Mensen denken in beelden, niet in woorden

De mens is visueel ingesteld. Des te meer visuele en interactieve content je online biedt, des te beter je de klant aan je weet te binden. Roald Ploegmakers van Orbitvu, leverancier van e-commerce productfoto- en video-oplossingen, voorziet een groeiende trend in videocontent voor e-commerceondernemers om de offline beleving naar online te brengen. Hij vertelt over de ‘kracht van video’ en de apparatuur die daar nu al voor beschikbaar is.

We beleven een vreemd jaar, zegt Ploegmakers. Een understatement. “Aan het begin van de eerste lockdown in maart-april leek de wereld heel even stil te staan. Ook bij ons was het uitzonderlijk rustig. Vanaf mei-juni gingen letterlijk alle remmen los en sindsdien is het onverminderd drukker dan ooit tevoren, wat aangeeft dat bedrijven het belang van e-commerce en vooral goede foto- en videocontent inzien. Onze verwachting is daarbij dat video een steeds sterkere positie zal innemen naarmate de fysieke retail verder onder druk komt te staan.”

De kracht van video

Een video van 15 seconden vertelt meer dan wat je in duizend woorden tekst zou kunnen verpakken, vervolgt Ploegmakers. “Je kunt bovendien details veel beter overbrengen, iets wat soms in woorden of foto’s lastiger is te duiden. Denk bijvoorbeeld in fashion aan een model dat met een bepaald kledingstuk heen en weer loopt. Je ziet direct hoe een jurk valt. Er zit emotie in bewegende beelden. Datzelfde geldt voor de nodige ‘unboxing experiences’, zoals uitlegvideo’s of andere creatieve ideeën. Je hebt in feite geen fysieke winkel meer nodig.” Ploegmakers adviseert wel om een consistent format te hanteren. “Bedrijven die experimenteren met video hanteren veelal verschillende stijlen door elkaar. Probeer daarin naar een bepaalde vorm van standaardisatie te gaan, bij voorkeur in de eigen huisstijl. Hema doet dat bijvoorbeeld heel goed en communiceert via alle kanalen volgens de eigen huisstijl.”

FashionStudio

Alle moderne productfoto-oplossingen van Orbitvu zijn ook geschikt om video’s te produceren. Ploegmakers: “Onze Alphastudio modellen beschikken over de bekroonde Orbitvu 360° technologie om zowel 360 graden foto’s te maken, maar ook video. Recent hebben we bovendien onze FashionStudio gelanceerd, een innovatieve all-in one fotostudio voor de modesector en nog een maatje groter dan de Alphastudio XXL. Het is een groot toestel van 3 bij 4 meter, vooral bedoeld om lifestyle content te produceren. Foto’s en video’s kunnen in dezelfde stijl zonder extra handelingen door elkaar worden gemaakt. En indien nodig, kunnen uit de video ook nog geschikte foto’s worden gehaald. Hoe mooi is het om een paar schoenen bijvoorbeeld tot leven te brengen door een model die ze aantrekt met op de achtergrond de juiste ‘setting’ in plaats van een witte achtergrond? Potentiële kopers kunnen zich een veel beter beeld vormen van het product.”

Het maken van mooie en goede productfoto’s en -video’s kan een kostbare en tijdrovende aangelegenheid zijn, zeker op de traditionele manier. Met de productfoto-oplossingen van Orbitvu is dat verleden tijd. “Het vraagt zeker een bepaalde investering, maar die kan al na enkele jaren worden terugverdiend,” benadrukt Ploegmakers.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*