Waardevolle data

Consumenten laten een steeds groter spoor van data achter. Deze data wordt opgevangen in diverse databases van bedrijven, zowel interne als externe databases. Uit deze steeds groter wordende wolk van data (Big Data) is waarde te halen voor bedrijven. Bedrijven die dit goed toepassen nemen een voorsprong op de concurrentie. In dit artikel wordt verder ingezoomd op de mogelijkheden van Big Data.

Big Data moet volgens Jan Terpstra, manager Marketing Intelligence bij Focum, geen doel op zich zijn. Als bedrijf ben je op zoek naar waardevolle data. Het gaat om de data die je in staat stelt om op het juiste moment de beste beslissing te nemen. Het maakt niet uit of dat met Big Data of met Small Data gerealiseerd kan worden. Big Data is op dit moment meer een buzzword dat gebruikt wordt bij moeilijk toegankelijke data.

Big, maar ook Small Data speelt in de gehele klantlevenscyclus een belangrijke rol, vervolgt Terpstra. “Met andere woorden, vanaf de selectie voor een marketingcampagne tot en met winback of in het negatieve geval incassomanagement. Door meer kenmerken van een klant te gebruiken voor een scherpere en relevantere klantsegmentatie, krijgt een klant een aanbod op maat. Dit zorgt voor een hogere klanttevredenheid en een hoger rendement op de marketingcampagnes van een organisatie. Een marketingresponsmodel is bijvoorbeeld in staat om responsgevoelige klanten te identificeren waarmee de kosten per verkoop gereduceerd worden. Dit zijn over het algemeen ook groepen die uitstroomgevoelig zijn of juist een lage betaalmoraal hebben. Door naar de gehele keten te kijken, stellen we organisaties in staat klanten te werven die de meeste waarde genereren.”

Het unieke van Focum is volgens Jan dat ze in algemene zin zowel naar kansen als risico’s bij klanten kijken. “Zo helpen we onze klanten door individuele klanten te profileren, segmenteren, scoren en waarderen. Wij doen dit zowel op de marketingdimensies (zoals omzet, levensduur en marketinginvesteringen) als de credit risk dimensies (betaalmoraal, investeringsrisico en optimale acceptatiegraad).”

Recent heeft Focum een nieuw product ontwikkeld: Focum Klantprofielen. Op basis van veel kenmerken krijgt een organisatie inzicht in het type klanten waarmee zij te maken hebben. Dit geeft meer informatie waardoor marketingacties en productproposities beter afgestemd kunnen worden op de klant. Kenmerken die terugkomen in de Focum Klantprofielen zijn onder andere: leeftijd, inkomen, grootte en type huishouden, woningwaarde, betaalgedrag en economische activiteit.”

Het inspelen op veranderende situaties is een belangrijk thema. “In de meeste sectoren is de productlevenscyclus korter geworden. Als je als bedrijf hier niet op inspeelt, ga je snel verkeerde beslissingen nemen. Bedrijven laten hier nog altijd geld liggen. Zelfs bij heel basale veranderingen, zoals een verandering in de winstmarge van producten, wordt niet op tijd gehandeld. Door dit continu te monitoren en aanpassingen voor te stellen zijn we in staat om het resultaat sterk te verbeteren,” beweert Terpstra. “Onze dienstverlening is geschikt voor elk bedrijf dat werkt of wil werken met data. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven in de e-commerce, telecom, energie en financiële sector. Hierbij werken we veel samen met een marketing- en/of financiële afdeling. Klanten hoeven niet in staat te zijn om zelf met data te werken. Het helpt wel als iemand enigszins bekend is met de mogelijkheden van data. We zien in de markt dat de kennis van data en de behoefte om met data te werken toenemen.”

Focum helpt klanten zoveel mogelijk rendement uit hun eigen data te halen. “We maken van diverse statistische en econometrische analysetechnieken. Op basis van diverse klantkenmerken maken we een kansberekening om het rendement van een actie zo hoog mogelijk te maken. Daarnaast is onze IT omgeving optimaal ingericht. In een milliseconde bepalen we welk besluit de meeste waarde oplevert. Elke tijdswinst zorgt voor een hogere conversie voor onze klanten. Door van tevoren de kans op aankoop van een product en het betaalgedrag (risico) te voorspellen, behaal je een hoger rendement. De combinatie van negatieve en positieve data maakt Focum uniek in de markt en helpt klanten om de financiële- en marketingaspecten goed in balans te hebben. Veel klanten werven is mooi, maar als een groot deel niet betaalt, is dat slecht voor de winstgevendheid.”

Big Data zal volgens Terpstra naar verwachting dezelfde ontwikkeling doormaken als CRM eind jaren negentig. “De focus zal verschuiven van projecten die als doel hebben een IT systeem te bouwen naar projecten die een business voordeel nastreven met IT als middel. Door data te verzamelen uit verschillende systemen waarmee klanten contact maken met een organisatie en deze data te koppelen en te analyseren, ontstaat er een rijker klantbeeld. Je kan hierbij denken aan het opvangen van websitegedrag (clickgedrag), CRM data, marketingcampagne data, call center data, financiële data en uiteindelijk ook data van buiten de organisatie, zoals social media data. Als deze data goed ontsloten is en verbonden aan een centrale klantsleutel, is het klantgedrag daardoor beter te analyseren en ontstaan er mogelijkheden om de klant betere aanbiedingen te doen of een betere service te bieden. Daarnaast geeft Big Data ook inzichten voor het optimaliseren van eigen klantprocessen in een organisatie. Op die manier kunnen processen efficiënter ingericht worden, dat leidt tot een beter klantproces”

Big Data systemen zullen steeds beter in staat zijn om de grote hoeveelheid (Big) data snel te ontsluiten en te koppelen aan één centrale klantsleutel. Systemen zullen een meer gebruikersvriendelijke interface krijgen voor databewerking. Momenteel is men vooral gefixeerd op het verzamelen van veel data en nog beperkt op de kansen en mogelijkheden na analyse van deze data. Door deze analyses en het toepassen van Big Data in processen en systemen zal het rendement van bedrijven uiteindelijk gaan toenemen, meent Terpstra.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*