‘Going crossborder’

E-commerce kent geen grenzen. Het is een open deur misschien, maar crossborder ondernemen is in veel gevallen de enige manier om ambities waar te maken en de conversie te verhogen. Dat zegt Ray Bak, Regional Director Sales Northern Europe bij Ingenico ePayments. Hij legt uit op welke manier Ingenico daar bij kan assisteren.

Het niet kunnen aanbieden van de juiste en landspecifieke betaalmethoden zorgt volgens Ray voor de grootste drop-out. “Afhankelijk van het land kan het oplopen tot wel 42%,” zegt hij. “Daar zit dus verreweg de grootste win voor als je crossborder gaat ondernemen. Een goede user experience staat op nummer twee gevolgd door een goede vertaling van de webshop. Vergeet daarbij de betaalpagina niet. Op nummer vier staat de marketing, met ander woorden, hoe profileer je je in de verschillende landen? Op al deze punten kunnen we de retailer ondersteunen, waarbij we als laatste ook het juiste advies meegeven in een markt die heel erg verandert onder invloed van wetgeving en initiatieven zoals PSD2.”

Creditcard naar dieptepunt
PSD2 is volgens Ray een belangrijke oorzaak van de snel veranderende markt. “Het biedt ongelooflijk veel mogelijkheden, zet deuren open voor nieuwe initiatieven en moedigt de pan-Europese concurrentie aan in betalingssystemen. Het toetreden van veel nieuwe spelers betekent dat ook de traditionele betaalproviders stappen moeten maken. Als we nu naar crossborder Europa kijken, dan heeft de creditcard een enorme dominante positie met een marktaandeel van 54%. De verwachting is echter dat het marktaandeel in 2027 is gedaald naar slechts 11%. Bedenk dat het aantal online betalingen niet minder wordt. Het onderschrijft maar weer dat de markt aan een enorme verandering onderhevig is. Er is ruimte voor nieuwe initiatieven, zoals digitale wallets (Ali Pay, Apple Pay, Google Pay,…), maar ook instant payments en traditionele banken die gaan veranderen.”

Additionele services
Mijn kinderen hebben meer vertrouwen in Google, Playstation, enz. dan in traditionele banken, zegt Ray gekscherend. “Er breekt een mooie en interessante periode aan. Ook voor Ingenico. Onze dienstverlening van puur een betaalfacilitator zullen we verder uitbreiden naar een meer adviserende rol waarbij we ook meer additionele services aanbieden. We zoeken veel meer rechtstreeks contact met de klant, bieden hulp voor speciale ‘projecten’ zoals het voorkomen van fraude en het verbeteren van de user experience. Met andere woorden, we transformeren van een betaalfacilitator naar een technische partner voor de retailer.” Die transformatie is al in volle gang, want Ingenico ePayments werkt al met diverse partijen op deze manier samen. Ook de nieuwe partner portal is bijna geopend.

Technische partner
Het voordeel van Ingenico ePayments als technische partner is volgens Ray eenvoudig te verklaren. “We zijn in een groot aantal landen actief en hebben onze tentakels in die landen uitstaan met lokale partners en brancheorganisaties. We weten dus wat er speelt. Als een Nederlandse retailer bijvoorbeeld wil starten in Spanje kunnen we binnen onze eigen organisatie alle knowhow voorzien over de Spaanse markt. Het maakt dat we snel kunnen schakelen.”

Nieuwe platformintegratie
Ingenico ePayments is bezig met een nieuwe platformintegratie. “In dit nieuwe platform is de omnichannel propositie sterk geoptimaliseerd,” zegt Ray. “Alle transacties worden verenigd in één backoffice. Daarnaast houden we de laatste ontwikkelingen en interessante innovaties uit de markt nauwlettend in de gaten. Zo zijn we bezig met een ontwikkeling op basis van betalen via chatbots dat in Aziatische landen al heel gebruikelijk is. WhatsApp gaat zijn api aanpassen om betalen mogelijk te maken. Ook dat volgen we op de voet. En zoals gezegd, door PSD2 ontstaan er nog veel meer nieuwe en exotische betaalinitiatieven; 99% zal het niet overleven, maar we focussen ons op die 1% die wel een succes wordt.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*