Relevant communiceren in B2B

Steeds meer bedrijven gaan zich richten op de B2B markt. Zelfs van origine B2C spelers zien kansen in B2B, zeker in retail een zichtbare trend. Dat zegt Jeroen Boutkam van DR3Data. DR3Data heeft de grootste en meest actuele B2B database van Nederland en stelt deze in verschillende varianten beschikbaar om marketing- en salesprocessen te kunnen optimaliseren, zowel online als offline.

Het succes van een marketingcampagne of marktonderzoek is afhankelijk van de kwaliteit van het adressenbestand dat gebruikt wordt. Het is immers zaak de juiste doelgroep te bereiken om relevant te zijn en irritaties of onnodige kosten te voorkomen. “De tijd dat je 100.000 dezelfde direct mailings verstuurde en hopen dat er 2% respondeerde is voorbij,” stelt Boutkam. “Relevantie in communicatie is cruciaal, ook qua inhoud en timing. De content dient bij voorkeur afgestemd te zijn op de ontvanger. Onze database is marktdekkend en bevat ruim drie miljoen records van organisaties, bedrijven, overheid, instellingen, stichtingen en verenigingen. Uniek aan deze database is dat het essentiële marketinginformatie bevat waarmee we tot in detail een specifieke doelgroep kunnen filteren, zodat onze klanten zeer gericht hun prospects kunnen benaderen. En dat doen we al meer dan zeventig jaar (!) met succes. De data die we via een aantal geijkte bronnen verkrijgen, is heel dynamisch en daardoor ontzettend actueel.”

Filteren op doelgroep

B2B organisaties die meer uit hun sales- en marketingactiviteiten willen halen, hebben bij DR3Data keuze uit een aantal oplossingen. Boutkam geeft enkele suggesties. “Om in kaart te brengen hoe je doelgroep eruit ziet of wat het marktpotentieel is, kunnen wij het databestand van de klant afzetten tegen onze data, vanzelfsprekend gefilterd naar de beoogde doelgroep. Stel, de klant heeft zelf duizend adressen, maar volgens ons actuele bestand zijn dat er tienduizend, dan heeft hij er nog negenduizend te winnen. Hierop kan de klant een gerichte campagne afstemmen. Onze database kan ook een handig hulpmiddel zijn bij het invullen van webformulieren door derden of bij het invullen van gegevens in je CRM- of ERP-omgeving. Via een api met onze database worden bijvoorbeeld adresgegevens automatisch overgenomen. Dat scheelt een hoop tijd. Bovendien zijn de gegevens dan direct compleet en foutloos. En via onze Update Service kunnen die gegevens ook nog eens periodiek worden geüpdatet. Volledig automatisch.”

Gegevens matchen en verrijken

Goede data is cruciaal voor je organisatie, vervolgt Boutkam. Hij geeft nog enkele voorbeelden van hoe je actuele data voor je kan laten werken. “Als een klant op zoek is naar hele specifieke informatie over bijvoorbeeld een vastomlijnde doelgroep met een bepaald geografisch kenmerk, dan kunnen we dat in onze database heel eenvoudig uitselecteren.” Met name de laatste jaren heeft DR3Data grote ontwikkelingen doorgemaakt. “In toenemende mate gaan we online op zoek naar extra kenmerken van bedrijven en events. Dat doen we uitsluitend voor bedrijven op aanvraag, voor rechtspersonen, en blijven weg van natuurlijke personen. Denk dan aan bijvoorbeeld een aankondiging van een bedrijf dat gaat verhuizen, een nieuwe vestiging opent of zelfs een bepaalde certificering heeft behaald. Allemaal essentiële informatie. Op die manier kunnen we aan maatwerkverrijking doen, gebruikmakend van de mogelijkheden die internet biedt, om nog meer over bedrijven te weten te komen voor relevante communicatie.”

Van prospects naar leads

Ook voor bedrijven die eigenlijk niet weten wie ze moeten benaderen, kunnen we hun bestand matchen met onze database om te bekijken waar de grootste kansen liggen om verder succes te behalen, vervolgt Boutkam. “Dat geldt ook voor bedrijven die twijfelen aan de actualiteit of volledigheid van de eigen database. Door losse bestanden en informatie samen te voegen tot één bronbestand en deze vervolgens te matchen en verrijken met onze marktdekkende B2B database, bespaar je tijd en geld. Sales- en marketingactiviteiten kunnen immers effectiever worden ingezet omdat ze de juiste doelgroep bereiken. Van oudsher leveren we prospectdata, met deze stappen kunnen we data feitelijk verder kwalificeren waarbij je eigenlijk al van leads kan spreken. De kans op conversie neemt immers toe omdat je de juiste doelgroep weet te bereiken met relevante informatie. Zo kun je nog meer onderscheid maken naar welk bedrijf je welke boodschap gaat sturen. Een belangrijke ontwikkeling.”

Altijd compleet en actueel

Als het gaat om prospectie zijn er de laatste jaren heel veel kanalen bijgekomen. Direct Mail en het versturen van catalogi gebeurt nog steeds heel veel en ook succesvol, zo constateert Boutkam. “Het heeft een hoge attentiewaarde en belandt veelal ook bij meerdere collega’s in een bedrijf, zolang je maar de juiste doelgroep weet te bereiken. Het samenstellen van deze doelgroep kan ook heel eenvoudig online. Via onze adressenshop mijndoelgroep.nl kun je bijvoorbeeld je ideale doelgroep samenstellen via een breed scala aan selectiemogelijkheden. Want, hoe specifieker je klantinformatie, des te meer relevant ben je voor je doelgroep en des te hoger is het rendement van je campagne. Groot voordeel van een actuele database is bovendien dat je onverhoopt geen producten levert aan een bedrijf waarvan vorige week bijvoorbeeld het faillissement is uitgesproken. Met onze online koppelingen en api’s ben je altijd compleet en actueel.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*