fonQ: (bijna) alles onder één dak

fonq

Met een omzetgroei van 35 procent tot bijna 50 miljoen euro in 2014 gaat het fonQ voor de wind. Het online warenhuis is marktleider op het gebied van wonen, koken en design. We gaan in gesprek met Patrick Kerssemakers, oprichter en directeur van fonQ. Hij vertelt ons over de bewust gekozen strategie om (bijna) alles in eigen hand te houden en geeft zijn visie op de e-commerce markt in het algemeen. Tevens heeft hij een primeur voor ons in petto.

fonQ is een pure player en richt zich met zijn assortiment met name op producten voor in en om het huis. Het assortiment omvat momenteel meer dan 40.000 producten. Voor Kerssemakers is dat nog niet genoeg. “We willen blijven groeien door onder meer ons assortiment flink te gaan uitbreiden en ook meer voet aan wal te krijgen in het buitenland. We moeten zorgen dat we blijven excelleren en dat wat we doen, steeds beter gaan doen,” zegt Kerssemakers stellig. “Alleen dan kun je de grootste zijn en blijven. In e-commerce land zullen de grote spelers alleen maar groter worden en de kleine(re) partijen steeds meer moeite krijgen om bij te benen. Dat openbaart zich nu al in Duitsland, bijvoorbeeld. Amazon behaalt in Duitsland alleen evenveel omzet als de nummer 2 tot en met 20 bij elkaar opgeteld.”

Bloggersnetwerk

De omzetgroei die fonQ in 2014 noteerde, is volgens Kerssemakers onder meer te danken aan de sterkere merkfocus sinds 2013. “We hebben onze visie verlegd en zijn ons veel meer gaan richten op de naamsbekendheid. Zo hebben we een landelijke tv-commercial op alle zenders laten draaien, waarop een vervolg komt, en zijn we bezig met het opzetten van een bloggersnetwerk. Een sterke merkfocus wekt vertrouwen. En vertrouwen is het keyword in online zakendoen. De bedoeling is om rondom de verschillende productcategorieën zo’n twintig tot dertig bloggers te verzamelen waarmee wij gaan partneren. Ze schrijven over fonQ, reviewen onze producten en dragen dat uit naar hun lezers. Zo spelen we korter op de bal en bereiken we in één keer een veel groter en specifiek publiek. Effectieve marketing over alle kanalen. Een dergelijke samenwerking op deze schaal is uniek voor Nederlandse begrippen. Tevens organiseren we ook bijeenkomsten om online met offline te combineren en waarbij bloggers met elkaar hun passie kunnen delen. Zo heeft recent in het Miele Inperience Center in Vianen de aftrap plaatsgehad van ons foodbloggersnetwerk. Zo’n 30 bloggers – soortgenoten – konden elkaar, fonQ en onze producten ontmoeten. Een win-winsituatie voor alle partijen.”

Rijk in kennis

De kracht van fonQ zit hem volgens Kerssemakers ook in het feit dat ze vrijwel alles in eigen hand houden, ook nog onder één dak. De logistiek, marketing, klantenservice en techniek, om maar wat facetten te noemen, wordt allemaal centraal georganiseerd vanuit het hoofdkantoor in Utrecht. “Dat maakt onze organisatie ontzettend flexibel, schaalbaar en rijk in kennis. Belangrijke aspecten om de juiste beslissingen te kunnen nemen,” vindt Kerssemakers. “Overigens is het zo dat bijna alle succesvolle e-tailers vrijwel alles zelf doen,” benadrukt hij. “Onze organisatie is opgesplitst in clusters met teams die verantwoordelijk zijn voor een productcategorie. Zij bepalen ook wat ‘mooi’ is en dat is ook ons motto. We willen uitsluitend mooie producten verkopen, cadeaus voor jezelf of voor anderen.”
In Utrecht is tevens de fonQ inspiratieshowroom gelegen. “Uiteraard kunnen we hier niet ons complete assortiment uitstallen, maar kunnen we bezoekers wel inspireren. Daarnaast wordt het mogelijk om samen met onze stylisten en interieurarchitecten je kamer of complete woning in te richten. We merken dat deze fysieke aanwezigheid ook bijdraagt aan de naamsbekendheid, alsmede aan het opbouwen van een vertrouwensband. Men kan altijd ergens terecht.”

Buitenland

Behalve in Nederland heeft fonQ zijn pijlers ook gericht op het buitenland. Landen die – zo vernemen we van Patrick Kerssemakers – zorgvuldig zijn gekozen. “We zijn op het moment actief in Duitsland, België en Frankrijk en gaan ook naar Oostenrijk. Op Oostenrijk na, zijn het de landen om ons heen, die goed te berijden zijn vanuit Utrecht. Oostenrijk is misschien een vreemde eend in de bijt, maar wie de markt daar goed kent, ziet het als een kans. Oostenrijk is voor Duitsland, wat België is voor Nederland. Het Alpenland heeft bijna geen eigen webwinkels, het merendeel koopt bij Duitse webwinkels. Hier liggen dus nog volop kansen.”

fonQ hanteert in het buitenland dezelfde strategie als in Nederland en regelt alles vanuit het hoofdkantoor in Utrecht. “We zien het nut niet in van lokale aanwezigheid. Natuurlijk, we stellen ons zo lokaal mogelijk op in deze landen. Zo zijn de websites lokaal georiënteerd en ook de klantenservice ‘lijkt’ lokaal geregeld te zijn. Een buitenlandse consument heeft eigenlijk geen idee dat hij doorverbonden wordt met Nederland, alwaar een native spreker hem te woord staat. De producten worden dagelijks vanuit Utrecht naar een distributiehub in het buitenland getransporteerd om daar door DHL verspreid te worden.”

Techniek

De definitie van mooi in Nederland geldt volgens Kerssemakers ook in het buitenland. “We bieden dezelfde soort producten aan, maar hebben wel te maken met enkele verschillen. Zo is de prijscompetitie in Frankrijk en Duitsland veel heviger dan in Nederland. Dat komt ook door de aanwezigheid van grotere partijen in die landen. Daarnaast zijn de lokale posterijen in het buitenland over het algemeen niet zo georganiseerd als in ons land. In Nederland hanteren we zeven dagen per week vóór 00.00 uur bestellen, dat het pakketje de volgende dag nog in huis
is. Het timeslot buiten ons land is 19.00 uur.” Ook ziet Kerssemakers nog geen markt in het openen van een fysieke vestiging buiten Nederland. “In ons land woont tachtig procent van de bevolking op slechts een uur rijden van de Randstad, in Duitsland en Frankrijk zijn de afstanden veel groter en in België heb je te maken met twee talen.”
Zoals gezegd doet fonQ bijna alles in eigen huis. Het enige dat ze uitbesteden is het platform van Cloudsuite.com waarop de buitenlandse sites draaien. “We houden de Nederlandse site strikt gescheiden met die van het buitenland, simpelweg omdat in Nederland de grootste omzet wordt behaald en zodoende het meest kwetsbaar is. Tevens biedt het scheiden van de techniek de mogelijkheid om per land specifieke tests uit te voeren.”

Patrick Kerssemakers sluit af met een tip voor e-tailers. “Zorg dat je altijd bovenop de markt zit, weet wie je concurrenten zijn en probeer wat je doet steeds beter te doen. Alleen dan zul je als e-tailer overleven. O ja, en probeer zoveel mogelijk in eigen huis te houden,” besluit hij.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*