Terug naar de essentie

Foto vergelijken

Prijsvergelijkers hanteren tegenwoordig veelal commerciële modellen met mogelijkheden voor partijen om de ranking te kunnen beïnvloeden. Met Scoupz gaan we terug naar de essentie van een prijsvergelijker. We ranken op basis van prijs, waarbij iedereen gelijk is. Of het nu gaat om een grote, gerenommeerde pure player of om een willekeurige winkel om de hoek met een webshop. Dat zegt Joost van Scoupz.

Ranken op basis van prijs is volgens Joost de zuiverste en eerlijkste manier om te vergelijken. “Dat verwachten tenminste de meeste consumenten. Vervolgens kunnen ze eventueel verder filteren op voorraden, levertijden en reviews.” Scoupz is nu ruim een jaar actief en heeft door een speciaal kennismakingsaanbod, dat nog steeds loopt, een groot aantal partijen aan zich weten te binden. De focus ligt overigens nog altijd op een uitbreiding van het aantal aangesloten winkels en het productaanbod, weet Joost. “Ook dat gaat de goede kant op, want recent hebben we de productfeed van een aantal gerenommeerde partijen ingeladen, waaronder die van Bol.com en Media Markt. Dat betekende direct een injectie van meer dan anderhalf miljoen producten.”

Betrouwbare afspiegeling


Scoupz streeft ernaar voldoende merchants te laten vertegenwoordigen in de verschillende productgroepen. “Alleen dan kun je op een goede manier vergelijken,” stelt Joost terecht. “Dat hoeven per definitie geen twintig partijen te zijn, maar we streven wel naar aantallen tussen de vijf en tien partijen. Dan hebben we een relatief betrouwbare afspiegeling van de werkelijkheid en krijgen consumenten ook een goed beeld van de prijs en de verschillen tussen de aanbieders. We streven ook naar een mix van aanbieders, waaronder pure players, maar ook fysieke retailers en bekende en minder bekende partijen. Dit geldt overigens niet voor alle producten. Er is een grote groep producten, bijvoorbeeld binnen de categorieën Mode of Wonen, waar het eerder om het gevonden worden en zichtbaar zijn gaat; het betreft dan vaak unieke producten.”

Om de relevantie van een zoekopdracht zo hoog mogelijk te krijgen, besteedt Scoupz veel aandacht aan de algoritmen achter de searchbar. “Men moet snel het juiste product op het scherm krijgen. We willen hetzelfde ‘comfort’ bereiken als Google met zijn searchbar.”
Bezoekers van Scoupz krijgen bij het invoeren van een zoekopdracht niet alleen producten te zien die nauw aansluiten bij hun zoekvraag, maar ook gerelateerde producten

Volledige datafeed open

Volgens Joost staan partijen ook positief tegenover het businessmodel van Scoupz. “Klassieke vergelijkers willen nogal eens hun tarieven verhogen waarbij de verhouding tussen kosten en opbrengsten uit het zicht raakt. Dat beweegt ondernemers ertoe om de datafeed richting deze vergelijkingsites te knijpen en staan ze vaak nog maar met een beperkt aanbod (rendabele producten) bij een vergelijker; puur om kosten te drukken. Met ons businessmodel kunnen ze de met het volledig aanbod live gaan, want we rekenen een vast bedrag per maand, en nemen daarmee afstand van het hele cost per click (CPC) en cost per sale (CPS) verhaal. Voordeel hiervan is een breder en dieper productaanbod en dus betere zoekresultaten. We hanteren drie tarieven. Tot 5.000 producten is het maandbedrag 55 euro, tot 15.000 producten rekenen we 95 euro en alles daarboven kost 140 euro.”

Koppelingen

Scoupz is partner van de Koongo connector. Met deze software is het direct mogelijk om een op maat gemaakte Scoupz feed te kunnen aanleveren vanuit de webwinkel.

“Ook zijn we partner van Datafeedwatch en Channable, beide zijn feedmanagement tools die het voor de merchant mogelijk maken om in één platform hun producten te kunnen managen en statistieken te kunnen verzamelen, alsmede het resultaat. Door deze nauwe samenwerking zijn we ook beschikbaar in verschillende webwinkelpakketten, zoals SEOshop, Shopify en Magento. Maar ook voor Prestashop en Opencart zijn er reeds plug-ins beschikbaar voor de directe koppeling met Scoupz.”

Aangezien niet iedere kleinere e-tailer de kans heeft om zich aan te sluiten bij een feedexpert of de investering kan maken om een module aan te kopen voor het generen van een goede feed, zijn we bezig met de ontwikkeling van een eigen Scoupz Magento module die op dit moment in de laatste fase zit. Deze zal medio november worden gepubliceerd in Magento Connect. Deze kant-en-klare oplossing verlaagt de drempel voor de e-tailer.

Mobiele versie

De komende periode zal Scoupz zich ook gaan richten op de mobiele versie. “De smartphone als middel om te vergelijken zit redelijk in de lift,” weet Joost. “Door de ontwikkeling van de markt zien ook wij het mobiele verkeer toenemen en springen daar op in met een nieuwe site, waarvan de ontwikkeling al geruime tijd gaande is. De site zal volledig responsive worden en de bezoeker op alle platformen een duidelijke website bieden. Tevens zal er meer aandacht worden verleend aan de vergelijkingscomponent die sneller en meer zoek gerelateerd de informatie van de e-tailer zal gaan tonen. Lancering van onze nieuwe site staat reeds gepland op 1 november.” Tot slot heeft Scoupz ambities voor een platform in het buitenland, al wil Joost daar op dit moment nog niet verder op ingaan. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*