Marketplaces: springplank naar Europa

Marketplaces hebben in relatief korte tijd een stevige positie veroverd in het e-commercelandschap. Merken, groothandels of retailers kunnen er eigenlijk niet meer omheen. Thijs Verhoef van Brandsom, een adviesbureau gespecialiseerd in het helpen van deze bedrijven bij het verkopen op marketplaces, geeft tekst en uitleg over de toegevoegde waarde van het verkopen op (specifieke) marketplaces.

Marketplaces zijn er en hebben een specifieke functie in het ecosysteem, ook richting de consument. Sterker nog, ze winnen aan terrein ten nadelen van de reguliere webshops. Dat is nu eenmaal de realiteit, zegt Verhoef. “Het is dus belangrijk om marketplaces mee te nemen in je strategie en te bekijken hoe je maximaal kunt profiteren van deze kanalen. Ook voor retailers. Vaak wordt een marketplace beschouwd als kannibalisatie van je eigen kanaal, maar zijn er wel degelijk voordelen te behalen met het verkopen op een marketplace. Cruciaal daarin is natuurlijk een goede strategie, het gebruik van de juiste software en een samenwerking met goede logistieke partners.”

Van niet-courante naar courante artikelen

Een van de voordelen voor de retail is dat ze via marketplaces schaalbaar kunnen groeien, vervolgt Verhoef. “Door de marketplace set-up goed in te richten, kun je als retailer in één keer verkopen in alle landen waar bijvoorbeeld Amazon actief is. Het is een springplank naar Europa. Zonder hoge initiële investeringen te maken, kun je testen of je producten ook in het buitenland in trek zijn. Amazon neemt desgewenst de volledige logistieke afwikkeling uit handen zodra je producten bij Amazon op voorraad legt. Een ander voordeel van marketplaces is dat aanvankelijk niet-courante artikelen ‘opeens’ courant kunnen worden. Er is altijd wel een deel van je assortiment dat minder snel verkoopt. Door het veel grotere koperspubliek dat je via marketplaces bereikt, kan de omloopsnelheid van deze artikelen juist toenemen. Daarnaast bieden marketplaces ook zelf allerlei aanvullende services. Via Zalando bijvoorbeeld kan je via ‘connected retail’ ook je eigen winkelvoorraad ontsluiten. Ideaal om je over-voorraad te slijten.”

Merken en groothandels

Voor merken en groothandels zijn er volgens Verhoef ook legio voordelen voor het verkopen via een marketplace. “Merken kunnen via marketplaces hun marges verbeteren, zijn zelf ‘in charge’ over het assortiment, de voorraad, de verkoopstatistieken, enz. Ze kunnen met deze data gerichter stappen ondernemen, maar bijvoorbeeld ook retailers helpen. Het nut van het rechtstreeks in contact staan met de consument heeft zich zeker tijdens de intelligente lockdown bewezen. Retailers nemen minder risico en matigen hun inkopen. Merken zonder rechtstreeks kanaal richting de consument, hebben het lastig hun omzet overeind te houden, terwijl merken die wel al voorgesorteerd zijn richting de consument juist hun omzet fors zien stijgen via marketplaces. Datzelfde geldt min of meer voor de groothandel. Neem de consument serieus,” adviseert Verhoef. “Focus op de consument in plaats van de fabriek. Wij komen bijvoorbeeld vaak producttitels tegen met BLK. De consument zegt dit niks, intern geeft dit vaak de kleur van een product aan. Het is dus belangrijk om productcontent op de consument af te stemmen.”

Marketplace as a Service

Afhankelijk van het stadium van de marketplace strategie en welke kant bedrijven op willen, onderscheidt Brandsom een drietal services. Verhoef legt uit: “Via onze afdeling Consultancy helpen we bij het ontwikkelen en uitvoeren van je marketplace strategie. Bedrijven voelen nu echt wel de urgentie van verkopen op een marketplace. Eenmaal de strategie uitgestippeld, is het cruciaal om je aanwezigheid op die marketplaces continu te onderhouden. Dat kun je zelf doen, maar ook uitbesteden aan onze Factory afdeling waarbij je uitvoerend specialisten als flexibele schil kunt inzetten om targets op de marketplaces te behalen. Beide specialisaties verenigen we in onze nieuwste dienst Brandsom Managed, een service waarbij we voor een vast bedrag per maand alles met betrekking tot het verkopen op marketplaces van A tot Z inrichten en uitrollen. Zie het als een ‘marketplace as a service’ model. Een dienst die goed wordt ontvangen door onze klanten en gretig wordt afgenomen.”

Er liggen enorme kansen voor merken, groothandels en retailers om te verkopen op marketplaces. “Laat die kansen niet liggen, maar probeer ze te benutten aan de hand van een gedegen strategie en dito uitvoering,” besluit Verhoef. 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*