Investeren in productfotografie loont. Ook voor marketplaces

Marketplaces zijn enorm populair. Steeds meer consumenten beginnen zelfs hun zoektocht op marketplaces. Als fabrikant of retailer is het vrijwel onmogelijk om jezelf in the picture te zetten, tenzij je jezelf onderscheidt met eigen productfoto’s. De business case voor het investeren in productfotografie wordt dus steeds interessanter, zeker als je bedenkt dat de grote marketplaces ook nog eens eigen en soms afwijkende eisen stellen aan productfoto’s. 

Onderscheidende foto- en videocontent wordt steeds belangrijker. “De mens is nu eenmaal visueel ingesteld,” zegt Roald Ploegmakers van Orbitvu. “Des te meer visuele en interactieve content je online biedt, des te beter je de klant aan je weet te binden.” Het maken van mooie en goede productfoto’s kan een kostbare en tijdrovende aangelegenheid zijn, zeker op de traditionele manier. Met de productfoto-oplossingen van Orbitvu is dat verleden tijd.

Afwijkende eisen

Veel retailers liften vaak mee op (foto)content van fabrikanten, leveranciers of zelfs databanken. “Het enige onderscheidend vermogen is dan de prijs of het logo van de webshop,” zegt Ploegmakers. “Op sommige marketplaces is dat laatste zelfs verboden. Daarnaast stellen de bekende marketplaces ook nog eens hele hoge eisen aan foto’s. De manier van fotograferen die misschien voor jou goed werkt, worden door marketplaces niet altijd geaccepteerd. Zo hebben we laatst apparatuur geleverd aan een klant die gewend was om schoenen van links (neus) naar rechts (hak) in beeld te brengen. Bij Zalando gebeurt het precies andersom. Dan heb je niets aan je foto’s. Spiegelen kan immers niet in verband met logo’s, merknamen, enz. Daarnaast zijn er nog een aantal eisen waaraan de foto moet voldoen, anders worden je producten gewoon niet geaccepteerd. Een lastige en vooral tijdrovende bezigheid om dat allemaal manueel te gaan doen. Veel meerwerk waar een bedrijf niet op zit te wachten.”

Opnametemplates

Orbitvu heeft bewezen ‘s werelds beste e-commerce productfoto-oplossingen te produceren en bespaart de e-commerce ondernemer behoorlijk wat tijd. De systemen fotograferen geautomatiseerd direct vrijstaand, nabewerking is niet meer nodig. Ploegmakers: “We kunnen bovendien standaard opnametemplates aanmaken voor de verschillende marketplaces. In de template worden alle parameters en vereisten die een marketplace of platform stelt, vastgelegd. Denk aan de manier van fotograferen, de opnamehoek, de belichting, de achtergrond, de afmetingen van de foto, enz. Bij het maken van de productfoto’s is het een kwestie van de template(s) selecteren. De foto’s worden volautomatisch gemaakt en opgeslagen op de gewenste locatie. Het is zelfs mogelijk om via een koppeling de foto’s rechtstreeks in de feed te plaatsen van waaruit de betreffende marketplace gevoed wordt.”

De workflow van Orbitvu is erop gericht om in zo min mogelijk tijd zoveel mogelijk hoge kwaliteit afbeeldingen te maken, zonder nabewerking. “Dankzij onze apparatuur en specifieke opnametemplates kun je je producten op zoveel mogelijk marketplaces en overige kanalen zichtbaar maken met zo min mogelijk inspanningen. Het vraagt zeker een bepaalde investering, maar die kan al na enkele jaren worden terugverdiend. Het maken van een kwalitatief goede productfoto is dan slechts een centenkwestie in plaats van euro’s.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*