Eerst zien, dan betalen

ogen

E-tailers zijn voornamelijk gefocust op groei en het liefst ook nog een snelle groei, zegt Nicolas Debaig van Klarna. “Om die groei te realiseren, is het van belang om de markt niet vanuit het perspectief van de e-tailer te bekijken, maar de e-commerce markt juist vanuit de consument te benaderen. Het fundament voor e-commerce is berust op eenvoud. Maak het voor consumenten zo makkelijk mogelijk om online te kopen. Wij geloven in eerst zien, dan betalen.”

Klarna is een dienst die achteraf betalen aanbiedt. Een consument hoeft zich niet te registreren en hoeft ook geen wachtwoorden in te vullen. Producten worden pas betaald, nadat deze zijn ontvangen. Achteraf betalen is volgens Nicolas Debaig een uitkomst als het gaat om eenvoudig en veilig betalen. Hij verduidelijkt een en ander met een voorbeeld van Hallmark, dat volgens hem de customer experience in optima forma weergeeft. “Allereerst kiest de consument op de website van Hallmark een wenskaart of stelt er zelf één samen. Hij of zij schrijft een persoonlijk bericht in de wenskaart, vult de adresgegevens van de ontvanger in of haalt deze op uit de historiedatabase en gaat naar de checkoutpagina. Selecteer ‘betaal met Klarna’ en de aankoop is gedaan en de wenskaart gepost. Meer hoeft het niet te zijn.”

Simpel
Debaig vervolgt: “Zou je in bovengenoemd voorbeeld met iDEAL willen betalen, dan moet een consument minstens drie extra stappen doorlopen om de aankoop te doen. En betaal je met een creditcard, dan wordt het 16-cijferige nummer gevraagd, de vervaldatum en de cvc-code. Als je geluk hebt, stopt het hier. Zo niet, dan word je nog doorgeleid naar de 3D secure omgeving waar je een wachtwoord moet invoeren om de transactie te voltooien. Klarna kenmerkt zich dus door eenvoud. Betalen moet simpel en eenvoudig zijn. We vragen niets anders dan een aantal basisgegevens. Onze betaaldienst is dus ook minder fraudegevoelig, we vragen niet om persoonlijke data. Dat betekent uiteraard wel dat er ontzettend veel techniek schuilt achter onze betaaldienst om een en ander mogelijk te maken, maar daar heeft zowel de consument als de e-tailer geen weet van.”

Strikte scheiding
Volgens Robert Bueninck van Klarna is de mogelijkheid om het product eerst te kunnen bekijken en passen, hét voordeel van achteraf betalen. Tot die tijd vinden er geen financiële stromen plaats en kan de klant vervolgens de beslissing maken om over te gaan tot de daadwerkelijke aankoop. “Wij houden het koop- en betaalproces strikt van elkaar gescheiden. Men hoeft nooit te betalen voor een verkeerde levering of producten die niet bezorgd worden. Tevens is het mogelijk om aankopen te verzamelen op één maandelijkse factuur. Dat maakt het mogelijk om consumenten bijvoorbeeld doordeweeks snel en eenvoudig aankopen te laten doen om deze vervolgens gezamenlijk op zaterdagochtend onder het genot van een kop koffie te betalen.”
Klarna Checkout
Klarna blijft zich voortdurend ontwikkelen volgens Debaig. “Onze focus is exclusief online, maar is wel breder dan puur achteraf betalen. We zijn bezig met de ontwikkeling van een Klarna Checkout, een wereld die niet alleen het achteraf betalen ondersteunt, maar ook third party payment kan accepteren. De e-tailer kan zich dan focussen op de klanten, producten en prijsstellingen, en kan voor het inrichten van de checkoutpagina met alle voorkeursbetaalmethoden vertrouwen op een specialist als Klarna. Daarnaast zijn onze specialisten op onze thuisbasis in Zweden druk bezig met het implementeren van nieuwe oplossingen. Zo kunnen consumenten in Stockholm de metro nemen en betalen via een SMS-oplossing van Klarna door simpelweg een applicatie in of uit te schakelen bij het in- en uitstappen. Er komt geen papier meer aan te pas. En zo zullen we blijven innoveren en ontwikkelen met voortdurend de consument in het achterhoofd. Een oplossing moet simpel, transparant en bovenal ontzettend gebruiksvriendelijk zijn.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*