Through Channel Marketing Automation: de volgende stap

TIE

Het fenomeen Through Channel Marketing Automation, waarbij partners volledig geautomatiseerd mee worden genomen in de marketingactiviteiten van de leverancier, neemt wereldwijd steeds belangrijkere vormen aan. Het van origine Nederlandse TIE Kinetix, een Software-as-a-Service aanbieder van Partner Automatisering oplossingen voor marketing, sales en integratie, wordt door analysten gepositioneerd als één van de drie global frontrunners op het gebied van Through Channel Marketing Automation (TCMA). TIE Kinetix is zelfs wereldwijd de eerste partner in TCMA voor Google AdWords. We gaan in gesprek met Patrick van Boom, CMO van TIE Kinetix.



Iedereen is het erover eens dat partners per definitie niet de tijd, resources of skills hebben om alle marketing initiatieven die hun leveranciers hen vragen daadwerkelijk uit te voeren, begint Van Boom. “Ze vertegenwoordigen vaak meerdere merken en gaan niet voor elke leverancier telkens opnieuw ‘dingen’ doen. Dat is ook waarom meer tools aan partners geven niet helpt, maar het probleem juist alleen maar groter maakt. Wij hebben de intentie om alles te automatiseren via ons FLOW Partner Automation platform – waaronder sales, marketing, fulfilment en analytics – en het nóg beter te maken. We kijken namelijk anders naar Channel Marketing en richten ons op het automatiseren van alle stappen die partners dienen te voltooien alvorens zij succesvol een marketing campagne of content update uitvoeren. Op deze manier worden partners succesvol, zonder alle handelingen manueel te moeten uitvoeren, zoals in het traditionele proces.”

Achter de broek zitten
Van Boom vervolgt: “Dankzij onze dertig jaar ervaring op het gebied van integratie zijn we in staat om naadloos te integreren met alle systemen en oplossingen, zoals ERP, CMS, Sales Automation en CRM. Hiermee reduceren wij de middelen die nodig zijn voor een succesvolle executie van Through Channel Marketing programma’s. Zo hoef je partners bovendien niet voortdurend achter de broek te zitten, maar gebeurt alles automatisch. Daartoe hebben we het FLOW Partner Automation platform ontwikkeld.” Om de impact van het platform aan te geven, geeft Van Boom een voorbeeld. “Siemens werkt al jaren met ons partner platform. Op het moment dat de CEO de naamswijziging van Siemens Enterprise Communications naar Unify via een wereldwijd webinar aankondigde, veranderde wereldwijd bij alle partners de huisstijl; alle content op de website, social media berichten, e-mail campagnes en brochures. Partners hoefden hiervoor niets te doen; het ‘gebeurde’ volledig geautomatiseerd in alle talen op hetzelfde moment met slechts een druk op de knop. Via de traditionele weg zou je tienduizenden partners achter de broek moeten zitten, heb je te maken met tijdsverschillen, et cetera.”

Enorme potentie
TIE Kinetix heeft grote ambities. “TCMA wordt echt serieuze business en is de volgende stap. Onze filosofie is om de gehele partner en buyers journey zoveel mogelijk te automatiseren. Vandaag de dag wordt al driekwart van de omzet van bedrijven behaald via partners. Marketing Automation wordt nu al beschouwd als een enorme winstgevende activiteit, dus er ligt een enorme potentie als de marketing activiteiten ook via partners gaat verlopen. Unify maakte eerder al de stap om 100 procent indirect te gaan doen, daarbij ondersteund door ons platform. Veel bedrijven zie je nu dit voorbeeld volgen. Via partners kun je immers veel meer bereiken. Zij kennen de lokale markt door en door.”

Dat ook Google AdWords inzet op TCMA is volgens Van Boom een logische stap. “Meer dan de helft van de clicks op AdWords heeft een lokale intentie. Potentiële kopers clicken op de banner van bijvoorbeeld HP, maar willen helemaal niet naar de global website worden verwezen. Nee, ze willen een printer kopen en informatie krijgen van een lokale partner. Wij hebben de controle over alle partnerwebsites en kunnen zo’n Adwords advertentie koppelen aan een lokale partner. De potentiële koper komt direct in handen van de locale dealer. Dat opent additioneel voor Google natuurlijk ook enorme mogelijkheden.”

 

FLOW Partner Automation
FLOW Partner Automation is het resultaat van meer dan dertig jaar ervaring, het faciliteren van 3.500 klanten en 30.000 partnerintegraties wereldwijd. FLOW zorgt voor een natuurlijke merkbeleving en een consistente gebruikerservaring in het indirecte verkoopkanaal. Door het automatiseren van marketing, verkoop en levering van processen zal het de channel sales versnellen. Aantoonbare resultaten zijn een hogere omzet en versnelde processen tussen de channel partners. Bovendien zal een vermindering van de complexiteit in de supply chain resulteren in een verbetering van de efficiency.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*