Drie e-commerce-trends die onlinewinkelen voorgoed zullen veranderen

E-commerce heeft het afgelopen jaar wederom een enorme groei doorgemaakt in ons land. Vrijwel elk bedrijf verschoof zijn fysieke verkoopkanalen naar het web. Consumenten zagen zichzelf genoodzaakt om vooral online hun inkopen te doen. Maar welke drie belangrijke trends staan nu écht op het punt om het onlineshoppinglandschap te veranderen?

#1 De toekomst is phygital

Corona was voor bedrijven dé trigger om meer en meer in te zetten op online. Winkelpersoneel moest zijn plek vinden in de digitale wereld en op een andere manier advies verlenen aan (potentiële) klanten. Traditionele activiteiten zoals modeshows en tentoonstellingen verhuisden massaal naar de onlinewereld.

Maar vergis u niet: deze verschuiving werkt ook in de omgekeerde richting. Zo krijgt ook het digitale kanaal een fysiek verlengstuk. De toekomst is ‘phygital’: een term die het belang aanstipt van een consistente omnichannel-ervaring. Pure e-commerce spelers zoals Coolblue en O’Moda bewezen dat al. Het is slechts een paar van de e-commerce-namen die experimenteren en succes hadden met fysieke winkels. 


Zulke winkels werken, in tegenstelling tot de traditionele winkel, niet altijd met personeel of voorraden. Ze fungeren vooral als eerste en tastbare kennismaking met het aanbod. Denk maar aan het moment wanneer u een nieuw bed wilt uitproberen of bepaalde kleding wilt passen. Het product in kwestie aankopen? Dat kan later online. Door een fysiek winkel te openen spelen deze partijen vooral in op de behoefte aan menselijk contact. En tegelijk een veilige en gebruiksvriendelijke shopervaring garanderen.



#2 Samenwerken is belangrijker dan ooit

Als er één les is die de huidige coronacrisis ons al heeft geleerd, dan is het wel het belang van samenwerken. Door het reisverbod moesten veel leveranciers de krachten bundelen om hun producten alsnog bij de eindklant te krijgen. Of deze trend blijvend is, 
valt natuurlijk nog af te wachten. Maar dergelijke partnerships resulteerden dit jaar in meer continuïteit en gelukkige klanten. En daar had élk bedrijf natuurlijk baat bij.


En nu we het toch over klanttevredenheid hebben: ondernemers waren positief verrast door de mildheid van de doorsnee consument. In een normale situatie zou een vertraagde levering zorgen voor irritatie. Nu zagen de meeste mensen dat soort zaken door de vingers. Door het verplichte thuiswerk en de plotse mogelijkheid om op elk moment van de dag pakjes in ontvangst te nemen, was iedereen veel flexibeler.

#3 Een nieuwe kijk op betalen

De evolutie naar frictieloze betalingen was al voor de coronacrisis aan de gang. Doordat contactloos als zeer veilig werd ervaren en contant betalen een stuk minder populair werd belandde deze trend in een stroomversnelling.

Mobiele betalingen zijn de snelst groeiende betaalmethoden. Dat komt doordat ze inspelen op de nood aan gebruiksgemak. Bovendien worden ze dankzij technologische ontwikkelingen zoals gezichts- en vingerafdrukherkenning alsmaar veiliger. Naarmate het vertrouwen van de consument groeit, zullen ook nieuwe betaalmogelijkheden ingeburgerd raken. Zo is een product afrekenen met een wearable, zoals een horloge, vandaag de dag al heel normaal. 

Of het nu met één klik, vingerafdruk, gezichtsherkenning of mobiel is: het nieuwe digitale landschap is gebaseerd op contactloze en vooral zorgeloze betalingen. Voor bedrijven betekent dit een mogelijkheid voor klantenbinding te verbeteren en de klanttevredenheid te verhogen. Want de hedendaagse consument waardeert elke vernieuwende betaalmogelijkheid. Zolang het maar veilig, snel en eenvoudig kan.


Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*