Zo kunt u ook succesvol zijn in het buitenland!

 

Foto 6

Om bestellingen van buitenlandse consumenten te krijgen is het belangrijk om het vertrouwen van deze groep klanten te winnen. Voor de consument zijn er online veel koopjes te vinden maar in welke webwinkel de consument uiteindelijk zijn bestelling plaatst, is in hoge mate afhankelijk van het vertrouwen dat de klant op de desbetreffende website krijgt.

Webwinkeleigenaren moeten zich de volgende vraag stellen: Waarom zal een potentiele klant uitgerekend mijn webwinkel uitkiezen om een bestelling te plaatsen? Het antwoordt op deze vraag luidt: Omdat andere klanten al bestellingen geplaatst hebben en over het algemeen tevreden waren – en uw webwinkel dus vertrouwen. Dit vertrouwen in het merk moet de webwinkel uitstralen richting buitenlandse consumenten om hen tot aankoop over te laten gaan.

Maatregelen om het vertrouwen in een webwinkel te verhogen, hebben in ieder land een ander effect. Een keurmerk, klantbeoordelingen, garanties en een veilig betaalsysteem vormen ware klassiekers. In Frankrijk en Groot-Brittannië zijn klantbeoordelingen bijvoorbeeld de ideale manier om het vertrouwen van de consument te winnen. In Duitsland en Polen blijkt de combinatie tussen een keurmerk en de geld-terug-garantie bijzonder effectief. In Nederland, Spanje en Italië valt men het vaakst terug op een combinatie van een beoordelingssysteem en een betrouwbaar keurmerk.

Tot slot is een goed functionerende en uitstekende klantenservice ook van groot belang. Een webwinkel moet ook voor die klanten klaar blijven staan die al een bestelling geplaatst hebben. De ware uitdaging voor de winkelier vormt echter de kwalitatieve beoordeling van zijn webwinkel. Klantbeoordelingen vormen slechts een indicatie. De praktijk heeft uitgewezen dat deze methode alleen, onvoldoende is om de dienstverlening van een webwinkel op de langere termijn goed te kunnen beoordelen. Andere gegevens spelen ook een rol bijvoorbeeld het aantal klachten en de tijd die het kost om deze af te handelen.

Tips voor de verkoop aan buitenlandse consumenten:

  1. Gebruik de lokale taal in de webwinkel en voor de klantenservice!
  2. Houd rekening met lokale betalingssystemen!
  3. Pas uw SEO-strategie aan het betreffende land aan!
  4. Geef duidelijk uw verzendvoorwaarden aan!
  5. Informeer naar uw rechten en plichten in het betreffende land!

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*