Via online marketing meer klanten naar je showroom

(Online) marketingbureaus zijn er in vele soorten en maten. KGOM heeft een unieke propositie en specialiseert zich sinds 2006 in het opzetten van een online marketing strategie voor bedrijven met een fysieke showroom. Enerzijds om online maximaal zichtbaar te zijn en anderzijds met als doel bezoekers te converteren naar een bezoek in de showroom. Daartoe ontwikkelde KGOM een unieke methode. Een gesprek met directeur en founder Karel Geenen.

Verkoop je een uniek product dat klanten vaak maar één of twee keer in hun leven kopen? Een product dat men moet kunnen aanraken, voelen en ervaren in jouw showroom? Dan weet je inmiddels dat jouw klanten hun zoektocht online beginnen, zegt Geenen. “Niet om prijzen te vergelijken maar om geïnspireerd te raken en zich te informeren. Het is cruciaal om als showroomeigenaar aan het begin van de online zoektocht al zichtbaar te zijn, zodat klanten bij interesse ook jouw showroom gaan bezoeken en niet die van je concurrent. Een consument gaat immers geen vier of vijf verschillende showrooms bezoeken. Vóór het bezoek wordt gepland, moet je al een voorkeurspositie opbouwen en daar is online een ideaal medium voor.”

See, Think, Visit, Do, Care

Consumenten die op zoek zijn naar een zogenaamd ‘high involvement product’, die doorgaans te voelen en ervaren zijn in een showroom, starten hun zoektocht voor 99% in Google. Geenen: “Als showroomeigenaar is het verstandig om maximaal in te zetten op SEO, SEA en lokale marketing via Google Mijn Bedrijf.” KGOM ontwikkelde een eigen methodiek op basis van het bekende ‘See, Think, Do, Care’ model van Google voor een optimale customer journey en remarketingstrategie. “We hebben het model aangepast naar ‘See, Think, Visit, Do, Care’ en het showroombezoek ingevoegd,” legt Geenen uit. “Je kunt nog zo’n prachtige showroom hebben, maar als je online op dat moment niet zichtbaar bent, wordt jouw showroom simpelweg ook niet bezocht. Het recept om te slagen bestaat uit twee ingrediënten. Jouw showroom met prachtige producten, en een succesvolle online marketing strategie.”

Online met offline combineren

Behalve online, valt er volgens Geenen ook in de showroom zelf het nodige te doen. “Zo kunnen we aan het showroombezoek meten wat het effect is van de online campagnes. Er zijn ontzettend veel kansen om online met offline te combineren. Ook de duur van het showroombezoek kan worden vastgelegd tot zelfs het registreren naar welke producten de meeste aandacht naar uitgaat in de showroom. Via lasercamerasystemen kan dat bovendien volledig AVG proof. Zo’n systeem registreert alleen de bewegingen en geen privacygevoelige aspecten. Ook hier leggen we weer korrelaties met online. Kortom, de mogelijkheden zijn eindeloos. Ruim vijftien jaar ervaring op het gebied van online marketing gebruiken wij om meer klanten naar jouw showroom te trekken. Klanten die ook eerder zullen converteren, zo hebben we intussen wel bewezen.”

Geenen verwacht dat de showroom cruciaal zal blijven in de customer journey. “Ook over twintig jaar zullen er nog steeds showrooms zijn. Sterker nog, zelfs traditionele winkels transformeren meer en meer in conceptstores waar consumenten producten kunnen zien, voelen en ervaren,” besluit Geenen.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*