Voorsorteren op het leven na Corona

Corona is inmiddels alweer enkele maanden in ons land. Traffic Today, een Online Marketing Agency gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie en advertising, merkte vooral in de eerste paar weken na de uitbraak een enorme schrikreactie. Toch adviseert Traffic Today om alvast voor te sorteren op het leven na Corona. En dat kan op verschillende manieren, ook zonder betaalde campagnes. Een gesprek met directeur Steven Lubbers.

De schrikreactie na de uitbraak van corona duurde enkele weken. “Daarna zagen we een verschuiving in populariteit van sectoren. Webshops met tuinartikelen en woonaccessoires schoten door het dak, terwijl andere sectoren nagenoeg stil kwamen te liggen,” blikt Steven terug. “De ‘nieuwe realiteit’ noopt bedrijven om hun strategie aan te passen. De geschiedenis heeft ons nu versneld geleerd dat altijd hetzelfde blijven doen, niet handig is. Houd de trends in de gaten (onder meer via Google Trends), kijk naar hoe mensen nu zoeken en hoe ze mogelijk over drie tot zes maanden zoeken. Bepaal verschillende scenario’s en handel daar naar. Niets doen, is geen optie. Werk aan je toekomst!” 

Gratis kennis delen

Zorg in ieder geval dat je kennis deelt, vervolgt Steven. “Help ondernemers in zwaar weer om de crisis te boven te komen. In sectoren waar het nu minder gaat en de omzet achterblijft, zijn er absoluut mogelijkheden. Een van onze klanten verkoopt apparatuur voor evenementen. Je kunt je voorstellen dat de animo daarvoor nu vrij beperkt is, maar over enige tijd zal dat weer aantrekken. Zorg dat je dan top of mind bent bij je publiek. Ga niet in zak en as zitten, maar gebruik je tijd nuttig. Zeker als je personeel over hebt is het nu het perfecte moment om content te produceren, blogs te genereren, je fotoarchief op orde te brengen, etcetera. Daar heb je straks ongetwijfeld profijt van. Doe je het niet, dan doet een ander het wel en loopt de concurrentie op je in.” 

Conversiepad

Nadenken over je conversiepad is altijd belangrijk, maar zeker in deze tijden cruciaal. De verschuiving van buitenlandse reizen naar vakantie in eigen land is daar volgens Steven een goed voorbeeld van. “Nu de intelligente lockdown steeds verder versoepeld, begint men langzaam alweer te dromen en te zoeken naar buitenlandse reizen. Misschien voor in het najaar of komende winter. Er zal nog niet geboekt worden, maar men gaat zich wel alvast oriënteren. Speel ook hier op in door jezelf als autoriteit te positioneren en informatie te delen via bijvoorbeeld whitepapers en fotocollages van het betreffende land waarop gezocht wordt. Op die manier verzamel je contactgegevens van potentieel geïnteresseerden die je op een later moment heel gericht kunt benaderen.”

Andere USP’s

Ook bedrijven die nu door het dak gaan moeten nadenken over hun strategie, adviseert Steven. “Is het wel slim om nu te gaan stunten? Misschien kun je acties beter verplaatsen naar het najaar. En bedrijven met een fysieke vestiging hebben ‘opeens’ ook andere kopzorgen. Zeker de grotere showrooms met veel foot traffic. Het aantal bezoekers dat je kunt toelaten in de 1,5 meter economie is nu eenmaal vele malen kleiner. Maak van de noodzakelijke hygiënemaatregelen een USP door bezoekers een afspraak te laten plannen online. Kortom, ook in de nieuwe realiteit zijn er genoeg mogelijkheden om jezelf te onderscheiden. Wees creatief.” 

Traffic Today heeft een sterke focus op concurrerende sectoren en helpt bedrijven aan een hoger online rendement. En dat doet het bedrijf niet bepaald onverdienstelijk, zowel vanuit het kantoor in Deventer als sinds vorig jaar ook op de Belgische markt vanuit het kantoor in Antwerpen. 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*