Betaalgemak met optimale merkbelevenis

Bluem0418

 

PSP’s zijn er in alle soorten en maten. Wat ze gemeen hebben is dat ze de retailer voorzien in alle mogelijke betaaloplossingen. Toch houdt Bluem er een geheel eigen filosofie op na en is daarmee uniek in de wereld van PSP’s. Wij onderscheiden ons met betaalgemak en een ultieme merkbelevenis voor de klant. Van e-mail tot SMS tot en met de transactiepagina zien klanten alleen het logo van de retailer of bank, wij blijven bewust op de achtergrond. Dat zegt directeur Rieko Kester.

Consumenten die online iets bestellen doen zaken met een retailer, niet met een PSP. Daarom is het belangrijk dat daarover tijdens het afrekenen geen misverstanden ontstaan, zegt Rieko stellig. “Klanten zien alleen het logo van de bank en dat van de retailer zelf. Herkenning leidt tot vertrouwen en tot conversie. Daar draagt trouwens ook de uiterst gebruiksvriendelijke userinterfase aan bij. Met onze one-touch transactiepagina worden consumenten letterlijk via één klik naar de bankomgeving geleid. Zonder pop-ups of dropdownboxen. Banklogo’s zijn direct zichtbaar op elk device. Bovenal ziet de userinterfase er ook nog eens heel aantrekkelijk uit.”

Geen derdengeldenrekening
Een andere USP van Bluem is het ontbreken van een derdengeldenrekening. Rieko legt uit: “Het transactiebedrag gaat direct naar de rekening van de opdrachtgever. De consument betaalt dus rechtstreeks aan de retailer. Ook dat geeft weer vertrouwen. Het merendeel van de PSP’s betaalt pas een dag later de totaalsom minus de eigen kosten. De retailer zal dan eerst de betaalspecificatie moeten downloaden om de transacties in de boekhouding te kunnen verwerken. In ons model ziet hij heel eenvoudig de betalingen post per post binnenkomen en kan deze direct verwerken in de boekhouding. Ander voordeel is dat de retailer direct een contract bij de bank kan afsluiten voor het kunnen verwerken van iDEAL betalingen.” Rieko merkt dat deze USP’s steeds meer retailers doet besluiten om inderdaad de overstap te maken naar een PSP-model zonder derdengeldenrekening.

Alternatief voor achteraf betalen
Oplossingen voor achteraf betalen winnen volgens Rieko aan populariteit. “Je ziet dat steeds meer partijen zich daar op inrichten. Ze nemen in feite de vordering over en gaan voor de retailer de incassering doen. Wij bieden retailers oplossingen om direct betalen of achteraf betalen aan te bieden middels machtigingen die tijdens de transactie real-time wordt afgegeven via een digitaal machtigingsprotocol. In de bankomgeving van de consument verschijnt dan een machtigingsformulier van de betreffende retailer die hij of zij kan accorderen met één klik alsof het een IDEAL betaling betreft. Het enige verschil is dat betaling niet gelijk plaatsvindt, maar dat de machtiging is afgegeven. In de bankomgeving van de retailer verschijnt eveneens de afgegeven machtiging met IBAN-nummer, de begunstigde en ID van de machtiging. De retailer kan vervolgens het incassobestand inschieten met benodigd bedrag en tijdstip van incasseren.”

Online zekerheid
Een andere dienst waar Bluem zich op focust is de zogenaamde identiteitszekerheid. “Een nieuwe klant kun je zelf zijn gegevens laten invullen, maar dan heb je niet de zekerheid dat de gegevens ook correct zijn,” weet Rieko. “iDIN biedt de mogelijkheid om de klantgegevens automatisch te laten invullen mét de zekerheid dat de gegevens ook kloppen. Het mes snijdt dus aan twee kanten; gemak voor de consument in het proces van klant worden en zekerheid voor de retailer. iDIN is een perfect ‘hulpmiddel’ voor consumenten om zich bij bekende webshops aan te melden. Ze hoeven niet telkens individuele gebruikersnamen en wachtwoorden aan te maken, maar kunnen via één tool inloggen. Het biedt retailers die producten of diensten aanbieden waarvoor een leeftijdsidentificatie is vereist tevens veel meer zekerheid dan slechts de vraag stellen ‘bent u ouder dan 18 jaar’. Zeker naar eventuele aansprakelijkheid toe zit je met iDIN gebeiteld.”

Een snellere betaling, betere machtigingen en online zekerheid, dat zijn de drie pijlers waarin Bluem excelleert. “Onze processen zijn herkenbaar, duidelijk en eenvoudig. En daardoor echt conversieverhogend,” zegt Rieko tot besluit.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*