Resultaatgerichte Online Marketing in B2B

Het is het resultaat dat telt. Dat geldt voor veel dingen in het leven en Online Marketing vormt daarop geen uitzondering. Aan het woord is Edwin Kersten van Envoker. Volgens hem worstelen veel B2B organisaties met het goed inrichten van hun Online Marketing strategie en leggen de focus niet zelden op de verkeerde aspecten. 

Als het gaat om bijvoorbeeld investeren in SEO en SEA in B2B is het aantal zoekopdrachten relatief laag qua volume, maar de klikprijzen vaak juist fors, constateert Kersten. “Je moet dan wel 100% zeker weten dat die bezoeker ook echt interesse heeft om er een lead van te kunnen maken. In het hele proces van het aantrekken van de juiste bezoeker en het converteren naar een lead laten B2B organisaties nog veel kansen liggen.”

Gericht targetten

Veel wat je online leest over Online Marketing in de B2B gaat over content marketing, zegt Kersten. “Dat is zeker belangrijk. Je moet ervoor zorgen dat je als organisatie autoriteit uitstraalt. Het is direct zichtbaar in de performance tussen jou en je concurrenten als je op content veel steken laat vallen. Maar, cruciaal daarin is wél dat je je doelgroep in kaart brengt en weet waar ze zich bevinden. Stel een strategie op die daarbij aansluit,” luidt het advies. “Anders ga je heel snel met zoekwoorden of content de verkeerde personen aanspreken of kies je voor de verkeerde kanalen. Zonde van alle inspanningen en investeringen.” 

Belangrijke kanalen voor B2B zijn volgens Kersten LinkedIn, SEO en SEA waarbij ook Bing niet onderschat moet worden. “Vooral bij overheidsinstanties en grote bedrijven werken ze met Microsoft Edhe en is Bing de standaard zoekmachine. Daarnaast is een goede email- en content strategie een vereiste. De eerste is belangrijk omdat je van je bezoeken een marketing qualified lead (MQL) moet maken. Dit doe je door steevast de juiste content aan te bieden en het gedrag op de website aan de hand van leadscoring goed bij te houden. Zo kan je die MQL uiteindelijk omzetten in een sales qualified lead. Dat laatste zowel op interne kanalen, maar ook via relevante externe kanalen zoals blogs, gerichte sociale media, magazines, communities, enz. waar jouw doelgroep zich bevindt.”

Resultaat gedreven strategie

Een goede B2B Online Marketing strategie is volgens Kersten voor ieder bedrijf uniek. “Voor het ene bedrijf is het bijvoorbeeld beter om eerst met de eigen website en online platformen aan de slag te gaan om te zorgen dat je de juiste autoriteit uitstraalt en dat de ‘branding’ over alle kanalen overeenkomt. Voor een andere partij kijken we eerst naar het optimaliseren van de leadflow of gaan we aan de slag met marketing automation met HubSpot. Het ligt heel erg aan de noden van een organisatie en in welke volwassenheidsfase de organisatie zich bevindt op het gebied van Online Marketing. We zijn in ieder geval bekend met alle gerenommeerde tools en technologieën. Welke we inzetten is afhankelijk van het bedrijf, de budgetten, de grootte van het salesteam, enz. Bij het opzetten van de juiste strategie denken we eerst strategisch mee over de marketingdoelstellingen, voordat we allerlei online kanalen inzetten. Met andere woorden, wij doen niet wat je vraagt, maar doen wat je nodig hebt. Om zo doelgroepen, winstkansen en je focus op online resultaten te verbeteren.”

Envoker vertrouwt altijd op de kracht van het werken in teams. Kersten: “Iedere klant bedienen we met een team van marketeers die samen allemaal op de hoogte zijn van het project, bij voorkeur zoveel mogelijk senior of mid-level profielen. Dat stelt ons in staat veel scherper te zijn, maar ook om veel makkelijker te kunnen inspelen op ziekte, vakanties, zwangerschapsverlof, enz. Als klant merk je daar niks van, er hoeft dan ook niets overgedragen te worden. Ten tweede werken de teams op deze manier heel resultaat gedreven. We sturen 100% op performance.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*