Geen weg meer terug voor de Nederlandse e-commerce met de komst van Amazon

In maart 2020 heeft Amazon, het grootste e-commerce platform van de wereld, zijn digitale deuren ook in Nederland geopend. De komst van Amazon brengt veel teweeg in het Nederlandse e-commercelandschap. Andere marketplaces zoals Bol.com zijn genoodzaakt hun platform verder te ontwikkelen en uit te breiden om zich te wapenen tegen deze gigant. Bol.com doet dit bijvoorbeeld door kleding te verkopen om zo te kunnen concurreren met Amazon. Dit brengen ze nu ook actief onder de aandacht bij de doelgroep middels tv-commercials en door dit jaar samen met tijdschrift Linda. een gezamenlijk modeblad uit te geven.  

Tekst: Klaas Schuijt, Blauwe Monsters

Dominantie binnen de zoekmachine

De Nederlandse e-commercemarkt was de afgelopen jaren relatief versplinterd, maar de eerste contouren van dominantie van de marketplaces worden nu toch echt wel zichtbaar. Dit valt vooral op wanneer je in Google op specifieke producten zoekt. Waar voorheen kleine spelers nog in staat waren om niet betaalde topposities in te nemen, zijn deze steeds vaker vergeven aan de bekende marketplaces. Ook in de betaalde resultaten zijn de marketplaces met hun grote marketingbudgetten zeer dominant. Als kleine partij is het lastig concurreren tegen deze enorme diepe zakken. 

Om een concreet voorbeeld te geven, werpen we een blik in Google op de zoekterm strijkplank kopen. Waar in het verleden kleine spelers nog niet-betaalde bezoekers uit de zoekmachine konden halen op dit soort zoektermen, zijn nu 6 van de 10 niet-betaalde resultaten op de eerste pagina van Google ingenomen door een marketplace. Google Shopping wordt op deze zoekterm gedomineerd door BOL, Blokker en Amazon.nl, alle drie marketplaces. De aanwezigheid van deze partijen drijft de klikprijzen op de zoekterm sterk op. Het gevolg is dat dit steeds minder aantrekkelijk wordt voor zelfstandige e-commercepartijen met enigszins gelimiteerde marketingbudgetten.   

Visie van Blauwe Monsters op de toekomst voor e-commerce

Het aantal Nederlandse consumenten dat hun volledige klantreis begint en voltooit op een marketplace zal de komende jaren gestaag blijven groeien. De toonaangevende en meest bekende marketplaces in Nederland zijn Bol.com, Amazon, Alibaba, Blokker en Zalando. Deze partijen zullen er alles aan doen om hun marktaandeel te bewaken en verder uit te breiden. Dit zal ten koste gaan van de kleine spelers en partijen die zich niet weten te onderscheiden in de markt. 

In 2019 hadden de marketplaces volgens ING 12% van de Nederlandse online non-food markt in handen en de verwachting van ING is dat dit percentage stijgt tot minimaal 40% in 2025. Door niet in te spelen op deze ontwikkeling laten ondernemers op dit moment dus minimaal 12% van de markt liggen en in 2025 zelfs 40%.

Een gedegen strategie gericht op de aanwezigheid van marketplaces wordt dus een musthave voor iedere e-commerce-speler in Nederland. 

Het aandeel van marketplaces in de online retailmarkt is op dit moment al groot, en de verwachting is dat het alleen maar blijft stijgen. Een aantal feiten en cijfers van marketplaces in Nederland op een rijtje: 

  • 16 % van de consumenten starten hun customer journey op een marketplace in Nederland 
  • 33 % van de verkopen online gaat via een marketplace in Nederland
  • 40 % van de online retailmarkt bestaat uit marketplaces in Nederland

De Duitse markt als voorbeeld

In Duitsland gaat ondertussen bijna de helft van alle online verkopen via Amazon. Die kant lijkt het in Nederland met de sterke ontwikkeling van de marketplaces zoals eerder aangegeven ook op te gaan. 

Sinds de komst van Amazon in Nederland is het een logische verwachting dat het aandeel van marketplaces in de Nederlandse online retailmarkt verder gaat stijgen. Dit valt onder meer te concluderen door te kijken naar de cijfers in Duitsland. Naar verwachting spenderen de meer dan 80 miljoen inwoners van Duitsland in 2020 met z’n allen meer dan 100 miljard euro aan online aankopen. Amazon heeft bij onze oosterburen bijvoorbeeld al een marktaandeel van 52%. Dit houdt dus in dat meer dan de helft van alle online aankopen in Duitsland bij Amazon plaatsvindt. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat 79%(!) van de Duitse klanten hun online customer journey begint bij Amazon. 

Dikke kans dus dat Amazon ook in Nederland een grote speler wordt. Dat terwijl we in Nederland met bijvoorbeeld Bol.com en Zalando al grote spelers op de markt hebben. Het wordt dus heel interessant om te kijken hoe die strijd om de online consument zich gaat ontwikkelen in Nederland. Amazon zal de Nederlandse markt bestormen. In Mönchengladbach, op een steenworp afstand van de Nederlandse grens, is het bedrijf op een strategische plek een groot distributiecentrum aan het bouwen. Oplevering zal naar verwachting in het voorjaar van 2021 plaatsvinden.

Wat je moet doen met deze ontwikkelingen?

Om de komende jaren succesvol te blijven binnen de e-commercemarkt is het verstandig om kritisch na te denken over de huidige positionering van je merk, bedrijf of producten. Een goede vraag is; wat verandert er voor mij wanneer 40% van het verkeer via marketplaces verloopt en hoe speel ik daar effectief op in? 

Richt je je producten en aanbod zo in dat je kan verkopen via marketplaces of onderscheid je jouw bedrijf op een andere manier? Wij hebben deze marktontwikkelingen en vragen de afgelopen maanden voorgelegd aan onze klanten om ze met een gedegen strategie zo toekomstbestendig mogelijk te maken.    

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*