Met je webshop de grens over

Een succesvolle SEO-strategie in het buitenland

Naast de logistieke uitdaging van verkopen via een webshop in het buitenland zijn er nog tal van factoren om rekening mee te houden voordat deze grote stap wordt gemaakt. De cultuur, betaalmethodes, verzendmogelijkheden, regelgeving en taal zijn natuurlijk niet te missen. In de praktijk blijkt vaak dat er een belangrijk onderdeel vergeten wordt: de organische strategie.

De SEO-strategie is wat Blauwe Monsters betreft het fundament van elke goede online strategie. Ranking factoren van Google zijn immers in grote lijnen gebaseerd op gebruiksvriendelijkheid en duidelijkheid voor de bezoeker van jouw website. Google probeert een zo goed mogelijke match te maken tussen de zoekopdracht van de gebruiker en het aanbod van een website. Hoe beter jij als webshop eigenaar in staat bent om jouw aanbod duidelijk te maken aan de zoekmachine, hoe hoger jouw posities in de zoekmachine zullen zijn. Een succesvolle online strategie in België of Nederland biedt echter geen garanties voor succes in het buitenland. Hoe kun je dan rekening houden met SEO in meerdere landen? En hoe zorg je ervoor dat jouw strategie in je thuisland hier geen last van ondervindt? 

# Tip 1: Een nieuw zoekwoordenonderzoek

Het betreden van een nieuw land betekent andere mensen, andere culturen en ander taalgebruik. Ook voor twee landen die nagenoeg dezelfde taal spreken blijft dit gelden. Jouw webshop uitbreiden van België naar Nederland of andersom is vanwege dezelfde taal misschien nog wel een stukje lastiger. Bij Blauwe Monsters helpen we klanten met het begrijpen van hun doelgroep door middel van een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Een zoekwoordenonderzoek is namelijk bedoeld om de zoekintentie te begrijpen. We denken hierin vaak te simpel: een overzicht met zoekwoorden en zoekvolumes is genoeg. Toch? 

Dat is niet het geval. Zoekwoorden kunnen in België en Nederland andere betekenissen hebben of verschillen in volume. Verkoop je een bepaald product, dan wil je voor de doelgroep in België en Nederland begrijpen wat de zoekintentie is en welke zoekwoorden daarbij horen. Een zoekwoord in België hoeft zeker niet dezelfde populariteit in Nederland te hebben, misschien worden hier andere termen vaker gebruikt. Dit in kaart brengen is essentieel voor jouw online strategie over de grens. 

Wat we bij Blauwe Monsters vaak doen, is het categoriseren van een zoekwoordenonderzoek in zoekwoordclusters. Door zoekwoorden in te delen in categorieën zie je duidelijk welke onderwerpen belangrijk zijn voor jouw product of dienst. Op basis hiervan kun je weer jouw website structuur indelen.

# Tip 2: Maak de zoekmachine duidelijk in welke taal de pagina’s op de website zijn geschreven

Zoekmachines zoals Google worden natuurlijk steeds slimmer. Toch moeten bij het gebruik van multi language websites rekening houden met het feit dat de juiste website of pagina’s in het juiste land of in de juiste regio geïndexeerd wordt. Dat is namelijk niet standaard het geval. 

Bij Blauwe Monsters helpen we onze klanten om deze veelvoorkomende problemen te identificeren en op te lossen. Wat we bijvoorbeeld regelmatig zien zijn problemen met de taal aanduidingen van een website. Als je een website in meerdere talen beheert, moet je namelijk in de code duidelijk maken om welke taal het gaat, anders kan Google de verkeerde taal in het verkeerde land tonen in de zoekresultaten. Google houdt daarom rekening met de locatie van de gebruiker en de taal waarin je de zoekmachine instelt. Zo kan je dus in België de website in de Nederlandse taal tonen aan de Nederland sprekenden Belgen, maar ook de website in de Franse taal aan de Frans sprekenden Belgen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de officiële taal coderingen door middel van een hreflang tag. De Nederlandse website indexeren voor gebruikers in België die in het Nederlands zoeken is dan NL-BE. Voor Belgen die in het Frans zoeken geldt dan FR-BE. Zorg ervoor dat je deze hreflang tag goed implementeert en voorkom hiermee problemen met het indexeren van jouw website in Google. 

Wat wij bij Blauwe Monsters bijvoorbeeld regelmatig fout zien gaan, is dat de regio vergeten wordt. Er staat dan bijvoorbeeld alleen NL in de codering. Hierbij geef je aan dat het een Nederlandse website is, ongeacht vanuit welk land de bezoeker komt. De Nederlandse website kan met andere woorden overal geïndexeerd worden. De juiste implementatie van de hreflang tag voorkomt dat gebruikers de verkeerde taal te zien krijgen in de zoekresultaten. 

# Tip 3: Laat je niet verrassen door Google

Bij Blauwe Monsters hebben we zeer recent een case gehad waarbij één van onze klanten in Nederland, België en nog een aantal landen actief is met de webshop. De website voor Nederlands sprekend België was een exacte kopie van de Nederlandse website en de website voor Frans sprekend België was een exacte kopie van de Franse website. Door correct gebruik van de taal coderingen wordt de juiste website in de juiste regio getoond aan de gebruikers. Een lange tijd leek alles goed te gaan, totdat Google ineens andere ideeën kreeg. Google zag de Belgische en Nederlandse website als een dubbele website en koos één van de twee om te indexeren in de zoekresultaten. Ondanks dat alle taal coderingen goed ingesteld stonden, negeerde Google dit. Bij Blauwe Monsters besloten we dat de pagina’s meer uniek moesten worden. Dit kan in hele kleine dingetjes zitten. Denk bijvoorbeeld aan de contactgegevens, maar natuurlijk is unieke content het allerbelangrijkste.

# Tip 4: Stel je Google My Business goed in


Heb je in meerdere landen een vestiging? Maak dan altijd een aparte Google My Business aan voor elke vestiging. Met Google My Business kan je jouw bedrijfsgegevens doorgeven aan Google. Dit helpt ook om beter duidelijk te maken hoe jouw bedrijf in elkaar zit en waar ze actief zijn. In Google My Business kan je ook geografische targeting aangeven, waardoor precies duidelijk is in welk land je met welke website actief bent. Ook dit draagt weer bij aan de algehele vindbaarheid en zichtbaarheid van je bedrijf. Zorg ervoor dat je gegevens altijd up-to-date zijn en gebruik alle mogelijkheden binnen Google My Business. Voeg bijvoorbeeld foto’s toe om een impressie te geven van jouw bedrijf. Het is helemaal gratis in gebruik en biedt dus een eenvoudige mogelijkheid om jouw webshop in het buitenland zichtbaar te maken. Daarnaast houd je op die manier direct rekening met jouw SEO-strategie in meerdere landen.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*