Coronacrisis buigt traditionele consument om naar online koper

DA0618

De invloed van corona reikt ver. We zijn noodgedwongen thuis gaan werken, kopen meer online, en zijn tegelijkertijd ook blij met de maatregelen die langzaam weer versoepeld worden, waardoor we weer van een avondje theater, restaurant of terras kunnen genieten. Maar de komst van corona heeft ook gezorgd voor meer samenwerkingen, nieuwe vormen van creativiteit en een sterk veranderde aankoopmarkt. Onze markt staat sowieso nooit stil. Ook voor coronatijd waren we al volop bezig met nieuwe ontwikkelingen. Dat zegt Jaap Dijkstra, Sales Manager bij Billink, een toonaangevend bedrijf dat zich focust op innovatieve oplossingen die zowel de particuliere als de zakelijke eindgebruiker de mogelijkheid bieden om gemakkelijk én veilig achteraf te betalen. 

Een voorbeeld van zo’n ontwikkeling is iDIN, een nieuwe technologie waarmee op basis van het iDeal protocol een verificatie van persoonsgegevens plaats kan vinden, zegt Jaap. “Dat is prettig, met name voor de groep consumenten die vaak door de verschillende achteraf betaalmethodes worden afgewezen, bijvoorbeeld doordat ze kort geleden verhuisd zijn. Wanneer een order in eerste instantie afgewezen wordt, dan krijgt de consument direct een sms met een uitnodiging om een iDIN verificatie te voltooien. Doordat er contact wordt gelegd met de bankomgeving van de betreffende klant, ontstaat er een waterdicht systeem dat meteen ook fraude voorkomt. Dat is voor ons, als enige aanbieder ervan, echt een USP, ook in de huidige markt.”

Bundeling van krachten
Dat de huidige periode nieuwe manieren van samenwerken ontketent, blijkt ook uit het verhaal van Billink. “De tijd dat we elkaar vooral spraken tijdens beurzen en vakdagen ligt echt wel achter ons. We zien dat met name bedrijven in de dienstverlenende sector nu meer dan ooit hun krachten bundelen. Er ontstaan nieuwe combinaties, zoals bijvoorbeeld marketingbureaus die samenwerken met bedrijven die zich richten op development. Er is focus op het bieden van een one stop shop ervaring voor consumenten,” aldus Jaap. “Specifiek voor de markt van achteraf betaaloplossingen, zie je dat er ook meer aanverwante diensten ontstaan, zoals de mogelijkheid om gespreid te betalen.”

Ontwikkelingen tijdens corona
“We zien een enorme stijging van online aankopen. Niet alleen omdat er minder in de fysieke winkel gekocht werd, maar ook omdat bestaande klanten (dus zij die al frequent online kochten) méér zijn gaan kopen. Daarnaast verwachten we dat de nieuwe generatie online consumenten hun aankopen ook na versoepeling van de maatregelen, structureel via het internet blijft doen nu ze het gemak ervan, zij het noodgedwongen, ervaren hebben. Er komen nog altijd nieuwe online consumenten bij, al lijkt de piek nu wel zo’n beetje bereikt. Dat blijkt uit de subtiele afvlakking die we zien ontstaan,” vertelt Jaap. “Het soort aankopen zal ook niet verrassend zijn. Er werden veel verzorgingsproducten, waaronder de inmiddels bekende desinfecterende zeep verkocht. Maar ook cosmeticaproducten en elektronica laten een groeicurve zien. “

Post-corona verwachtingen
“Kijk, er komt weer een tijd dat corona het straatbeeld niet meer zo dominant beheerst. Wij verwachten dat de online wereld van e-commerce meer zal samengaan met de offline wereld waarin de fysieke winkels zich bevinden. Je zou het kunnen vergelijken met de arbeidsmarkt, waarin is gebleken dat de fysieke aanwezigheid van de medewerker op kantoor niet per definitie relevant is. Daarnaast zie je ook dat vaste en flexibele arbeid meer en meer naar elkaar toegroeien. Diezelfde ontwikkeling zien we ontstaan binnen winkels in fysieke vorm. Zij krijgen meer de functie van etalage, waar consumenten producten fysiek kunnen bekijken. Er zal weinig voorraad meer aanwezig zijn, en het is mogelijk om vanuit de winkel te bestellen en het product thuis te laten bezorgen. Dat zie je overigens nu al, bijvoorbeeld wanneer een paar schoenen niet in de juiste maat verkrijgbaar is. Dit combineert het beste uit twee werelden, want zo bereikt men toch rechtstreeks de consument. En voor fysieke winkels geldt dat ze minder kostbare voorraad aan kunnen houden.”

Kansen creëren is key
“Ik durf wel te stellen dat we over de hele linie vanuit een ander vizier naar de wedstrijd zijn gaan kijken. Het gaat natuurlijk allemaal over mindset. Zij die creatief met deze situatie om kunnen gaan hebben het meeste kans op overleven. Dat zie je vooral ook binnen de horeca, waar ondernemers volop kansen voor zichzelf creëren. Denk dan aan restaurants die thuisbezorgen, maar ook zij die een restaurant in je woonkamer nabootsen, door als een echte host in je keuken een maaltijd voor je te bereiden. Dit soort initiatieven zijn blijvend en worden onderdeel van de inmiddels gewraakte term ‘het nieuwe normaal’.”

Alles groeit naar elkaar toe
“Ook binnen onze sector zie je blijvende veranderingen ontstaan. Zo ligt de periode waarin we heel gericht onderscheid maakten tussen zakelijke en particuliere consumenten ook al enigszins achter ons. De zakelijke koper is ’s avonds na de maaltijd met zijn gezin immers ook gewoon een consument. Het groeit allemaal steeds meer naar elkaar toe. Verder zie je dat er in rap tempo geautomatiseerd wordt, zeker binnen de traditionele processen van bijvoorbeeld facturatie. Artificial Intelligence speelt hierin eveneens een belangrijke rol.”

“Alles is erop gericht om de consument in zijn ‘happy flow’ te houden. Dat bereik je enerzijds door processen strak in te regelen, beschikbare data juist te interpreteren en de juiste (virtuele) arbeidskrachten op de juiste plekken te plaatsen. En anderzijds door de risico’s voor je onderneming te spreiden. Samenwerken met innovatieve partijen, zoals Billink, helpt daarbij. We zijn immers altijd op zoek naar vernieuwing, richten ons continu op het optimaliseren van het proces en geloven dat duurzaam succes pas op gang komt als de customer journey van A tot Z geregeld is. En dat begint vanaf de állereerste muisklik op een website, gaat verder tijdens het betaalproces en eindigt als de klant het product naar tevredenheid ontvangt. En dan begint de hele reis weer opnieuw. Wanneer je het als onderneming goed aanpakt tenminste.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*