Marketplaces domineren tijdens corona

Marketplaces nemen een steeds dominantere positie aan in de wereld van e-commerce. De beperkende maatregelen als gevolg van de intelligente lockdown in Nederland versterken dat effect. Aan het woord is Twan Rutten, CEO van marketplace integrator Vendiro. Samen met hem bespreken we de voordelen, maar ook de valkuilen van het verkopen op marketplaces. 

Verkopen op een marketplace moet volgens Twan onderdeel zijn van de strategie van een moderne retailer of groothandel. “Een marketplace is een serieus omzetkanaal,” zegt hij. “Door corona is de voorsprong die marketplaces al hadden vanwege het gemak dat ze bieden om online te kopen, alleen maar versterkt. Wat we nu zien is dat bestaande retailers en groothandels die al actief waren op een marketplace in verhouding meer omzet draaien. Daarnaast merken we een grote toename van bedrijven die de lockdown hebben aangegrepen om te starten met het verkopen op een marketplace.”

Verschillende motivaties

De motivaties voor het starten met verkopen op een marketplace zijn volgens Twan uiteenlopend. “Nu tijdens corona is er grofweg onderscheid te maken in twee groepen. Het gaat om fysieke retailers die hun omzet flink zagen dalen als gevolg van beperkte openingstijden en fors minder bezoekers. Om hun voorraden toch te kunnen slijten, werd een beroep gedaan op de marketplaces. Het is immers een methode om snel en tegen geringe investeringen je fysieke voorraad online te kunnen aanbieden. Dit in tegenstelling tot de investeringen die gepaard gaan met het optuigen van een eigen webshop.” Een tweede klantengroep die Vendiro versneld zijn toevlucht zag nemen tot marketplaces waren de groothandels, merkeigenaren en importeurs. “Het is in feite het gevolg van de beperkte afzet bij retailers. Retailers kopen minder in. Marketplaces werden vervolgens ingezet om toch een bepaalde afzet te realiseren. En met succes, zo bewijzen de cijfers van onze klanten.”

Door het dak

De voordelen van verkopen op een marketplace zijn legio, benadrukt Twan. “Ze nemen de marketing uit handen, hebben het bereik en de infrastructuur om consumenten optimaal te bedienen. Veel consumenten starten vandaag zelfs hun zoektocht bij een marketplace in plaats van in Google. Het enige waar je als retailer, groothandel of merkeigenaar zelf voor moet zorgen is dat je je producten goed neerzet, met de juiste content, goed prijspunten en een comfortabele levertermijn. De marketplace doet de rest. Omdat zij een deel van het werk uit handen nemen, kan je als organisatie heel snel schakelen. Een groot voordeel, zeker in tijden van corona.” Twan adviseert bedrijven wel te allen tijde de servicekaders in acht te nemen. We zien een enorme groei in verkopen op marketplaces, zeker bepaalde categorieën gaan door het dak. Het is zaak om ook dan de operationele processen en voorraden onder controle te houden. Als je een tijdje onderpresteert en structureel niet nakomt wat je belooft, word je uiteindelijk keihard afgestraft op een marketplace.”

Dynamische prijzen

Met hun eigen marketplace integratiesoftware helpt Vendiro bedrijven met het aansluiten op marketplaces. “We beginnen eerst met het vormen van een strategie. Ook voor partijen die snel live willen met hun assortiment omwille van de actualiteit.  Op basis van onze best practices, kennis en ervaring wordt de basis gelegd met een schaalbare SaaS infrastructuur die kan koppelen met wel vijftig verschillende marketplaces. We selecteren de relevante kanalen en het juiste assortiment, waarbij we zorgen dat alles ‘in sync’ is met actuele voorraden, het juiste prijsbeleid, enz.” Voor dat laatste aspect heeft Vendiro zelfs een unieke tool (repricer) ontwikkeld om altijd de juiste (dynamische) prijs te kunnen hanteren op basis van een groot aantal parameters. “Zeker in tijden van corona biedt dat volop kansen omdat de dynamiek van vraag en aanbod nóg extremer is geworden. Als je concurrenten minder presteren, kun je je prijzen bijvoorbeeld verhogen en meer marge maken. We hechten veel waarde aan prestaties en resultaten en leveren daarom niet alleen maar software, maar ook advies en begeleiding. Elke klant wordt gekoppeld aan een eigen accountmanager om periodiek de strategie en doelstellingen te monitoren en te bespreken om zo het maximale resultaat uit de marketplace strategie te behalen.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*