Loyalty ook in betalen

Focum0618

 

Betalen, het is en blijft noodzakelijk, maar is de laatste drempel van een (nieuwe) klant in de retail. “Maar we kunnen het wel leuker maken en belonen,” zegt Frank Buitenhuis van Focum. “Betalen zal in de toekomst steeds meer marketing gedreven gaan gebeuren. Dit jaar zullen we een aantal producten lanceren die daar heel erg op gericht zijn. Loyalty levert namelijk veel meer op dan dure reclamecampagnes.” Frank vertelt over het veranderend betaallandschap als gevolg van de consumer driven markt.

Vroeger kon je als webshop zelf bepalen welke betaalopties je de consument voorschotelde, zegt Frank. “De consument wordt echter steeds mondiger en gaat in sommige gevallen om bepaalde betaalmethoden vragen en wil daarvoor geen betaalkosten betalen. Kun je daar niet in voorzien als retailer, dan ben je de klant kwijt en gaat hij naar een ander waar hij wél met zijn voorkeursmethode kan betalen. Betaalmethoden zullen in de toekomst veel meer gekoppeld worden aan loyalty programma’s. De consument kiest vervolgens die methode die op dat moment de beste incentive biedt.”

Punten sparen
Incentive driven beslissingen gaan ongemerkt een steeds grotere rol spelen in de maatschappij, meent Frank. Hij maakt een treffende vergelijking met het verzamelen van spaarpunten bij tankstations. “Zo heb ik eerder dit jaar een hele periode bij Total getankt omdat de spaarpunten daar ingewisseld konden worden voor kinderboeken. En in de periode voor Kerst tankte ik bij Esso omdat je deze spaarpunten kon inwisselen voor korting op dure parfums. Op die manier zal ook het online betaallandschap zich gaan ontwikkelen, waarbij de consument zich aansluit op een platform dat alle betalingen verzorgt en waar hij tegelijk punten kan sparen of met kortingen combinatieaankopen kan doen bij verschillende webshops. Het ene moment kiest hij voor Achteraf Betalen van Focum omdat daar voor hem een incentive ligt, terwijl het andere moment misschien een andere betaalmethode zijn voorkeur geniet. PSP’s zullen dus veel meer een consumer brand worden dan alleen op de achtergrond zonder enige bekendheid betalingen faciliteren. De marketing branche is al veel verder op het vlak van Neuro Linguïstisch Programmeren en AI Machine learning. Deze branche gaat in de basis over klantbinding. Het online en offline betaallandschap en haar spelers kunnen hier alleen maar van leren.”

Meer rechten
Frank verwacht dat de hele markt van betaalproviders zich zal herpositioneren. “Sterker nog, die beweging is al ingezet,” zegt hij. “Het is ook inherent aan hoe de markt zich ontwikkelt. Grote spelers, zoals Amazon en Zalando kunnen nog wel bepalen wat ze doen, maar anticiperen desondanks sterk op laagdrempelig bestellen en betalen. De laag daaronder, de vele kleine en middelgrote webshops, zijn niet bepalend maar volgend. Door juist de consument te volgen in plaats van aanhaken op de grote spelers, kunnen ze wel het onderscheid maken. Loyalty is daarin heel belangrijk. Bij Focum onderkennen we die trend. We zullen in 2019 nieuwe producten lanceren waarin een dominante rol is weggelegd voor loyalty. Het sluit ook aan op de nieuwe wet- en regelgeving. De GDPR geeft consumenten meer rechten over hoe wordt omgegaan met hun data en privacy. De consument weet inmiddels dat deze data waarde heeft en verwacht daar wat voor terug, meer dan alleen een gepersonaliseerd aanbod. De consument wil zeker aangaande zijn of haar privacy een gevoel van vertrouwen in combinatie met voordelen. Op welk vlak dan ook.”

Momenteel zijn er volgens Frank drie factoren waarop een consument besluit waar hij een aankoop doet. “Het gaat om prijs, vertrouwen en levertijd. Vaak is een consument zelfs bereid om iets meer te betalen bij een webshop die vertrouwen uitstraalt. Neemt niet weg dat de verhouding prijs – kwaliteit wel in balans moet zijn. In de toekomst komt daar nog een vierde element bij; de betaalmethode. De consument wil graag betalen met de betaalmethode van zijn voorkeur omdat daar tevens loyalty programma’s aan zijn gekoppeld. De betaalmarkt zal dus veel meer de samenwerking moeten opzoeken om elkaar te versterken en een ultieme online ervaring te bieden. Later dit jaar zullen we daar de eerste resultaten van gaan zien,” verklapt Frank Buitenhuis.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*