Inzicht in data vraagt om specifieke technologieën

Credon0217

Retailers zijn geïnteresseerd in analytics, doelgroepen targetten,… “Wat dat betreft is de vraagstelling de afgelopen jaren niet veel veranderd,” constateert Raymond Van Polanen Petel, Sales Directeur Nederland bij Credon Benelux. “Door de enorme hoeveelheden aan data die tegenwoordig verzameld worden, is het wel veel complexer geworden om inzichten te verkrijgen. Omgaan met grote hoeveelheden data uit zoveel verschillende bronnen vraagt om specifieke technologieën.”

Business intelligence was tot voor kort uitsluitend gericht op de interne processen, zegt Van Polanen Petel. “Databronnen beperken zich niet alleen meer tot de interne organisatie, maar ook buiten de organisatie wordt volop gecollecteerd via sociale media, maar ook externe bronnen waar je bijvoorbeeld economische data kunt uploaden voor gebruik in analyses. Retailers hebben behoefte om data van buiten te gaan gebruiken. En dan red je het niet meer met alleen de traditionele toolings en instrumenten. We zien dan ook steeds meer nieuwe concepten opduiken die wel kunnen omgaan met die enorme hoeveelheden interne en externe data en hieruit ook waarde kunnen halen.”

Nieuwe technologieën
Credon lift mee op deze tendens en heeft een aantal nieuwe technologieën omarmd, die stuk voor stuk marktleider zijn op hun gebied. Van Polanen Petel: “Veel retailers experimenteren met Hadoop om data te collecteren, maar willen anderzijds wel meer zekerheid rond deze open source technologie. Met behulp van een technologie als Cloudera kan een Hadoop omgeving gemanaged worden. Hadoop is immers een ‘schuur’ waarin alle informatie die wordt verzameld wordt ondergebracht. Deze data zal echter geprepareerd moeten worden om enige vorm van zinnige informatie eruit te kunnen halen. Daar kan vervolgens de tool Trifacta bij helpen. Deze selfservice Data Preparation tool verenigt zinnige informatie waarmee de data scientist analyses kan uitvoeren. De tool werkt op basis van machine learning en komt tot een aantal voorstellen met een gestructureerd bestand dat ingelezen kan worden in bijvoorbeeld een BI tool zoals Qlik. Trifacta kan elke frontend BI tool aan en is in staat structuur aan te brengen in de bergen data als voorportaal voor andere toolings. Het bespaart data scientist op die manier ontzettend veel tijd in de data preparatie zodat die zich volledig kan richten op het analyseren van de data.”

Een standaard market basket analyse behelsde tot voor enkele jaren geleden niet meer dan informatie halen uit het ERP systeem in combinatie met informatie van klanten en de producten, zegt Van Polanen Petel. “Als een retailer nu diezelfde vraagstelling wil beantwoorden, zal hij moderne technologieën moeten inzetten. De hoeveelheid data is immers geëxplodeerd. Dat brengt een technologische uitdaging met zich mee. Tools als Cloudera en Trifacta en aan de frontend Qlik helpen retailers aan een goede analyse, onafhankelijk en snel. Zonder big data technologieën kan een retailers uitdagingen nauwelijks meer aan. Wij adviseren en ondersteunen ze daar graag bij,” zegt Van Polanen Petel tot besluit.
Over Credon
Credon is al meer dan tien jaar actief op het gebied van business intelligence software met onder meer Qlik als BI tool. Deze tooling was destijds al innovatief met zijn in-memory technologieën en selfservice mogelijkheden richting eindgebruiker. Nu zet Credon de volgende stap in big data technologieën en omarmt toolings als Trifacta en Cloudera om retailers onafhankelijk en snel inzichten te verschaffen in data.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*