De kracht van affiliate marketing

daisycon0516

Webwinkeliers streven continu naar meer verkopen, meer leads en meer online bereik. Publishers streven tegelijkertijd naar meer rendement uit websites en e-mailbestanden. Daisycon koppelt via het eigen affiliate netwerk deze partijen aan elkaar. Zo maken bijvoorbeeld Balr. en Zalando Lounge optimaal gebruik van het wijdvertakte, internationale netwerk. Daisycon heeft bovendien een unieke feature gelanceerd die het mogelijk maakt ook interessante bloggers nog beter in een marketingcampagne te betrekken.

Een kwalitatief goede affiliate campagne opzetten kost tijd en vraagt een doordachte aanpak, begint Maurice van Son, Senior Channel Manager bij Daisycon. “Wij zijn de intermediair tussen de adverteerder en de publisher en bedienen allerlei typen klanten. Voor elke branche / nichebranche hebben wij interessante publishers die extra traffic genereren en sales kunnen opleveren. We gaan daarbij met de klant in gesprek en proberen geijkte publishers ervan te overtuigen de campagne op te nemen. Vaak is het verstandig om in een eerste fase in te zetten op shopping portals om op korte termijn een mooie boost aan een campagne te geven. Vervolgens kunnen we de campagne uitbreiden door bloggersnetwerken aan te spreken. Er is ontzettend veel mogelijk in affiliate marketing. We willen onze klanten zeker in de beginfase niet overspoelen met features en slimme tools, maar de campagne gestaag opbouwen.”

Interessante bronnen
Fashion is volgens Maurice een van de focus channels van Daisycon. “Online is fashion enorm groot en de rek is er nog lang niet uit,” verwacht hij. “Dat is ook de reden dat we in contact zijn gekomen met Balr. Op het gebied van social media gaat Balr. werkelijk door het dak. Het is bijvoorbeeld inmiddels de grootste partij in ons netwerk op Instagram, met meer dan een miljoen volgers. Tot een maand of vijf geleden werkten ze echter nog niet samen met een affiliate netwerk. Ze zijn bij ons exclusief gestart en staan live op onder meer de vergelijkingsportal MenToday en binnenkort Fashionchick. We merken namelijk dat een steeds groter aandeel van de affiliate omzet in fashion bij prijsvergelijkers vandaan komt. De behoefte van een kwalitatief goede productfeed is dan ook uitermate belangrijk.”

Onze toegevoegde waarde is dat we continu op zoek zijn naar interessante bronnen voor verkeer waar geld aan verdiend kan worden, zegt Maurice. Daisycon hanteert een aantal ‘afrekenformules’. “We werken op basis van cost per sale (CPS) met een vooraf afgesproken vergoeding, maar werken ook op basis van cost per click (CPC). Dat maakt het mogelijk om ook shopping portals en bloggers te kunnen aanspreken om extra verkeer te genereren. Daarnaast kunnen we bijvoorbeeld ook app-installs verzorgen op basis van cost per install (CPI). Zo draait Zalando Lounge, een volwaardige dochteronderneming van Zalando ook via ons mobiele netwerk. Een hybridemodel, waarin deze vergoedingen elkaar aanvullen werkt vaak goed.”

Assist vergoeding
In het verleden was het volgens Maurice soms best lastig om interessante bloggers bij een marketingcampagne te betrekken, maar daar heeft Daisycon een unieke feature op gevonden. “Bloggers leveren wel degelijk een aanzienlijke bijdrage in het genereren van traffic. We stellen onze adverteerders nu in staat deze doelgroep een zogenaamde ‘assist vergoeding’ te bieden. Als een buitenspeler – om in Balr. termen te blijven – een mooie voorzet geeft, dan voorzien wij deze binnen affiliate marketing ook van een passende vergoeding. De oorspronkelijke vergoeding voor de spits, die de bal erin kopt, blijft gelijk. De assist vergoeding is dus een extra vergoeding voor de partij die een wezenlijke bijdrage heeft geleverd aan de conversie.” De voordelen wegen volgens Maurice echt wel op tegen de extra kosten die deze assist met zich meebrengt. “Aan het begin van een customer journey worden namelijk extra publishers gemotiveerd om de campagne te promoten. Alle bewegingen worden uiteraard door ons nauwlettend gemonitord. Aan de hand van onze data bepalen we welke publishers invloed hebben op de extra omzet en kunnen we de krenten uit de pap halen. Dat zorgt voor veel meer kwalitatief verkeer naar de webshop; verkeer dat uiteindelijk ook converteert.”

Daisycon gebruikt de data ook om te beoordelen vanaf welk device transacties afkomstig zijn. “Daarbij maken we onderscheid tussen desktop, tablet en smartphone. Vooral bij de campagne van Balr. merken we dat het verkeer en de conversie vanaf mobiel aanzienlijk is. Dat is overigens een fashion brede trend. Met behulp van cross device tracking kunnen we bovendien verbanden prima meten. Dat levert ook weer super interessante informatie op voor adverteerders. Helaas zien we nog te vaak dat websites van adverteerders niet voldoende zijn geoptimaliseerd voor mobiel. Daar moet nog een slag worden gemaakt. Dan komt de kracht van affiliate marketing helemaal tot zijn recht,” zegt Maurice tot besluit.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*