees dat Strong Customer Authentication (SCA) ofwel strengere authenticatie-eisen, ten koste zou gaan van de conversie.” Volgens Den Adel biedt PSD2 met AIS (Account Information Services, inzicht in historische transactiegegevens en het saldo van betaalrekening) en PIS (Payment Initiation Services, waarbij je na toestemming een betaling kunt initiëren op klantrekeningen) juist ook veel potentie voor retailers. Dankzij AIS zou je bijvoorbeeld als retailer achteraf betalen kunnen aanbieden of een krediet kunnen verstrekken aan klanten die daar eerder niet voor in aanmerking kwamen.”

PSD2 diensten

Worldline adviseert en ondersteunt retailers om PSD2 compliant te zijn en de mogelijkheden maximaal te benutten. Den Adel: “We kunnen retailers reeds 3d secure oplossingen aanbieden en ondersteunen ook 3d secure 2.0. Daarbij treden we op als een zogeheten Third Party Payment Service Provider (TPP) en staan tussen de retailers en banken in, gebaseerd op de PSD2 services. Het is een belangrijke rol. Immers, als hier zaken misgaan is het vertrouwen van de consument geschonden. Dat zal de acceptatie niet bespoedigen. Een consument kan bij een TPP vastleggen dat een retailer gedurende bijvoorbeeld 90 dagen het saldo mag inzien (AIS) of een betaling mag initiëren (PIS). Banken zijn op hun beurt verplicht om toegang ‘om niet’ beschikbaar te stellen. Met andere woorden, het is in de wet vastgelegd dat banken voor deze data dienstverlening geen kosten in rekening mogen brengen. Helaas zijn nog niet alle banken zover dat ze via een standaard api dezelfde informatie met de juiste diepgang beschikbaar stellen, maar dat is een kwestie van tijd, waarvoor de VBIN zich ook sterk maakt.”

Omnichannel oplossingen & payments

Als specialist in betalingsverkeer steekt Worldline volgens Den Adel veel effort in de ontwikkeling van omnichannel oplossingen. “We merken dat de grote online winkels steeds meer een fysieke vestiging openen, bijvoorbeeld als servicepuntof als experience store.  Iedereen kiest daarin een eigen propositie. Andersom, waarbij de fysieke retail het web opzoekt, is al vele jaren aan de orde. Het is belangrijk dat de consument op alle kanalen wordt herkend en een eenduidige betaaloplossing wordt geboden. Dat kunnen wij als geen ander faciliteren met onecommerce, de omnichannel acceptance oplossing van Worldline. Zo faciliteren we bijvoorbeeld voor een Europese retailer in negen landen het complete online en offline betalingsverkeer met één oplossing en heeft de retailer één duidelijk overzicht.”

Oplossingen voor de toekomst: Yumi en Smarthome

In lijn met de omni-commerce ontwikkelingen gaat Worldline binnenkort de eerste Yumi’s in Nederland uitleveren. Den Adel: “je kunt het zien als een tablet met betaalfunctie inclusief contactloze lezer, en bedoeld om de klant in de winkel nog beter te kunnen bedienen. Op het Android based toestel kunnen bijvoorbeeld ook applicaties van het WMS of loyalty-programma draaien. Mocht een product niet in de winkel beschikbaar zijn, ziet de retailer direct waar het wel voorradig is en wat de levertijd is. Vervolgens kan hij het product in de winkel bestellen, de betaling in orde maken en het product laten leveren in de winkel of bij de klant thuis. We investeren veel in dit verbeteren van de customer journey waarop we de betaalflows integreren, en we ontwikkelen deze diensten met een crossborder benadering zodat we retailers goed kunnen volgen bij expansie in andere landen.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*