Het verschil maken met B2B-commerce

Grote B2B wereldspelers zetten massaal in op digitalisatie. Het midden- en kleinbedrijf zal ook die stap moeten maken om in de toekomst bestaansrecht te houden. Patrick Riemers van Presult helpt het MKB toekomstbestendig te maken met behulp van digitale communicatievormen en slimme strategieën. “Juist voor de lokale, kleinere spelers zijn er ontzettend veel mogelijkheden om ook met B2B-commerce het verschil te maken.”

Het MKB is zich over het algemeen wel bewust van de ontwikkelingen op digitaal vlak en sommigen voegen ook de daad bij het woord. Helaas vertoont de meerderheid volgens Riemers nogal wat terughoudendheid. “Ze zijn zich bovendien niet bewust van de impact en de tijd die nodig is om de slag te maken. Trajecten vergen een lange adem, maar met slimme inzet van moderne technologieën en de juiste strategie zijn er voldoende mogelijkheden voor bedrijven om zichzelf in de markt te profileren. Zo hebben we recent voor een B2B organisatie een e-commerce platform geïmplementeerd waarbij uit dezelfde groep klanten al direct 5% meer omzet werd gegenereerd, nog zonder de inzet van digitale communicatievormen.”

Efficiënter werken
De uitstraling online is slechts één aspect om van B2B-commerce een succesverhaal te maken. “Slimme bedrijven nemen nu echt een voorsprong door online verder in te zetten op persoonlijk contact, zoals we gewend zijn in de offline wereld,” weet Riemers. “Technologieën zoals Artificial Intelligence, Business Intelligence en Machine Learning zijn misschien gehypte termen, maar de ideeën daarachter kloppen wel degelijk. Door als B2B organisatie te investeren in automatisering – inclusief de administratieve processen – kan je ook digitaal op een kosteneffectieve manier een persoonlijke benadering neerzetten. Extra omzet betekent dan geen extra werklast in administratieve vorm. De business case is op die manier snel gemaakt vanwege een korte ROI. Dat wordt nog te weinig gerealiseerd. Bovendien, digitaliseren wil niet zeggen dat er banen verloren moeten gaan. Integendeel, diezelfde mensen kunnen hun functie efficiënter uitoefenen en van grotere toegevoegde waarde zijn voor zowel de organisatie als de eindklant.”

Verhogen klanttevredenheid
Presult is een full-service bureau, dat wil zeggen dat ze een B2B organisatie volledig bij de hand nemen om de beoogde digitale strategie te implementeren. “We zijn op alle vlakken actief, dat varieert van de online zichtbaarheid vergroten door het opzetten en draaien van slimme inbound-marketingcampagnes tot het vergroten van de klanttevredenheid. Dat laatste gaat over drie niveaus. Stap één is een optimale persoonlijke communicatie realiseren door next level marketing automation, oftewel relevante mails versturen op basis van historische acties van klanten. Stap twee is de B2C-commerce ervaring naar de B2B omgeving brengen, waarbij koppelingen van bijvoorbeeld CRM en ERP onmisbaar zijn. De laatste stap is het verder vormgeven en intelligenter maken van de customer support met de nieuwste technieken, zoals chatbots en databases met veel gestelde vragen.”

Online marketing cruciaal
Steeds meer klanten willen zelf alles regelen in hun eigen tijd, in control zijn. 77% van de mensen spreekt pas met sales als ze eigen (online) onderzoek hebben gedaan. Kom je dan niet naar voren, gaan ze het gesprek niet eens met je aan. “Veel websites, bestelprocessen en klantenservices zijn daar nog niet (genoeg) op ingericht,” constateert Riemers. “Ook voor het aantrekken van nieuwe klanten is online marketing cruciaal, aangezien bijna iedereen online eigen onderzoek uitvoert voor ze contact opnemen of een aankoop doen. Dan is het van belang dat je bedrijf in die online zoektocht wel naar voren komt. Presult weet exact op welk tijdstip en via welk kanaal dit voor een bedrijf het beste werkt.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*