“We maken marketing weer relevant”

ShopPop is een internationaal marketingplatform en biedt hulp op het gebied van consent-based marketing en conversational chat. We spreken Truong Michael Ly, VP Sales bij ShopPop, over ontwikkelingen in de markt, waar zij het meest trots op zijn en hun toekomstplannen. 

Kun je wat vertellen over jullie bedrijf? Wat doet ShopPop?

“ShopPop is hét all-in-one conversational chat marketingplatform voor commerce, services en merken en biedt de tools om het publiek te laten groeien, bedienen, automatiseren en opnieuw te bereiken via de meest populaire messaging apps (Messenger, Instagram en Whatsapp). We doen dit door op opt-in gebaseerde consent-based marketing via messaging apps mogelijk te maken, met allerlei tijdige, relevante notificaties. Daarnaast helpen we bedrijven met social/live commerce door diverse van onze tools te combineren.”

Jullie zijn een internationaal bedrijf, kun je daar meer over vertellen?

“Messaging apps worden wereldwijd gebruikt door consumenten en commerce kent geen grenzen. Wel zijn er tussen regio’s onderling verschillen in welke messaging apps het meest populair zijn. Hierdoor zijn we internationaal gaan opereren met verschillende agencies zoals Hawke Media, Woolman, Eastside Co en platformen als Speedsize en Deity die deze markten goed kennen en waarbij wij ze goed kunnen helpen. Daarnaast zien we het gebruik van messaging apps toenemen in alle markten.”

Wat is op dit moment jullie grootste uitdaging? En hoe pakken jullie deze uitdaging aan?

“De grootste huidige uitdaging van onze klanten en commerce in het algemeen is het effect dat het terugschalen van hoe third party data gebruikt kunnen worden zal hebben op marketing en advertising. Dit is uiterst actueel, met de iOS15 update en het blokkeren van third party tracking cookies door Chrome in 2023.”

“We hebben in de afgelopen periode hard gewerkt om hierop in te spelen en hebben recentelijk onze Omni Opt-in gelanceerd: Eén simpele knop waarop klanten kunnen drukken om relevante en tijdige meldingen te ontvangen tijdens elke stap van de customer journey. Denk hierbij aan berichten als: orderbevestigingen en updates, verlaten winkelwagentjes en back in stockherinneringen, brand interest updates, prijsdalingen en meer. Voor nieuwe berichten moet elke keer weer opnieuw toestemming worden gegeven. Dit soort consent-based marketing wordt steeds belangrijker in een digitale wereld waarin gegevens van derden en het volgen van gebruikersgedrag geleidelijk worden afgebouwd en privacy steeds meer centraal komt te staan.”

Welke ontwikkelingen zie je op de korte en lange termijn in de markt?

“E-mailmarketing wordt steeds lastiger, omdat marketing e-mails vaak in de ‘reclamefolder’ terecht komen. Bedrijven zijn daardoor naarstig op zoek naar andere kanalen om de klant te kunnen benaderen voor branding, promoties en soortgelijke berichten. Aangezien het gebruik van third-party data voor display en andere vormen van advertising wordt terug geschaald, worden first party en ‘owned’ data steeds belangrijker.”

“Natuurlijk blijft e-mail belangrijk, maar het wordt steeds belangrijker dit te combineren met het opbouwen van een social media audience en het openen van andere directe kanalen, zoals messaging apps. Om conversies hoog te houden en ervoor te zorgen dat consumenten loyaal blijven aan een merk zullen bedrijven privacy en toestemming voorop moeten stellen, en marketingberichten relevant moeten houden.”

“Op de lange termijn verwachten we dat de door ons ontwikkelde vorm van opt-in marketing de basis zal zijn om klanten te faciliteren met de juiste content (relevantie) in plaats van te irriteren (spam).”

Waar zijn jullie het meest trots op?

“Onze nieuwste tool: de Omni Opt-in voor online winkels. De Omni Opt-in is een pure high-signal marketingtool. Als het gaat om communicatie met een bedrijf, geef ik er de voorkeur aan alleen de informatie te krijgen waarin ik echt geïnteresseerd ben, zei ShopPop-oprichter Tim Heineke. Klanten zijn bereid om voor dat soort berichten te kiezen. Als het relevant voor hen is en u ze niet spamt, heeft dit voordelen voor zowel de eindklant als de winkel.

“We maken marketing weer relevant, wat steeds belangrijker wordt in een wereld waarin het bijhouden van gebruikersgegevens voor gecontextualiseerde advertenties tot het verleden behoort. Google stopt het volgen van cookies door derden en Apple voert soortgelijke wijzigingen door op iOS-niveau. De huidige advertentiebusiness verandert onomkeerbaar en we zijn hier om vorm te geven aan de toekomst die ervoor in de plaats komt.”

Welke toekomstplannen hebben jullie nog?

“Onze toekomstplannen zijn gebaseerd op de samenwerkingen met onze partners en de feedback die we van ze krijgen. We geloven in innoveren waardoor e-commerce naar een hoger niveau getild wordt in de huidige dynamische markt en regelgeving. De toekomstplannen zijn: hyper-personalisatie, payment integraties, opt-ins voor updates over specifieke filters & zoekresultaten en integraties met nog meer messaging apps.”

Waarom zijn jullie business partner geworden van Thuiswinkel.org?

“We zijn business partner geworden van Thuiswinkel.org om leden te kunnen helpen en adviseren op het gebied van consent-based marketing en conversational chat. Daarbij is, naast het hebben van een e-maildatabase, het opbouwen van een messaging app audience essentieel. Hiermee kunnen we Thuiswinkel.org-leden helpen om onder andere hun ROAS te verbeteren op basis van first party data die door middel van chat gesprekken verzameld kan worden.”

Zijn er nog andere zaken die je graag wilt benoemen?

Wil je meer informatie? Contacteer ons via Hello@ShopPop.com

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*