Factor geografie essentieel bij strategische sales- en marketingkeuzes

RetailSonar heeft een unieke business gecreëerd voor retailers en dienstverlenende bedrijven die over een groot aantal fysieke vestigingen beschikken. Het bedrijf helpt bij het maken en onderbouwen van strategische keuzes op sales- en marketingvlak. Het gebruiksvriendelijke RetailSonar platform waarin ‘next level location intelligence’ is geïntegreerd, biedt een betrouwbaar handvat voor locatieplanning, locatieperformance én lokale marketing. 

Snelle opmars
RetailSonar is met een snelle opmars bezig. Vorig jaar opende het bedrijf een kantoor in Nederland en voor volgend jaar staan vestigingen in Frankrijk en Duitsland op de planning. Het bedrijf behoort in België tot de snelst groeiende technologiebedrijven met reeds twee jaar een notering in de Deloitte Technology Fast50. We spreken Monique Husslage, verantwoordelijk voor de marketing van RetailSonar in Nederland.

Brug tussen vastgoed en marketing

RetailSonar focust op drie domeinen. Monique: “Als eerste locatieplanning, waarbij we klanten helpen met het (her)optimaliseren van hun vestigingennetwerk. Ten tweede locatieperformance, dat wil zeggen, dat we vanuit data inzichten aanreiken over welke locaties beter zouden kunnen presteren. Daarbij geven we ook aanbevelingen voor initiatieven om deze locaties naar hun theoretisch potentieel te tillen. En het derde domein is het verbeteren van de efficiëntie van lokale marketingcampagnes en de loyaliteit van bestaande klanten te verbeteren. 

De drie domeinen zijn niet op zichzelf staand: tussen de domeinen (en daarmee ook de vastgoed- en marketingafdeling van een retailorganisatie) zijn veel synergiën te behalen. Omdat de achterliggende data en modellen voor een groot deel overlappen, kun je met het platform een brug slaan tussen deze drie domeinen.”

90% accurate omzetvoorspellingen

Data van de retailer wordt geaggregeerd en gecombineerd met branche specifieke data en in het platform van RetailSonar ingeladen. “Hier voegen we vervolgens alle van belang zijnde omgevingskenmerken aan toe,” zegt Monique. “Denk aan informatie over de concurrenten, doelgroep, perfecte buren (zoals een schoenenwinkel naast een modezaak) of mobiliteit (reistijden op basis van daadwerkelijk gereden snelheden), enz. 

Al deze informatie wordt in ons platform geconfigureerd en gecombineerd tot een zeer betrouwbaar voorspellend model. Zo kunnen we aan de hand van deze inzichten tot 90% accuraat de omzet van een vestiging of marketingactie voorspellen.” 

Monique geeft een voorbeeld: “Stel, een retailer is met expansie bezig. Met ons platform kun je de meest kansrijke locatie bepalen, rekening houdend met ‘goede buren’ en de kannibalisatie op je bestaande winkels én die van je concurrenten. En wanneer je naast winkels ook een webshop hebt, zie je ook nog wat de impact op je online verkopen zal zijn. We houden dus rekening met de hele omnichannel retailketen.

Een ander voorbeeld, gericht op marketing, is dat je met ons model kunt bepalen wat het effect is van aanpassingen in je marketingmix, door marketing vanuit de geografische invalshoek te bekijken. Waar in het ene gebied de folder nog prima rendeert, kun je in het andere gebied misschien beter een ander kanaal inzetten. Alle mogelijk scenario’s kun je doorrekenen.”

Europees niveau

RetailSonar richt zich op grote retailers en op dienstverlenende bedrijven, zoals banken, verzekeraars en uitzendbureaus. “Het platform draait in de cloud en wordt specifiek op maat geconfigureerd voor elke klant. De factoren die het succes van een vestiging verklaren maar ook de klantdata zijn immers voor elke retailer weer anders.” RetailSonar heeft bij vele klanten reeds bewezen dat geografie een essentieel onderdeel is van de sales- en marketingvraagstukken. Het bedrijf is acht jaar organisch gegroeid en is in België intussen marktleider. Ook zijn er flinke Europese ambities. “We zijn al zeer actief in België en Nederland. Momenteel rollen we ons platform ook op Europees niveau verder uit. Volgend jaar willen we kantoren openen in Frankrijk en Duitsland en binnen nu en drie à vijf jaar willen we in Europa een toonaangevende speler zijn en met lokale vestigingen de markten bedienen,” besluit Monique Husslage.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*