Welcome to smoooth

Achteraf betalen is booming. Uit de eCommerce Payment Monitor van GfK blijkt dat achteraf betaalmethoden relatief de grootste groei laten zien van alle betaalwijzen. Steeds meer consumenten maken gebruik van deze betaaloplossing en verwachten deze service dan ook van (web)winkeliers. Zo betaalt 62 procent van de vrouwen het liefst achteraf. Maar hoe zet je achteraf betalen optimaal in? Een gesprek met Annette Verdouw, manager marketing bij Klarna.

De mogelijkheid om achteraf te betalen bestaat al een behoorlijke tijd. Zelfs al vóór het webwinkeltijdperk bestond er wet- en regelgeving over deze betaalmethode. “Belangrijk gegeven voor de consument is dat webshops die achteraf betalen aanbieden zijn gecheckt en daarmee nooit een nepshop zijn,” legt Annette uit. “Dat geeft vertrouwen en een veilig gevoel. Deze webshops mogen dan ook het Thuiswinkel Waarborg keurmerk voeren.”

Smoooth betaalproces

Bij een achteraf betaalmethode loopt de webwinkelier het minste risico, omdat daar een derde partij, zoals Klarna, het risico op non-betaling overneemt. “Achteraf betalen zorgt zowel bij de consument als bij de webwinkelier voor een smoooth betaalproces,” vervolgt Annette. “De consument krijgt een tijdsperiode om de artikelen thuis in alle rust te bekijken en de webwinkelier krijgt meteen zijn geld. Klarna handelt de betalingen af met de consument, die kan kiezen uit twee varianten: betalen in 14 of in 30 dagen. De kosten die een webwinkelier maakt voor het aanbieden van een achteraf betaaloplossing worden terugverdiend door een verhoging van de conversie en de omzet. Een win-win dus. Over smoooth betalen gesproken, onze nieuwste feature Instant Shopping met Express Checkout tovert elke webpagina of social kanaal om in een snelkassa. Hierdoor kunnen consumenten in een flits betalen waar en wanneer het ze uitkomt.”

Conversieboost

Het toevoegen van een achteraf betaaloplossing is natuurlijk de eerste stap naar een conversieboost, maar er zijn manieren waarop je nóg meer uit achteraf betalen kan halen, legt Annette uit. “Als iemand twijfelt over het doen van een aankoop, biedt achteraf betalen diegene de zekerheid dat er pas betaald hoeft te worden wanneer hij of zij helemaal tevreden is. De drempel om tot aanschaf over te gaan, wordt hierdoor veel lager. Je vertaalt het fysieke aankoopproces in feite naar online shopping; je betaalt pas als je besloten hebt dat je het wilt houden. Dat is eigenlijk helemaal niet zo gek, als je erover nadenkt. Daarnaast wordt bij achteraf betalen het koop- en betaalproces van elkaar gescheiden, waardoor frictie wordt geminimaliseerd. Zeker wanneer er via een mobiel apparaat wordt geshopt, zijn consumenten sneller geneigd om een bestelling te plaatsen. Ze hoeven geen extra device bij zich te hebben en kunnen de bestelling snel en gemakkelijk afronden. Deze kan vervolgens ook via de app van Klarna worden betaald.”

Klantbeleving na aankoop

Klarna biedt consumenten ook een bepaalde kopersbescherming. Annette: “In de Klarna app kan de klant alle aankopen terugzien en per aankoop kiezen hoe en wanneer deze betaald wordt. Twee dagen voor de uiterste betaaldatum krijgt de klant een pushberichtje. Gaat er iets mis? Geen probleem. De klant meldt het in de app met een klik op de knop en het wordt tot op de bodem uitgezocht. Voor allerlei soorten vragen zijn onze chatmedewerkers 24/7 bereikbaar in de app. Op deze manier hebben consumenten de volledige controle: ze kunnen met de app betalen, alle aankopen zien en zelfs de betaalmethode wijzigen (ook nadat je wat hebt besteld). Hoe vaker je de app gebruikt, hoe beter, slimmer en smooother deze wordt. En komt het de consument even niet uit om te betalen, dan kan hij via de app zijn betaling met 10 dagen snoozen (uitstellen), dat is compleet gratis. Heeft hij nog wat meer tijd nog, dan kan hij zijn betaling tot 30 dagen uitstellen en betaalt hij daar een minimale vergoeding voor tussen de 40 cent en 1,90 euro.”

Achteraf betalen beperkt zich sinds kort niet meer tot webshops. Onlangs heeft Klarna in navolging op andere markten Betaal later voor fysieke winkels geïntroduceerd in Nederland. (Web)winkeliers kunnen er dus niet meer omheen. Klarna heeft in samenwerking met Thuiswinkel.org een whitepaper opgesteld waarin dieper wordt ingegaan op alle ins en outs rondom achteraf betalen. Wat is het precies? Wat is de huidige status? Wat is de regelgeving? Wat levert het op? En hoe zetten (web)winkeliers het optimaal in? Via klarna.nl kun je deze Achteraf betalen encyclopedie gratis downloaden.

Over Klarna

Klarna maakt winkelen smoooth. Met Klarna kunnen consumenten nu kopen en later betalen, zodat ze kunnen shoppen waar ze vandaag van houden. Het aanbod van Klarna aan consumenten en retailers omvat betalingen, social shopping en persoonlijke financiën. Meer dan 190.000 (web)winkels, waaronder H&M, Adidas, IKEA, Expedia Group, Samsung, ASOS, Peloton, Abercrombie & Fitch, Nike en AliExpress bieden Klarna’s innovatieve winkelervaring online en in de winkel aan. Klarna is de meest gewaardeerde fintech in Europa met een waardering van $5,5 miljard en een van de grootste private fintechs wereldwijd. Klarna werd opgericht in 2005, heeft meer dan 2.500 werknemers en is actief in 17 landen.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*