Niet alleen ‘social’ extern, ook intern

sociaal

Fysieke retails staan misschien wel voor de grootste uitdaging aller tijden. Ze moeten inspringen op de onwijs veranderende wereld. De hele organisatie moet daarbij agile zijn. Kega heeft in samenwerking met Hunkemöller de zogeheten Employee App – HKM In Touch ontwikkeld die op een eigentijdse manier de communicatie tussen alle medewerkers – van hoofdkantoor tot winkelvloer – mogelijk maakt. Behalve een zeer snelle informatievoorziening geeft de app ook een boost aan het eigen merk. Het maakt dat medewerkers trots zijn op het bedrijf.

Hunkemöller omschrijft zichzelf als een social business. “Ze hebben meer dan 1,1 miljoen Facebook likes en communiceren ontzettend veel via sociale media,” zegt Ard van Leeuwen van Kega. “Naar buiten toe is het bedrijf dus heel social, maar de interne communicatie was voor verbetering vatbaar. Hoe mooi zou het zijn om op dezelfde manier met medewerkers te kunnen communiceren als met klanten. Dat was de aanleiding van de app. Hunkemöller heeft daartoe een pitch uitgeschreven die wij hebben gewonnen.”

In Touch

Een app voor intern gebruik is niet nieuw. Dat weet ook Ard van Leeuwen. “In contact komen en blijven met de medewerkers is belangrijk in een branche die zo aan veranderingen onderhevig is en waarbij de rol van het winkelpersoneel cruciaal is. De bestaande apps zijn meer generiek geschreven, terwijl onze Employee App – HKM In Touch specifiek gericht is op retail. De app bestaat uit een aantal modules en dient als tool om praktische informatie te delen, zoals werktijden, taken, acties, kalender, et cetera. Medewerkers kunnen bijvoorbeeld via de app een vrije dag aanvragen of navigeren naar een eigen e-learning omgeving. Ook kunnen ze reageren op polls en feedback geven op de ontwikkeling van nieuwe producten. Daarnaast kan met behulp van de app meer social engagement onder medewerkers worden gerealiseerd. Middels chat functionaliteiten, push messaging en social media nieuws is de medewerker altijd in contact en op de hoogte. Het belangrijkste doel van de app is om de medewerkers maximaal te betrekken bij het merk en hen echte brand ambassadors te maken. Het geeft medewerkers de kans om zelf autonoom bezig te zijn en verkleint de afstand tussen hoofdkantoor en de vestigingen. Elke medewerker kan bijvoorbeeld binnen de app een berichtje sturen aan de CEO.”

Favoriete verslaving

De Employee App is in augustus jongstleden live gegaan bij Hunkemöller, in zeven landen tegelijk. Alexandra Legro, Global Marketing & Communications Director bij Hunkemöller: “Hunkemöller wordt steeds meer een social brand en de Employee App is een bewijs van onze ambities. Het idee van onze Employee App is gebaseerd op wereldwijde merkbetrokkenheid, waarbij onze merkwaarde ‘In Touch’ perfect wordt geïntegreerd. Kennis is macht en deze app stelt al onze medewerkers in staat op de hoogte te blijven van alles wat wij in de winkel hebben. Naast zakelijke updates willen we dat onze medewerkers wereldwijd betrokken zijn, geïnspireerd worden én de inspiratie zijn.” Anne Jaakke, Director of Global HR van Hunkemöller, vult aan: “De Hunkemöller In Touch App is de nieuwe favoriete verslaving van onze medewerkers, met een totaal gebruik van 65% binnen slechts drie weken. Deze app zorgt ervoor dat ons werk nog leuker wordt en ons inspireert. Dit is het levende bewijs dat Hunkemöller een sociale onderneming is en geweldig is om voor te werken.”

De Employee App is voor medewerkers van Hunkemöller het startpunt waarvandaan ze allerlei zaken kunnen regelen. Volgens Ard van Leeuwen is de app interessant voor landelijke / internationale retailers die betrokkenheid willen creëren bij hun medewerkers, zoals de Bijenkorf. “Via de Employee App kan de sociale interactie ook op georganiseerde wijze plaatsvinden. Zo kun je ook bepaalde chatgroepen definiëren per vestiging of per functie. Anders dan bij bijvoorbeeld een dienst als Whatsapp kan het hoofdkantoor altijd controle houden over de gebruikersautorisatie in een veilige omgeving.” Volgens Van Leeuwen is de app volledig in de eigen huisstijl te gieten en is men ook flexibel met het configureren van de functionaliteiten. “De Employee App is een perfecte en betaalbare manier om van je bedrijf intern een meer social brand te maken.”

Bekijk de video HKM In Touch via https://www.youtube.com/watch?v=Wk60tTrc6zA&feature=youtu.be

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*