‘Doe maar normaal’

E-commerce maakt onder invloed van corona een explosieve groei door, een uitzondering daargelaten. Bedrijven zetten alles op alles zetten om maar te kunnen verkopen, met name digitaal. Gevolg is dat de business op vele punten piept en kraakt. Chris Jongeling van online marketing- en webdevelopmentbureau Zeo maant bedrijven daarom vooral om maar ‘normaal’ te blijven doen. “Weet zeker dat wat je belooft je ook kunt waarmaken en vooral dat het onderaan de streep geld oplevert.”

Intussen hebben we de grote schrikreactie van corona wel achter de rug, maar nog altijd is er geen sprake van een hosannastemming, merkt Jongeling. “Er heerst in veel sectoren toch nog een gevoel van angst. Wat gaat er gebeuren? Niet eerder hebben we een dergelijke setting meegemaakt. Horeca die aanvankelijk de deuren openden, zijn toch weer gesloten, de evenementensector is nog altijd heel wankel, enz. Retailers met een duidelijke scope op online gaan echter sky high. Maar ook daar komt langzaam een kentering. Voorraden raken op vanwege leveringen die vertraging hebben opgelopen, bedrijven kunnen niet de gebruikelijke service leveren door de plotselinge verkooppieken, en ga zo maar door. Ook online piept en kraakt het steeds meer.”

Afrekenen op resultaat

Natuurlijk, er kleven veel voordelen aan een online groei, maar bedrijven moeten het ook kunnen bijbenen, resumeert Jongeling. “Dat is ook de reden dat wij als bureau niet graag worden afgerekend op een verhoogd conversiepercentage maar juist op het resultaat onderaan de streep. Wat houdt de klant extra over in de portemonnee aan het einde van het jaar. Daarin maken wij het verschil. Natuurlijk draaien veel online marketingcampagnes nu beter dan vóór corona, maar dat zegt helemaal niks of de business goed draait. We kijken sterk naar het achterliggende verhaal van een bedrijf en helpen ze redelijk onbeschadigd uit de crisis te komen. Daarbij is het cruciaal om met de ‘side effects’ rekening te houden en daarop de strategie aan te passen. Het is echt niet overal hosanna. We zijn één Europa, maar na twee weken in crisis en het sluiten van de grenzen was daar al geen sprake meer van. Deze crisis is toch meer, ieder voor zich.”

Hevig, maar korte crisis

Het advies van Jongeling is helder: “Zorg dat alle inspanningen die je doet onderaan de streep geld opleveren. Kijk verder dan alleen op de korte termijn, maar ontwikkel een strategie die straks ook goed is. Welke producten dragen bij tot het beste resultaat? Veel bedrijven zijn versneld online gestart om omzet te genereren, die ze misschien op een ander punt verliezen. Allesbehalve een stabiele basis.” Jongeling verwacht overigens dat de huidige crisis hevig, maar van korte duur zal zijn. “De effecten kan ik op dit moment nog niet inschatten. Maar dat er effect zal zijn, staat buiten kijf gezien het feit dat er in korte tijd zoveel geld uit de economie is weggelopen. Probeer in ieder geval je servicelevel op niveau te houden en je klanten de beste service te geven. Dat is in elke periode belangrijk, maar in tijden van crisis nóg belangrijker,” adviseert Jongeling.

Focus op relevante zaken

Zeo houdt zich al sinds 2006 bezig met online marketing en webdevelopment. “We lopen al aardig wat jaartjes mee en zijn niet gevoelig voor trends en hypes,” zegt Jongeling. “We zijn inderdaad van het ‘doe maar normaal’ principe en hebben op een nuchtere kijk op de markt met de focus op relevante zaken. We helpen bedrijven een bepaalde richting te kiezen en de juiste investeringen te doen. Dat doen we regelmatig ook op basis van performance. Als wij mee mogen beslissen, voelen we ons ook écht verantwoordelijk voor het eindresultaat. Door maximaal gebruik te maken van onze kennis en expertise stuwen het we resultaat. We werken veel voor challengers in de markt, bedrijven die net als wij de ambitie hebben om marktleider te worden.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*