Focus op online kennis delen

Corona heeft de ogen van veel B2B organisaties geopend. In tijden van lockdown en thuiswerken zijn de voor B2B geijkte kanalen met vooral fysiek bezoek en contact opeens niet meer inzetbaar. Online is nu ‘the place to be’. Aan het woord is Patrick Riemers van Presult, een full-service B2B digital agency. Hij adviseert B2B organisaties zoveel mogelijk kennis te delen online om zodoende potentiële leads en bestaande klanten zo optimaal mogelijk te servicen.

Het zijn onzekere tijden voor veel organisaties, tenzij je handgel of tramponlines verkoopt, begint Riemers. “Fysiek contact met je klanten of potentiële leads is vrijwel onmogelijk. Het is zaak je als organisatie aan te passen aan de nieuwe situatie en straks aan het nieuwe normaal. Bedrijven moeten consolideren, bestaande klanten tevreden houden en bijblijven met het binnenhalen van nieuwe klanten of leads. De website en mail vormen in deze tijden de belangrijkste communicatiekanalen. Inkopers werken immers veelal vanuit huis, maar hebben wél behoefte aan informatie. Bedrijven die de juiste informatie over hun producten online delen, zijn spekkoper, zeker in deze tijden.”

Kennis online delen

Bij veel B2B organisaties zit intern bij de (sales)medewerkers ontzettend veel informatie ‘opgesloten’, vervolgt Riemers. “Informatie die voor corona tijdens fysiek contact in adviesgesprekken gedeeld werd. Ook in tijden van corona zijn (potentiële) klanten op zoek naar diezelfde informatie. Vanwege de beperkende maatregelen, gaan ze echter eerst online op zoek naar informatie. Die trend was overigens ook voor corona al ingezet, want uit onderzoek blijkt dat 71% van de inkopers eerst zelf op onderzoek uitgaat, voordat contact wordt gezocht met sales. Ze hebben behoefte aan complete informatie die helpt bij het maken van de juiste keuze. Wanneer je als organisatie alle productinformatie online op orde hebt, ben jij degene waarvoor ze kiezen. Dus ga alle kennis die ‘opgesloten’ zit bij (sales)medewerkers online delen in de vorm van artikelen, blogs, enz.”

Adviestool

Het online servicen van (potentiële) klanten kan op vele manieren. Riemers geeft enkele voorbeelden. “Recent hebben we voor een B2B organisatie een online adviestool ingericht die een eerste advies uitbrengt op basis van enkele parameters. De adviestool is gebaseerd op de kennis van de (sales)medewerkers om leads te kwalificeren. Dat bespaart ontzettend veel tijd. Natuurlijk kan dit ook in de vorm van een chatbot zodat mensen meer gevoel van interactie hebben. Alles draait immers om service, ervoor zorgen dat je huidige maar ook toekomstige klanten zo efficiënt mogelijk kan bedienen, zodat je over een jaar of twee met dezelfde mensen meer klanten kan bedienen dan wel dezelfde hoeveelheid klanten met minder mensen. Online kennis delen biedt enorm vele kansen en we spreken uit ervaring. Gemiddeld groeien B2B organisaties die maximaal inzetten op online met 25 tot 100% per jaar.”

Communicatie

Het centraliseren van alle online communicatie is volgens Riemers een belangrijk aspect om efficiënt en effectief aan online marketing te kunnen gaan doen. “Wij zijn partner van Hubspot, dé tool om alle uitingen te centraliseren, van contentmarketing en blogs tot landingspagina’s, emailmarketing en chatbots. Het mooie is dat het effect van alle activiteiten ook effectief gemeten wordt.” Chat is volgens Riemers na email het voorkeurskanaal in B2B om contact op te nemen met een bedrijf. “Bedrijven die inzetten op chat noteren gemiddeld 60% meer contactmomenten. Kortom, kansen genoeg voor B2B organisaties. Leg de focus juist nu op online kennisdeling.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*